Oferta de carduri premium şi superpremium de pe piaţa autohtonă creşte, băncile continuând să lanseze astfel de produse şi în timpuri de criză.

Servicii de secretară sau de majordom pot veni la pachet cu un card premium sau superpremium. Numărul băncilor de pe piaţă care au astfel de produse în portofoliu a crescut, ajungând la şase. Cele mai exclusiviste plasticuri sunt cele emise de BRD – MasterCard WorldSignia – şi cele ale ING – Visa Infinite. Recent, şi Intesa Sanpaolo Bank a lansat un card premium, MasterCard Platinum. „Nevoile clienţilor noştri în timpul crizei nu dispar, ci se accentuează”, explică directorul departamentului de retail al băncii, Alberto Prestopino. Chiar dacă intră în categoria premium, cardul le oferă clienţilor acces la serviciile de consiliere de top de la AXA Group.

Serviciile ce fac diferenţa între aceste carduri şi cele pentru clientela mai puţin bogată sunt cele de tip „concierge”. Astfel, la orice oră, posesorul cardului are la dispoziţie un asistent care îi rezervă bilete la concerte, îi face rezervări la restaurante sau programări unde pofteşte. Suplimentar, beneficiile sunt completate de poliţe de asigurare.

Carduri de top, dar de debit

Iniţial, cardurile exclusiviste puteau fi numai cele de credit. Ulterior, pentru pieţe precum Rusia, organizaţiile internaţionale de plată au acceptat să emită carduri exclusiviste de debit. Acest model este copiat şi de câteva din băncile autohtone care au carduri de top în portofoliu. Cardul ING (Visa Infinite) este de debit, fiind oferit clienţilor de private banking. Cardul Noir de la BRD este de debit cu funcţie de overdraft. „Noir este un card care nu se solicită de către client, ci se oferă de către bancă unei clientele foarte atent selecţionate“, explică oficialii băncii. În acelaşi timp, cardul Platinum lansat recent de Intesa Sanpaolo poate fi de debit sau de credit.

Costurile produselor de top

Oficialii ING Bank dezvăluie numai taxa anuală de administrare, care se ridică la 400 de euro sau la 1.800 de lei, în funcţie de moneda contului ataşat cardului.  Cardurile Platinum de la Garanti şi Credit Europe au taxe de emitere de 300 de lei, iar cele de la Banca Transilvania şi Intesa Sanpaolo, de 350 de lei. La acestea se adaugă comisioane anuale sau lunare. Cea mai mică dobândă este percepută la cardul Intesa Sanpaolo, 22% în prezent, iar cea mai mare  – 28% – la cardul emis de Credit Europe Bank. Cardurile premium nu vin cu cele mai mari perioade de graţie de pe piaţă: maximum 55 de zile în cazul plasticului emis de BT, în condiile în care un card de credit standard poate aduce o perioadă de graţie şi de 60 de zile pentru plăţile la comercianţi. Atipic, cardul Intesa are perioadă de graţie de 45 de zile şi pentru sumele retrase de la bancomate. În ceea ce priveşte veniturile lunare minime pe care trebuie să le aibă o persoană care doreşte un card de top, acestea sunt de 2.000 de euro pentru un card Intesa, iar la RBS, limita pleacă de la 5.000 de euro.

Garanti şi BT au emis fiecare peste 1.000 de carduri Platinum până în prezent. BT este prima instituţie care a lansat Platinum pe piaţa autohtonă, în 2007. Băncile care emit cele mai exclusiviste carduri nu dezvăluie numărul clienţilor. Oficialii BRD afirmă însă că în România există numai câteva zeci de persoane care deţin MasterCard WordSignia.

206-50525-capital_23_tabel.jpg