Un nou regulament a intrat în vigoare marţi în China pentru a reglementa hiper-trucajul („deepfake”), tehnica de manipulare digitală tot mai realistă care reprezintă o provocare pentru lupta împotriva dezinformării, relatează AFP.

China reglementează tehnica „deepfake”

Acest hiper-trucaj permite în special înlocuirea într-un video a unei feţe cu o alta sau falsificarea declaraţiilor unei personalităţi, cu un realism deconcertant.

Bazată pe inteligenţa artificială, această tehnică este foarte în vogă pe reţelele de socializare, unde abundă diversiunile şi creaţiile umoristice.

Hiper-trucajul „a fost de asemenea folosit de persoane fără scrupule (…) pentru a difuza informaţii ilegale (…) pentru a defăima şi păta reputaţia altuia şi pentru a uzurpa identitatea cu scopul de a comite fraude”, subliniază Administraţia Spaţiului Cibernetic din China.

Hiper-trucajul reprezintă „un pericol pentru securitatea naţională şi stabilitatea socială” dacă nu este ţinut sub control, a transmis luna trecută această autoritate de gestionare a internetului.

Ce obligații impune noul regulament

Regulamentul le impune de acum companiilor care propun servicii de hiper-trucaj în China să obţină consimțământul persoanelor înainte de a face un „deepfake” al acestora și trebuie să autentifice identitățile reale ale utilizatorilor. Textul face obligatorie, de asemenea, aplicarea unei menţionări pe hiper-trucaje, pentru a se evita „orice confuzie” pentru public.

China este în prima linie în privinţa reglementării noilor tehnologii, percepute de unii ca o potenţială ameninţare pentru stabilitatea sau puterea Partidul Comunist.

Mai mulţi giganţi din mediul digital au fost obligaţi anul trecut să prezinte autorităţilor detalii despre algoritmii lor, un demers fără precedent într-un context în care Beijingul vrea să controleze acest sector. Aflaţi în centrul economiei digitale, algoritmii sunt baza pentru numeroase aplicaţii şi servicii de internet şi sunt în general un secret bine păzit de giganţii din domeniu.

Beijingul, intransigent față de companii digitale

Îngrijorate de această opacitate, autorităţile au încercat să controleze şi mai mult algoritmii. Începând din 2020, puterea politică se arată în general intransigentă faţă de influentele companii digitale.

Mai multe mari companii, printre care şi principala platformă de comerţ online, Alibaba, şi numărul unu în aplicaţii de transport din China, DiDi, au fost de asemenea vizate de măsuri privind datele personale, concurenţa şi drepturile utilizatorilor.