Mai mult de jumătate dintre români spun că intenţionează să ofere dulciuri de Crăciun, fără a face investiţii consistente în bunuri de folosinţă îndelungată, potrivit unui studiu realizat de GfK.

Românii plănuiesc să cumpere dulciuri de sezon (56,5%), obiecte de îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii vestimentare (39%), decoraţiuni (28%), jocuri şi jucării (24%) şi produse sau servicii cosmetice.

Doar 9% cumpără electrocasnice

Doar foarte puţini români şi-au exprimat interesul pentru a achiziţiona de sărbători aparatură electrocasnică (9%), echipamente IT, telecomunicaţii şi dispozitive electronice (4%) sau alte servicii de telecomunicaţii (1%).

Referitor la destinaţia acestor tipuri de cadouri, aparatura electrocasnică este achiziţionată în principal pentru casă, dar există şi un procent mare de persoane care le cumpără pentru a le oferi cadou partenerilor. Echipamentele IT şi de telecomunicaţii sunt cumpărate atât pentru a le avea în casă, cât şi pentru a le oferi cadou copiilor, în vreme ce device-urile electronice şi serviciile telecom sunt destinate în mare parte propriei gospodării.

Ce electrocasnice vor românii?

Printre aparatele electrocasnice, cele mai des menţionate sunt roboţii de bucătărie, maşinile de spălat rufe şi cuptoarele cu microunde. În fruntea listei de echipamente IT&C pe care românii intenţionează să le cumpere de sărbători se află telefoanele mobile şi desktop-urile, iar cei mai mulţi dintre românii interesaţi de cumpărarea unor dispozitivele electronice se vor orienta în această perioadă către camere digitale şi televizoare (în aceeaşi măsură TV clasic şi TV cu plasmă sau LCD).

Majoritatea românilor care îşi îndreaptă atenţia către un serviciu de telecomunicaţii pentru a fi oferit drept cadou de sărbători celor dragi sau şi-l doresc pentru ei înşişi, vizează un abonament de telefonie mobilă şi, în mult mai mică măsură, cumpărarea unei cartele de telefonie mobilă.

Hipermarketul, locul preferat pentru cumpărături

În ceea ce priveşte locul de unde vor cumpăra de sărbători aparatură electrică şi electrocasnică sau echipamente IT&C pe care le doresc sau vor să le ofere de sărbători, români au declarat că s-au orientat către hipermarketuri şi discounteri (53%), apoi către magazinele mari de electronice (22%).   

Sursa preferată de informare pentru cadourile de sărbători din categoriile aparatură electrică şi electrocasnică sau echipamentele IT&C o reprezintă în cele mai multe cazuri vizita direct în magazin. Reclamele TV şi Internetul sunt aproape la fel de importante ca şi magazinele pentru echipamentele IT & telecom, respectiv, pentru dispozitivele electronice.        

2 din 10 români nu cumpără cadouri

Aproximativ 2 din 10 români au declarat că nu vor cumpăra nimic pentru sărbătorile de iarnă din acest an – proporţia fiind mai mare în rândul persoanelor care: au trecut de 50 de ani, a persoanelor din mediul rural, a celor care locuiesc singuri sau care nu au copii în gospodărie, precum şi în rândul persoanelor cu venituri sub 700 RON.

Informaţiile provin din GfK Omnibus, studiu realizat lunar, şi sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste. Eşantionul este format din 1000 de respondenţi din zona urbană şi rurală, iar culegerea datelor a fost realizată în noiembrie 2009.