În planificarea carierei, suntem sfătuiţi să definim mai întâi locul unde vrem să ajungem, pentru a ne putea alege drumul potrivit în vederea atingerea ţintei. O femeie de carieră ne dovedeşte că se poate şi invers.

Carmen-Daniela Tanasie, director executiv la Omnicom Media Group (OMG) România,  regretă că abia la 40 de ani a descoperit că, în planificarea vieţii şi a carierei, important este drumul, nu ţinta. „Acum, am înţeles că nu destinaţia este lucrul pe care trebuie să-l caut, ci să mă bucur de această călătorie.“ Pe cine să crezi? Teoreticianul în dezvoltarea talentelor? Sau practicianul, omul care trăieşte succesul pe propria-i piele?

Nu există, din păcate, o reţetă. Dar da­că înveţi de la fiecare câte ceva, s-ar putea să te ajute. Carmen-Daniela Tanasie mărturiseşte că a reuşit să evolueze profesional învăţând de la colegi: „Modul în care lucrează, valorile, principiile lor mi‑au influenţat profund filosofia de viaţă. Oamenii cu care am lucrat m-au în­văţat să fiu om, bun manager şi lider.“ Mulţi dintre ei au fost modelele după ca­re s-a ghidat în carieră. De la primul şef a primit şi cea mai importantă lecţie de con­ducere: „Mi‑a spus să nu-mi fie frică  de omul mai bun profesional decât mine. Să învăţ să aleg, dintre colaboratori, pe cei mai buni şi să-i ridic alături de mine.“ Şi aşa a făcut! Poate că de aceea nu s-a sim­ţit şi nu s-a comportat niciodată ca un şef, ci ca un liant între cei mai buni oameni cu care a lucrat de-a lungul anilor. Şi consideră că echipele pe care le-a format în companiile în care a avut funcţii de conducere sunt cele mai mari realizări profesionale ale sale.

Riscul de a te strădui să fii performant

Când a preluat conducerea la OMG România, a schimbat aproape tot personalul. Nu pentru că nu erau buni profesionişti, ci pentru că nu aveau încredere că vor reuşi ceea ce ea îşi propusese să facă. Încrederea şi determinarea sunt, pentru Carmen Tanasie, elemente pe care şi-a fundamentat succesul în muncă. Pe de altă parte, re­cunoaşte singură cât este de periculos ca oamenii să lase pe mâna ta încrederea lor că vor fi duşi în locul în care le-ai promis. „Dacă nu se întâmplă ce le-ai promis, dezamăgirea este mai mare decât cea produsă de un şef care nu este performant.“ Din această cauză, şi-a măsurat cu mare atenţie competenţele, ce poate şi până un­de poate face ceva, pe ce butoane are vo­ie să apese şi cum trebuie să procedeze. Limitele şi le-a descoperit lucrând tot timpul alături de oamenii pe care i-a condus: „Eu fac toate lucrurile din companie alături de ei: scriu, traduc, corectez.“ Aşa a reu­şit să transforme compania într-o familie în care se munceşte pe brânci, dar se şi petrece cu ocazia evenimentelor importante din viaţa fiecăruia. A avut însă grijă să aleagă doar oameni care sfinţesc locul. „Este valoarea numărul unu pe care o am în business“, subliniază CEO-ul de la OMG România. Pornind de la acest principiu, colaboratorii, cum îi place să-i numească pe angajaţii săi, i-a ales întotdeauna după ceea ce vor să facă, străduindu-se totodată să le înţeleagă nevoile şi dorinţele. „Eu am ajuns unde sunt pentru că am vrut să fac. Am vrut să muncesc. Atunci când vor, oamenii pot muta munţii din loc“, afirmă cu toată convingerea Carmen Tanasie.

Puterea exemplului

Carmen-Daniela Tanasie este convinsă că a reuşit să evolueze în carieră învăţând de la oamenii cu care a lucrat şi investind singură, în proporţie de 90%, în pregătirea de specialitate. Din cei aproape 17 ani dedicaţi marketingului, în ultimii 12 ani a ocupat numai poziţii de top-management. Cum a reuşit această performanţă? În cuvinte, totul pare simplu şi uşor de îndeplinit: „Dacă vrei, poţi!“ Acesta este unul dintre mottourile după care s-a ghidat în viaţă. „Dacă eu cred că merită să fac ceva, şi asta îmi împlineşte viaţa, îmi concentrez eforturile şi investiţiile asupra acestei direcţii. Primul pas sau prima decizie care trebuie luată este dacă merită să investim în cariera profesională şi cât suntem dispuşi să o facem. Mai concret, cât de departe vrem să mergem: să renunţăm la familie, la sănătate, la noi înşine? După ce am stabilit şi evaluat motivaţia şi dimensiunile investiţiei, trebuie să fixăm jaloane cu privire la ceea ce avem de făcut, nivelul satisfacţiei, timpul alocat“.