Mai mult, chinezii și-au propus să facă încă 79.000 de km de autostradă în următorii 10 ani. singura problemă ar fi, paradoxal pentru un stat precum China, că nu mai au bani.

Până aici totul e bine și frumos. Partea mai puțin plăcută este faptul că datoriile companiilor de autostrăzi devin tot mai mari pe măsură ce rețeaua se extinde, conform unui material publicat chiar de presa chineză pe baza unor rapoarte publice.

Astfel, Citi Bank a publicat un raport în care a precizat faptul că extinderea rețelei de autostrăzi are costuri mari de investiții, motiv pentru care a downgradat majoritatea constructorilor de autostrăzi.

Conform unui raport de audit emis de statul chinez,  administrațiile locale au o expunere a datoriei de 1,12 mii de miliarde de dolari pe construirea de autostrăzi.

Proiectul autostrăzii Yunnan riscă să nu mai poată fi finanțat din cauza unor datorii care se ridică la nivelul de 100 de miliarde de yuani, ce reprezintă credite luate de la  China Construction Bank și China Development Bank.
În 1988, China avea 100 de kilometri de autostradă. În 2000, ajunsese la 16.300 de kilometri, iar în 2009 a depășit neverosimilul nivel de 65.000 de kilometri. În aceeași perioadă, chinezii au construit 30.000 de kilometri de cale ferată și nu mai puțin de 220.000 de kilometri de șosele. La care se adaugă milioane de clădiri (fie ele birouri, școli, spitale, blocuri de locuințe, magazine, case, fabrici, fie ferme).
Proiectele publice nerentabile au fost finanțate, în majoritatea cazurilor, cu bani împrumutați de la centru. Este vorba de 1.000 de miliarde de euro, potrivit cifrelor oficiale, ori de 2.500 de miliarde de euro, conform unor estimări independente. Acum, scrie presa vestică, Beijingul se străduiește să găsească artificii contabile prin care să camufleze creditele neperformante acordate autorităților locale.
Citiți și Fața mai puțin cunoscută a miracolului chinezesc