Scade numărul românilor care vor să lucreze în străinătate

Conform sondajului, care a fost repetat în 2023 după edițiile din 2018 și 2020, destinațiile din străinătate cele mai căutate la nivel global de cei în căutarea unui loc de muncă sunt Australia, Statele Unite, Canada, Regatul Unit și Germania.

În ceea ce privește orașele, cele mai populare sunt Amsterdam, Dubai, Abu Dhabi, New York și Londra. România se situează pe locul 89 ca destinație, înregistrând o ușoară creștere față de locul 92 în 2018, dar o scădere semnificativă față de locul 78 în 2020.

În timp ce în 2018, 22% dintre români căutau activ un loc de muncă în străinătate, acest procentaj a scăzut la 13% acum trei ani și la doar 8% anul trecut, sub media globală de 23% în 2023.

Românii care vor un job de la distanță afară sunt mai mulți

În același timp, în conformitate cu trendurile internaționale, numărul românilor care ar accepta un loc de muncă în străinătate în regim de lucru la distanță a înregistrat o creștere semnificativă, ajungând la 74% în 2023 comparativ cu 61% în 2020. Acest procentaj depășește media globală de 66%, care a crescut de la 57% acum trei ani, conform adevarul.ro.

„Schimbările din peisajul economic și social au condus la o reevaluare a planurilor de emigrare ale românilor, cu multiple motive care contribuie, inclusiv la îmbunătățirea calității vieții, posibilitatea de a lucra de la distanță, preocupările legate de siguranța socială sau dorința de a fi mai aproape de familie și prieteni.

Totodată, specialiștii în domenii precum IT, inginerie sau sănătate optează să rămână în țară, având în vedere echilibrarea diferențelor salariale la nivel european, oportunitățile de angajare și un nivel de trai comparabil. Foarte interesant este faptul că în prezent, doar 9% dintre tineri și 7% dintre absolvenții de studii superioare iau în considerare o posibilă emigrare, comparativ cu o medie globală de 24% și, respectiv, 32%”, a spus Ana Vișian, Marketing Manager bestjobs, partenerul The Network în România.

Conform sondajului, motivele financiare și economice au fost principalele argumente pentru români în luarea în considerare a lucrului în străinătate. De fapt, 85% dintre români (față de 64% la nivel global) au indicat acest aspect ca fiind motivul principal.

aeroport avion avioane companii aeriene
SURSA FOTO: Freepik

Oportunitățile de muncă fac diferența

Un alt factor important în favoarea unei mutări a fost îmbunătățirea calității vieții, un aspect menționat de 77% dintre români (față de 55% la nivel global). În plus, o proporție semnificativă, de 59% dintre români, comparativ cu media internațională de 35%, au menționat sistemele mai bune de asistență socială și de sănătate ca fiind motive pentru a se muta și a lucra în străinătate.

„În general, putem afirma că atunci când oamenii caută un loc de muncă în străinătate, ei își iau decizia nu pe baza imaginii unei țări, ci pe baza oportunităților de muncă disponibile, a recomandărilor cunoștințelor lor și a cunoașterii limbii,” a declarat Adam Kotsis, Partener și Director Senior la BCG.

„Tinerii și persoanele din țări cu populații în creștere rapidă sunt cei mai mobili. Țările în care se vorbește engleza, cu economii puternice, conduc lista destinațiilor principale,” a adăugat el.

În domeniul designului, artei, profesiilor creative și arhitecturii din România, 25% dintre cei activi ar dori să își continue cariera în străinătate, fiind urmați de muncitorii manuali (18%) și profesioniștii în managementul afacerilor (17%).

Germania, Marea Britanie și Spania sunt preferate de români

Germania, Regatul Unit și Spania se numără printre cele mai dorite destinații pentru români în căutarea unui loc de muncă în afara țării, dar și Italia, Statele Unite, Franța, Olanda, Austria, Danemarca și Elveția se află în topul preferințelor. În acord cu trendul global, aproximativ 30% dintre români ar fi dispuși să lucreze în străinătate pe termen lung, fără a avea o limită de timp prestabilită.

Cercetătorii s-au preocupat și de motivul pentru care cei care au ales să rămână în țările lor natale au luat această decizie. Atât românii (53%) cât și respondenții globali (54%) au indicat ca principala motivație incapacitatea de a-și lua cu ei membrii familiei sau partenerii.

Legăturile puternice cu țara natală au fost menționate atât de respondenții globali, cât și de cei români (33% în ambele cazuri) drept un motiv pentru a rămâne. În plus, 31% dintre români (în comparație cu 16% la nivel global) au subliniat dificultatea cumpărării de proprietăți imobiliare în străinătate ca un motiv pentru a rămâne în țară.