”Ce înseamnă de fapt acest proiect? Transportul de tiruri pe nave care vin în Portul Constanța, la o unitate deținută de CFR Marfă, și de acolo sunt încărcate în vagoane și transportate așa până la Arad, de exemplu. La avantaje punctez atât descongestionarea șoselelor, cât și costuri mai reduse pentru transportatori”, explică George Micu, director general al CFR Marfă.
Potrivit acestuia, acum se lucrează la ”o schemă” care să încurajeze acest tip de transport pe care ar putea să îl facă orice operator de transport feroviar, mai ales că în Uniunea Europeană există astfel de modele, pe care va trebui să le urmeze și România.
„În ultimii 20 de ani, sistemul feroviar a avut de suferit, nu a fost suficient promovat și susținut. Până în 1989, aproape tot transportul era orientat forțat spre calea ferată. Apoi, după ce s-a schimbat și profilul economic al României – adică au început să dispară marile combinate, marile șantiere, implicit și calea ferată a avut de suferit”, mai spune directorul CFR Marfă.
De altfel, transportul mașinilor de mare tonaj pe calea ferată, o alternativă la transportul rutier de mărfuri, a fost întotdeauna susținut la nivel declarativ. ”Pentru a fi viabil, un asemenea proiect trebuie să primească și niște subvenții”, adaugă George Micu. În prezent, CFR Marfă deține aproximativ 160 de vagoane construite special pentru transportul de mașini de mare tonaj.