Ministerul Educației a venit cu o nouă propunere pentru materiile din școli, astfel că, de anul viitor, elevii de clasa a XI-a ar putea să învețe numai ceea ce le place. Aceștia ar putea avea de ales dintre următoarele materii:

• Finanţe personale
• Inventică
• Apps design
• Animație/Animație 3 D
• Managementul afacerilor
• Scriere ficțională/creativă
• Drama/teatru /teatru educațional
• Discurs public/Public speaking
• Artă și comunicare

Chiar dacă materiile sunt revoluționare, reprezentanții elevilor sunt de părere că materiile opționale sunt, de fapt, materii impuse tot de școală.

”Aceste opţionale se fac doar pentru a salva nişte catedre, pentru a umple nişte norme. Dacă ai, de exemplu, un profesor de matematică care nu îşi face norma, face un opţional de matematică distractivă. Sau de chimie interesantă, care reprezintă materia respectivă dar cu un adjectiv pe lângă ea.”, spune Rareș Voicu, reprezentantul elevilor.

Trebuie menționat că se propun tot câte 30 de ore pe săptămână. În plus, Marian Staș, expert în educației, este de părere că sunt foarte multe discipline și că este imposibil de alocat un buget rezonabil de ore pentru fiecare pentru că numărul de ore pe săptămână este limitat, notează observatornews.ro.

Ce spune ministrul Educației

Sorin Cîmpeanu a declarat că există o dezbatere întreagă asupra acestei configurații a planurilor cadru. Acesta a mai spus că ”nu este vina cuiva că au fost preocupări excesive impuse de o perioadă cu totul atipică şi au fost lăsate în urmă aceste probleme care deşi sunt cronice trebuie discutate. Deci asta este prima urgenţă.”

Împărțirea orelor propusă de către minister nu este pe placul elevilor, având în vedere că aceștia ți-ar dori mai multă libertate de alegere din oferta școlii.

”Nu sesizăm nicio schimbare. Toate studiile arată că atunci când elevul are ceva de spus în ceea ce vrea să înveţe, este mai motivat şi are mult mai puţine şanse să abandoneze şcoala.”, spune Rareș Voicu.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației precizează că elevii și-ar dori să aibă posibilitatea de a alege trei sferturi din materii, subliniind că acest lucru nu se poate. În acest context, Marian Staș, expert în educația a venit cu o explicație.

”Miza nu a fost de a cultiva elevilor capacitatea de a alege, de a selecta. Şi de data asta, proiectarea este făcută pentru a asigura profesorilor norme şi salarii şi nu pentru a asigura copiilor un model curicular de secol 21.”, spune expertul în educație.