Incepand cu luna aceasta, in Romania va functiona primul birou de credit, Neural Risk Management (NRM) SA, avand ca actionar compania britanica Neural Technologies. In prezent, pentru persoanele fizice nu exista o evidenta centralizata a comportamentului financiar in timp, nici un istoric al activitatii de creditare. O banca nu poate verifica imediat, atunci cand un client ii solicita un credit, daca acesta a mai avut imprumuturi la alte banci, daca a obisnuit sa-si plateasca ratele cu intarziere sau sa nu le plateasca deloc. Singura evidenta – la Centrala Riscurilor Bancare (CRB) – functioneaza doar pentru creditele mai mari de 200 milioane lei, in special pentru companii.
Astfel, aproape pentru fiecare persoana care solicita un credit, o banca trebuie sa ia aceleasi masuri de precautie ca pentru un client nou, fapt care explica partial numarul mare de garantii si adeverinte de venit cerute la acordarea unui imprumut. Existenta unui birou de credit permite verificarea imediata a unui client care solicita finantare, putand fi eliminate o parte din etapele birocratice. „Bancile trebuie insa sa accepte sa colaboreze, furnizand informatiile necesare constituirii unei baze de date care va fi utila tuturor”, a declarat Philip Stapley, presedintele NRM. Potrivit afirmatiilor sale, desi exista inca o anumita reticenta, discutiile sunt deja in faza avansata cu doua din bancile mari. Un alt impediment este legislatia actuala care nu permite furnizarea de informatii despre un client fara acceptul acestuia. Pana cand vor fi operate modificarile necesare crearii unei baze de date la care sa aiba acces toate bancile, biroul va oferi servicii separat fiecarei institutii interesate.

Cum va functiona Biroul de credit

· Biroul va colecta informatii relevante pentru acordarea unei finantari, provenite din bazele de date publice sau ale institutiilor publice, informatii bancare, legate de proprietatile detinute si de situatia de angajare.
· „Dosarul” unei persoane fizice va include atat date „pozitive”, cat si „negative”: numele, adresa, data nasterii, perioada angajarii, date despre locul/locurile de munca, eventuale condamnari in instanta, falimente, imprumuturi nerambursate etc.
· Orice institutie careia i se solicita o finantare va putea verifica rapid la biroul de credit datele solicitantului, putand lua o decizie in privinta creditarii in functie de comportamentul financiar al acestuia.
· Cu cat exista mai multe date despre o persoana, cu atat pot fi eliminate mai multe etape birocratice ale creditarii. Bancile ar putea renunta, spre exemplu, la solicitarea mai multor giranti sau a declaratiei de venit in cazul clientilor pentru care exista suficiente date care sa le confirme bonitatea.
· Biroul va functiona independent, neavand voie sa „favorizeze” o institutie financiara sau alta in furnizarea de informatii privind portofoliul de clienti ai institutiilor concurente.
· Pentru securitatea datelor, Biroul de credit va avea un centru de disaster recovery, sustinut de Provus Service Provider.
· Intr-o prima etapa, biroul de credit va realiza un istoric al activitatii de creditare si comportamentului financiar doar pentru persoanele fizice, urmand ca in cativa ani sa se realizeze o extindere a activitatii si catre intreprinderile mici si mijlocii.