Viteza maximă legală în marșarier. Ce prevede noul Cod Rutier 2025 pentru șoferi
Noul Cod Rutier 2025 aduce clarificări și reguli stricte privind manevra mersului cu spatele pe drumurile publice, o manevră aparent banală, dar care ascunde riscuri majore, mai ales în zonele aglomerate sau pe artere cu vizibilitate redusă, scrie ProMotor.ro.
Ce limite și interdicții stabilește legislația
Potrivit noilor reglementări, distanța maximă pe care un vehicul o poate parcurge în marșarier este de 50 de metri. Această regulă se aplică indiferent dacă șoferul se află pe o stradă cu sens unic sau pe una cu circulație în ambele direcții. Mai mult, este strict interzisă ieșirea cu spatele de pe un drum cu sens unic într-o altă arteră.
O altă obligație impusă șoferilor este aceea de a se asigura temeinic înainte de efectuarea manevrei. În situația în care vizibilitatea este redusă, precum la ieșirea din curți sau garaje, șoferul este obligat să fie asistat de o altă persoană aflată în afara vehiculului, care să dirijeze în siguranță manevra. În caz de incident, răspunderea poate reveni și celui care a dirijat.
Este obligatoriu să folosești avariile
Deși Codul Rutier 2025 nu prevede obligativitatea folosirii luminilor de avarie la mersul cu spatele, polițiștii recomandă acest gest pentru a crește vizibilitatea autoturismului, mai ales în zonele cu trafic intens sau în parcări.
Surprinzător pentru mulți șoferi, Codul Rutier nu prevede explicit o viteză maximă atunci când circuli cu spatele. Totuși, regula generală a circulației stabilește că viteza trebuie adaptată permanent condițiilor de trafic, vizibilității și distanței scurte pe care se realizează manevra. Chiar dacă legislația stabilește limite generale de viteză — 50 km/h în localitate, 90 km/h pe drumuri naționale, 130 km/h pe autostradă — acestea nu pot fi atinse în mod realist în mersul cu spatele, din motive de siguranță și control al vehiculului.
Atenție! Depășirea distanței legale de 50 metri sau efectuarea manevrei fără asigurare sau fără dirijare acolo unde este necesar poate atrage sancțiuni, inclusiv amendă și puncte de penalizare.
Testele, dovada limitărilor tehnice
Deși anumite autoturisme pot dezvolta viteze surprinzător de mari în marșarier, testele realizate de specialiștii AutoVlog arată că stabilitatea și controlul se pierd rapid la viteze ridicate, riscurile de accident fiind considerabile.
Chiar dacă legea nu impune o limită clară de viteză la mersul cu spatele, distanța limitată și obligația de a efectua manevra în deplină siguranță fac imposibilă atingerea unor viteze mari. Respectarea noilor reguli din Codul Rutier 2025 protejează atât șoferii, cât și ceilalți participanți la trafic.