Circa 1,7 miliarde de persoane, adică 25% din populaţia totală a lumii, citeau un ziar în fiecare zi, în 2009, potrivit unui studiu global realizat de World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA), citat într-un comunicat de presă al instituţiei.

Tirajul ziarelor a scăzut uşor în întreaga lume în 2009, pe fondul recesiunii. Impactul crizei economice pare să se reducă, potrivit WAN-IFRA. Studiul arată că industria ziarelor rămâne una importantă şi dinamică, în pofida recesiunii şi a dezvoltării mediilor digitale.

„Sincer, am observat o tendinţă printre jurnalişti de a evidenţia aspectele negative ale acestei industrii, când, de fapt sunt multe aspecte pozitive”, a declarat Christoph Riess, CEO al WAN-IFRA.

Potrivit studiului, 25% din populaţia lumii citeşte un cotidian în fiecare zi, iar procentul creşte la 35% dacă sunt adăugate şi publicaţiile care nu apar în fiecare zi. Tirajul ziarelor a scăzut cu 0,8% în 2009, o scădere nesemnificativă în condiţiile recesiunii şi comparativ cu scăderile înregistrate de alte industrii. Tirajul ziarelor a scăzut mai ales pe piţele dezvoltate, în timp ce în Asia a crescut cu 1% în 2009. Numărul de ziare la nivel global a crescut cu 1,7% comparativ cu 2008, ajungând 12.477 în 2009. Cele mai mari pieţe pentru industria ziarelor sunt: India – 110 milioane de copii vândute zilnic, China – 109 milioane de copii vândute zilnic, Japonia – 50 de milioane de copii vândute zilnic, Statele Unite – 46 de milioane de copii vândute zilnic şi Germania – 20 de milioane de copii vândute zilnic.

Veniturile din publicitate ale ziarelor au scăzut cu 17% în 2009, pe fondul recesiunii. Totuşi, veniturile din publicitate sunt din nou în creştere. Potrivit estimărilor agenţiei de media Zenith Optimedia, în 2010 veniturile din publicitate ale ziarelor vor creşte cu 3,5%. Televiziunea a rămas cel mai mare mediu publicitar, cu o cotă de piaţă de 39%, urmată de ziare cu o cotă de 24% şi de internet cu o cotă de piaţă de 12%.

Business dinamic bazat pe print, dar care se extinde în online

În 2009, ziarele din America de Nord au înregistrat o scădere a veniturilor din publicitate 25%, în timp ce în Europa de Vest investiţiile în publicitatea din ziare au scăzut cu 13,7%. Scăderi ale investiţiilor în publicitate s-au înregistrat şi în Europa Centrală şi de Est (-18,7%), Asia (-9,6%) şi America Latină (-2,9%)

Potrivit lui Riess, pe pieţele din ţările dezvoltate şi puternic industrializate, ziarele au pierdut cititori, fapt pus pe seama dezvoltării digitale. „Multe companii de ziare din ţările dezvoltate au lansat platforme digitale şi s-au orientat către noi forme de publishing, pentru a-şi dezvolta portofoliile, pentru a atrage audienţa şi a-şi spori veniturile. De fapt, aceasta este o metamorfoză a unui business dinamic bazat pe print, dar care se extinde în online. Aceasta este în acelaşi timp o problemă şi o oportunitate pentru industrie”, a precizat el.

Studiul cuprinde date din 233 de ţări, la nivel global, unde sunt publicate ziare.

World Association of Newspapers, organizaţia globală a industriei ziarelor, cu sediul la Paris, susţine şi promovează libertatea presei şi interesele de business şi profesionale ale ziarelor din întreaga lume. Asociaţia reprezintă 18.000 de ziare şi are ca membre 77 de asociaţii naţionale, companii de publishing şi directori individuali de ziare din 102 ţări, precum şi 12 agenţii de presă şi 11 grupuri de presă regionale şi internaţionale.

SURSA: Mediafax