Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a pus în dezbatere un proiect privind bugetul de venituri și cheltuieli al CFR Marfă pentru anul 2025. Documentul arată că operatorul național de transport feroviar de marfă estimează pierderi de patru milioane de lei.
În același timp, compania se pregătește să iasă din concordatul preventiv și să intre în procedura de insolvență.
Intrarea în insolvență a CFR Marfă și contextul juridic
După cinci ani în care s-a aflat sub protecția concordatului preventiv, CFR Marfă urmează să intre în insolvență în cursul acestui an.
Data oficială a încheierii concordatului este 12 martie 2025, iar documentele indică faptul că deja s-au inițiat demersuri legale pentru deschiderea insolvenței.
În cadrul acestui proces, urmează să fie desemnat un administrator judiciar care să gestioneze situația companiei. Din acest motiv, societatea nu a transmis documente conform prevederilor OUG nr. 156/2024.
„Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ” SA s-a aflat în procedură de concordat preventiv până la data de 12.03.2025, conform Legii 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, fiind efectuate demersuri în vederea deschiderii procedurii insolvenţei, în condiţiile legii, pe parcursul anului 2025, urmând să fie desemnat un administrator judiciar, motiv pentru care societatea nu a mai prezentat documente conform art. XXXV din OUG nr. 156/2024”, arată proiectul CFR Marfă.
Estimările financiare pentru anul 2025
Deși se prognozează o pierdere netă de 4 milioane de lei, bugetul pentru anul viitor prevede un rezultat brut pozitiv, de 74.000 lei. Veniturile totale planificate se ridică la 820,16 milioane lei, valoare similară celei din anul 2024.
Această menținere este justificată prin neatingerea pragului de 90% în realizarea veniturilor în ultimii doi ani, conform reglementărilor din OG nr. 26/2013.
Structura veniturilor evidențiază o pondere majoritară pentru cele din exploatare, în valoare de 812,36 milioane lei, reprezentând 98,05% din total. Veniturile financiare, de 7,8 milioane lei, dețin o pondere redusă, de doar 0,95%.
Cifra de afaceri și strategia de eficientizare a CFR Marfă
Pentru 2025, cifra de afaceri a CFR Marfă este estimată la 669,19 milioane lei, în ușoară scădere cu 0,98% față de anul precedent. Compania susține că depune eforturi pentru eficientizarea circulației trenurilor, scopul fiind creșterea volumelor transportate.
Cheltuielile totale au fost fundamentate la 820,09 milioane lei și sunt reduse cu 26,64% comparativ cu anul 2024.
Acestea includ cheltuieli pentru bunuri și servicii, salarii și alte costuri operaționale. Toate aceste ajustări reflectă capacitatea reală de plată și necesitatea restructurării activității.
Reducerea masivă a personalului și scăderea costurilor salariale
Numărul de angajați prognozat pentru finalul lui 2025 este de 1.508, în scădere cu peste 1.900 de persoane față de bugetul din anul anterior. Aceasta este una dintre cele mai semnificative reduceri de personal din istoria recentă a companiei.
Salariul mediu lunar este estimat la 9.724 lei, în scădere cu 7,21% față de anul 2024. Cheltuielile totale cu personalul ajung la 320,14 milioane lei, fiind reduse cu 27,57% față de anul anterior.
Acestea includ și bonusuri în valoare de 18,27 milioane lei, o sumă diminuată considerabil față de cea aprobată anterior.
„Cheltuieli cu salariile în valoare de 287.816.000 lei, previzionate în anul 2025, în scădere cu suma de 107.194.000 lei faţă de valoarea aprobată în anul 2024 prin HG nr. 371/2024 şi în scădere cu 79.452.000 lei faţă de valoarea preliminată în anul 2024;
Bonusuri, în valoare de 18.279.000 lei, în scădere cu 8.670.000 lei faţă de nivelul aprobat al acestora în anul precedent prin HG nr. 371/2024, fiind formate din cheltuieli sociale în valoare de 2.920.000 lei (menţinute la nivelul preliminat în anul 2024) şi 15.359.000 lei contravaloare tichete de masă, prevăzute pentru salariaţii care se încadrează în plafonul de 8.000.000 lei salariul net lunar”, se mai menționează în documentul prezentat de CFR Marfă.
Investiții și reducerea arieratelor
Bugetul pentru investiții din 2025 este estimat la 5,43 milioane lei, în creștere cu peste 328% față de finalul anului trecut. Sursele de finanțare, în valoare de 183,28 milioane lei, provin integral din surse proprii, în special din amortizare.
Creanțele restante sunt prognozate la 368,21 milioane lei, în scădere cu 14,81%. Această reducere vine ca urmare a unor convenții de eșalonare și înscrieri în masa credală.
Pe de altă parte, plățile restante se ridică la 3,11 miliarde lei, dar sunt estimate în scădere cu 32,35%.
Măsuri pentru diminuarea datoriilor istorice
„Diminuarea plăților restante pentru anul 2025 se va efectua prin achiziționarea de către Carpatica Feroviar România a bunurilor necesare operaționalizării și funcționării, estimate în valoare de 1.488.766.000 lei.
Astfel, valoarea plăților restante programate la sfârșitul anului 2025 de 3.113.906.000 lei reprezintă valoarea activelor excedentare ale CFR Marfă, neutilizate în activitatea de transport, ce vor fi valorificate prin licitații publice, repartizată CNCFR”, se menționează în proiectul publicat.
Potrivit notei de fundamentare, datoriile restante se reduc prin valorificarea bunurilor nefolosite și aplicarea unor măsuri de eșalonare.
Aceste acțiuni sunt în derulare prin intermediul administratorului concordatar CITR și prin intervențiile ANAF.