Ca sa nu aiba probleme, cei care doresc sa plece in strainatate cu masina trebuie sa fie atenti la legislatie si birocratie

Daca nu e bine pregatita, o vacanta la volan in afara tarii poate fi una ratata. Politia de frontiera, vamesii si agentii de circulatie au cerinte diferite de la caz la caz, iar anumite cheltuieli, cum ar fi combustibilul ori parcarea pot fi mult mai mari decat in Romania.





Speriati de preturile mari de acasa ori doar din dorinta de a schimba peisajul, tot mai multi romani aleg sa-si petreaca sarbatorile de iarna departe de tara. Cei care pleaca in excursii organizate lasa totul in seama agentiilor de turism. Dar cine achizitioneaza doar servicii de cazare ori vrea sa faca Craciunul si revelionul alaturi de rudele sau prietenii din strainatate trebuie sa-si pregateasca cu mai mare atentie vacanta. Asta mai ales daca decid sa calatoreasca cu autoturismul.
Pentru inceput, elementar este sa rezolvati toate chestiunile birocratice: daca masina nu este a nici unuia dintre cei care vor calatori cu ea, este necesar un contract de comodat autentificat la un notar sau certificat de un avocat (costa cateva zeci de lei noi) sau o imputernicire de la compania de leasing; trebuie cumparata o carte verde pentru destinatia si perioada vacantei (cost minim – 60 de dolari pentru 15 zile); sunt necesare asigurari medicale pentru toti pasagerii (intre patru euro pentru trei zile si zece euro pentru doua saptamani); trebuie indeplinite conditiile financiare (minimum 30 de euro pe zi pentru tarile UE si minimum 20 de euro pe zi pentru celelalte, plus 150 de euro pentru drumul de intoarcere) si de cazare (invitatie oficiala de la un rezident din strainatate sau rezervare la o unitate de cazare) cerute la iesirea din tara.


Apoi, trebuie sa va asigurati ca masina este in stare buna de functionare, cu o atentie sporita acordata sistemului de franare si ABS, sistemului de climatizare, nivelului diferitelor lichide (racire, ulei, lichid de frana, spalator parbriz etc.), stergatoarelor de parbriz si anvelopelor. In unele tari, cum ar fi Finlanda, Norvegia ori Letonia, sunt obligatorii cauciucurile de iarna, in timp ce in altele prezenta acestora este necesara doar pe anumite drumuri de munte. In Slovenia sunt suficiente doua anvelope de iarna sau anvelope radiale cu o adancime minima a santurilor de patru milimetri. In anumite tari trebuie sa aveti in portbagaj lanturi pentru zapada si chiar o mica lopata, iar in majoritatea cazurilor acest echipament de iarna este obligatoriu pentru zonele de deal si mai ales pentru soselele de la munte (de obicei exista indicatoare care anunta acest lucru).


Nu trebuie sa uitati, de asemenea, ca majoritatea tarilor din Europa cer ca autoturismele sa fie echipate cu trusa de prim ajutor (obligatorie in Austria, Bulgaria, Croatia, Cehia, Grecia, Ungaria, Polonia si Slovacia), triunghi reflectorizant (exceptie face Marea Britanie), extinctor auto (necesar in Bulgaria, Grecia, Ungaria, Polonia) si becuri de rezerva (cerute in Croatia, Cehia, Ungaria, Slovacia si Spania). De asemenea, autoritatile straine cer deseori ca un autocolant cu indicativul de tara sa fie lipit pe partea din spate a autovehiculului. O vesta reflectorizanta care sa se afle in masina si nu in portbagaj este obligatorie in tot mai multe tari (Italia, Spania, Austria etc.). Iar lipsa unuia sau mai multor elemente din cele enumerate pana acum se poate transforma in amenzi serioase, ajungand uneori la sute de euro.

Tot cu amenzi usturatoare sunt sanctionati si soferii care nu respecta regulile de circulatie. Asadar, nu opriti si nu stationati decat acolo unde este permis, nu depasiti decat daca e voie (in Franta, de pilda, calcarea liniei continue poate insemna o amenda de 400 de euro) si nu circulati cu viteza.

Cine nu ia in seama regulile rutiere plateste scump

La intrarea in fiecare tara exista un panou pe care sunt trecute limitele maxime de viteza pentru fiecare tip de drum. Oricum, cu exceptia Poloniei si Slovaciei, unde limita este de 60 km/h, in localitati se circula cu maximum 50 km/h. Pe drumurile nationale limitele de viteza se incadreaza in general intre 80 si 100 km/h, pe drumurile expres intre 100 si 120 km/h, iar pe autostrazi se circula cu maximum 120-130 km/h (cu exceptia statelor nordice, unde limitele variaza intre 90 si 120 km/h).
Acelasi panou va va indica daca este obligatorie utilizarea fazei scurte si in timpul zilei. Este cazul in Ungaria, Italia, Austria sau tarile nordice, dar astfel de masuri sunt adoptate treptat de mai toate statele vestice. Centurile de siguranta trebuie utilizate in toate tarile europene, atat pentru locurile din fata, cat si pentru pasagerii de pe bancheta din spate.


Utilizarea autostrazilor costa, cu exceptia Germaniei, a Belgiei si a Olandei. Plata se face fie prin intermediul unei viniete, ca in Ungaria (circa sase euro pentru patru zile sau zece euro pentru zece zile) sau Austria (7,60 euro pentru zece zile) sau direct, la casele instalate pe autostrada (preturile cele mai mari sunt in Croatia, Italia si Franta – intre patru si sase euro pentru 100 km, iar cele mai mici par a fi cele din Spania). In Bulgaria se plateste o taxa de drum oarecum similara rovinietei. In plus, e bine de stiut ca, indiferent de tara, unele tuneluri sau poduri se taxeaza separat.
Nu in ultimul rand, la planificarea unei calatorii peste hotare trebuie sa tineti seama de faptul ca benzina sau motorina sunt mai scumpe, uneori cu 40% mai mult, in multe din tarile Europei Centrale si de Vest (preturi apropiate sau chiar mai mici decat cele din Romania, putand fi gasite in Grecia, Bulgaria, Spania, Andorra, San Marino ori Luxemburg).

LA CE SA FIM ATENTI CAND PLECAM DIN TARA CU MASINA

• Actele si sumele de bani cerute la trecerea frontierei.


• Echipamentele suplimentare solicitate de autoritatile straine tot timpul anului, mai ales in perioada de iarna.


• Regulile de circulatie, in special cele referitoare la viteza, depasire, stationare, prioritate. In multe tari concentratia maxima de alcool este de 0,5 la mie (cam echivalentul unui litru de bere sau 0,5 litri de vin), iar in altele, cum ar fi Marea Britanie, Irlanda, Malta ori Luxemburg, este chiar de 0,8 la mie. In alte situatii, insa, limita este de numai 0,2-0,3 la mie (Estonia, Norvegia, Polonia ori Moldova) sau la fel ca in Romania, adica toleranta zero – in Croatia, Cehia si Ungaria.

Ce trebuie retinut este ca, de cele mai multe ori, amenzile pentru depasirea limitei de alcool sunt mult mai mari decat la noi.


• Eventualele taxe pentru utilizarea drumurilor nationale, a autostrazilor,
a pasurilor alpine, a podurilor sau tunelurilor.


• Pretul parcarii. E destul de piperat, cele mai mari tarife de stationare (peste doi euro pe ora) fiind gasite in centrul marilor orase si in parcarile acoperite, iar cele mai mici (sub un euro pe ora, uneori chiar gratis) la periferia metropolelor si in orasele mici.