Statul a pus carul inaintea boilor si s-a preocupat sa afle cati bani are de dat romanul la buget. Apoi, cand a fost intrebat de soarta declaratiilor de venit si de sumele rezultate in urma regularizarilor, statul a dat din umeri a neputinta. O alta perioada de depunere a declaratiilor expira in aceste zile (15 mai), iar statul si-a luat masuri de prevedere: a ajustat penalitatile pentru nedepunerea in termen a declaratiilor de venit si a elaborat normele privind stabilirea din oficiu a impozitului datorat. Penalitatile variaza de la 100.000 de lei la zece milioane. In cazul in care statul va stabili din oficiu impozitul datorat, ca urmare a nedepunerii declaratiei, contribuabilul aflat in culpa risca sa regrete amarnic ca s-a jucat cu Fiscul.
Legiuitorul a lasat in suspans modul in care organul fiscal va aprecia depasirea termenului de depunere. Problema nu este neglijabila. tinand seama ca majoritatea formularelor de declaratii au fost trimise prin posta si se asteapta ca expedierea lor catre Fisc sa se faca in acelasi mod, este foarte important de stiut care va fi data recunoscuta ca fiind data depunerii. Normele pe care legiuitorul este obligat sa le dea in acest sens se lasa inca asteptate.

Neglijentii sunt la mana inspectorului fiscal

Nu ati depus declaratia in termenul limita prevazut de lege, 15 mai? In acest caz incep sa curga penalitatile de intarziere, iar organul fiscal va trimite o notificare prin care va atentioneaza ca ati depasit termenul legal de depunere a declaratiei si ca mai aveti posibilitatea sa faceti acest lucru in termen de 15 zile de la primirea notificarii. De mentionat ca aceasta notificare poate sa vina oricand – si la trei zile si la doi ani dupa 15 mai 2003 – sau poate sa nu vina niciodata. Daca insa primiti notificarea, este bine sa nu ratati aceasta ultima ocazie.
Depasirea si a acestui ultim termen indreptateste organul fiscal la stabilirea din oficiu a impozitului datorat, dupa cum ii da dreptul Ordinul Ministrului Finantelor nr. 59/2003. Se vor lua in considerare toate documentele care contin informatii despre venituri realizate sau numai presupuse a fi realizate. Veniturile nete se vor determina pe categorii de venit, cu unele abateri in ceea ce priveste procedura stabilita prin HG nr. 54/2003, in special referitor la venitul din activitati independente. Veniturile nete rezultate din calcule sau estimari se vor majora cu o cota de 20% sau 50%, in functie de categoria de venit. Sumele astfel „umflate” se vor cumula, rezultand venitul anual global. Pentru determinarea venitului impozabil se va aplica deducerea de baza si, in masura in care sunt evidentiate in Fisa Fiscala 1, si deducerile suplimentare. Se va calcula, corespunzator, impozitul datorat. si se va intocmi o nota de constatare care sa cuprinda povestea de mai sus.
Impozitul ramas de plata va rezulta din scaderea din impozitul datorat a platilor anticipate evidentiate in documentele aflate, e de presupus, tot la dosarul contribuabilului. Daca impozitul datorat este mai mic decat platile anticipate efectuate pe parcursul anului precedent, impozitul se va stabili, din oficiu, la nivelul acestora. Adica nici o sansa de a vedea inapoi vreun ban de la Fisc.
Impozitul datorat va fi comunicat contribuabilului prin decizia de impunere. In acest moment nu mai exista cale de intoarcere in ceea ce priveste penalitatile calculate pentru nedepunerea la termen a declaratiei de venit. Penalitatile calculate in cazul stabilirii din oficiu a impozitului datorat se vor determina in functie de valoarea impozitului ramas de plata, asa cum a fost calculat de organul fiscal. Este cumva decizia de impunere complet eronata si nu include – spre exemplu – anumite plati anticipate? Este impozitul oricum mai mare din cauza majorarii artificiale a veniturilor nete? si ce daca? E prea tarziu pentru a se mai putea face ceva.
Domnule contribuabil indisciplinat, veti plati pentru toate deficientele sistemului: pentru informatiile incomplete sau chiar eronate din dosarul dv. fiscal, pentru eventuala incompetenta a functionarului pus sa va calculeze impozitul si, de ce nu, pentru reaua-credinta cu care va fi tratat cazul.
Nu trebuie insa pierdut din vedere ca obligatia de a plati penalitatile este conditionata de comunicarea deciziei de impunere. Presupunand ca ati depasit termenul de 15 zile prevazut in notificare, dar inca nu ati primit decizia de impunere, exista inca posibilitatea de a depune declaratia de venit si de a evita calcularea din oficiu a impozitului.
Desi pare incredibil, sfatul este valabil si pentru acei contribuabili care nu au depus declaratiile de venit pentru anul 2001 si pe care statul nu s-a deranjat sa-i instiinteze cat impozit au de platit. Ca o ultima recomandare, anexati la declaratia dvs. acele documente care va permit deducerea din baza impozabila a unor sume reprezentand contributii, deduceri suplimentare, deducerea de 20% in cazul construirii unei locuinte personale, sume care nu au fost deduse in timpul anului.

Intarzierea se plateste

Penalitatile pentru nedepunerea in termen a declaratiei de venit au fost stabilite prin Ordonanta nr. 36/2003, care modifica Ordonanta nr. 68/1997 privind procedura de intocmire si depunere a declaratiilor de impozite si taxe.

„Art. 131. – (1) Nedepunerea la termen a declaratiilor prevazute de legislatia privind impozitul pe venit se penalizeaza dupa cum urmeaza:

a) cu 100.000 lei pentru contribuabilii persoane fizice, daca declaratia este depusa cu o intarziere de pana la 30 de zile inclusiv fata de termenul legal stabilit;
b) cu 500.000 lei pentru contribuabilii persoane fizice, daca declaratia este depusa cu o intarziere de peste 30 de zile fata de termenul legal stabilit.

Penalitatile aplicate potrivit lit. a) si b) se majoreaza cu 10% din impozitul ramas de aplicat.”

Cine nu depune declaratie de venit global

a) contribuabilii care obtin venituri dintr-o singura sursa, sub forma de salarii, de la functia de baza, pe intregul an fiscal, pentru activitati desfasurate in Romania, in situatia in care angajatorul a efectuat operatiile de regularizare prevazute la art. 27 din ordonanta;
b) contribuabilii care obtin numai venituri din Romania de natura dividendelor, dobanzilor, pensiilor, veniturilor din activitati agricole, precum si de natura celor prevazute la art. 38 din ordonanta, a caror impunere este finala.