CITR, parte a Impetum Group, împreună cu compania, a transmis vineri, 21 februarie 2020, la Tribunalul București, planul de concordat al CFR Marfă, organizație care urmează să fie restructurată prin procedura de concordat preventiv.

Eficientizare operațională și valorificarea activelor neproductive

Planul de redresare se bazează pe 2 mari piloni: eficientizarea operațională, astfel încât compania să genereze profit operațional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat preventiv și obținerea de venituri prin valorificarea și darea în plată a activelor neproductive ale companiei, cu scopul capitalizării sale și al achitării creanțelor istorice. Printre măsurile de eficientizare operațională menționăm cu titlu de exemplu: creșterea, din 2020, a volumului de mărfuri transportate prin implementarea unei politici comerciale la prețuri competitive, structurarea parcului de material rulant conform nevoilor clienților, reducerea cheltuielilor de exploatare, reducerea cheltuielilor cu închirierea de vagoane prin investiții în parcul propriu, înființarea unui departament de restructurare cu obiective clare, reorganizarea regionalelor CFR Marfă și a structurii centrale.

„Atât noi, echipa CITR, cât și specialiștii CFR Marfă, am înțeles încă de la intrarea în proiect că este nevoie de o colaborare rapidă între echipe, motiv pentru care am reușit să depunem planul de concordat înainte de termenul limită de 30 de zile de la deschiderea procedurii prevăzut de lege. Ne-am asumat să contribuim la restructurarea acestei companii cu impact major în economie și de aceea am implicat în acest proiect o echipă multidisciplinară solidă, cu cei mai buni experți în restructurare din cadrul CITR”, a declarat Aurel Podariu, Senior Partner CITR.

Planul a fost realizat în urma unei analize a activității curente a societății, respectiv a raportului dintre activele aflate în patrimoniul CFR Marfă S.A., inclusiv din perspectiva gradului de utilizare a acestora, și datoriile înscrise în evidențele contabile. La data depunerii planului, activul companiei are un cuantum de 5,1 miliarde de lei, din care imobilizările corporale ating 4,7 miliarde de lei. Toate imobilizările corporale au fost evaluate de către un evaluator agreat ANEVAR, printr-un raport finalizat în luna mai 2019. Datoriile evidențiate în contabilitatea CFR Marfă S.A. sunt în valoare de 1,3 miliarde de lei. Astfel, rezultă că activul companiei este mult superior pasivului cuprins în cadrul planului de concordat.

În definirea strategiei de redresare au fost identificate active neproductive care acoperă ca valoare datoriile istorice ale companiei. În etapa următoare, CFR Marfă împreună cu administratorul concordatar va continua demersurile de identificare a acelor active care nu sunt folosite în activitatea companiei, în vederea valorificării sau dării în plată, cu obiectivul de a degreva compania de costuri suplimentare – servicii de pază, întreținere, reparații, taxe și impozite locale.

Statul trebuie să recupereze ajutorul de stat de la CFR Marfă

Accesarea concordatului preventiv a avut în vedere și contextul iminentei decizii a Comisiei Europene cu privire la recuperarea ajutorului de stat acordat CFR Marfă de către Statul Român. În ceea ce privește recuperarea ajutorului de către stat, considerăm că există soluții conforme cu legislația internă și europeană pentru aplicarea procedurii de concordat și tratarea, inclusiv a sumei respective, în cadrul acestei proceduri. Concordatul este o soluție de prevenție cu rolul de a asigura redresarea rapidă, desfășurată sub supravegherea judecătorului sindic. Procesul de restructurare permite continuarea activității companiei și rambursarea datoriilor conform prevederilor legale, interne și comunitare.

Următorii pași în procedură, pe care dorim să îi implementăm accelerat, având în vedere iminența unor executări silite care pot bloca activitatea companiei, sunt: negocierile cu creditorii, individual sau colectiv, în prezența administratorului concordatar (într-un termen mai scurt decât cel maxim prevăzut de lege, respectiv 60 de zile de la depunerea planului) și votarea planului de către creditorii care dețin cel puțin 75% din creanțe, precum și omologarea acestuia de către judecătorul sindic, în termen de 48 de ore de la depunerea cererii de omologare. Termenul de implementare a măsurilor adoptate în plan este de 24 de luni, cu posibilitatea prelungirii.