Care este cauza scumpirilor din ultima vreme. Economistul Cristian Socol a explicat mecanismul creșterii prețurilor, într-o postare pe Facebook.

Socol susține că oamenii vor să / vor să își demonstreze că renasc economic, că pot cumpăra, pot călători, pot face tot felul de acte economice, că încă sunt actori în economie.

Care este cauza scumpirilor din ultima vreme. ”Este ceva temporar sau consistent pe termen mediu și lung?”

”Despre psihologie în economie. Câteva consideratii simple despre ceea ce traim azi. Poate fiecare dintre dumneavoastra v-ati intrebat ce-i cu aglomeratia din magazine, mall uri, bricolaj, materiale de constructii etc

Pe de altă parte, sunt convins că ați văzut cu toții explozia prețurile la majoritatea bunurilor si serviciilor ce intră în coşul dvs de consum. Este ceva temporar sau consistent pe termen mediu si lung?

Pentru a afla răspunsul, trebuie să ne aducem aminte că economia / ştiința economică studiază comportamentul uman. Un comportament care, dincolo de partea obiectivă, este influentat in mare măsură de subiectiv, de gânduri, de stări afective, de emotii, de mimetism si de anticipatii.

Ori, perioada pe care o traim acum este una in care domina exuberanta, dorinta de a simti ca traiesti din plin, ca esti viu si dpdv economic. Ca ti-ai revenit.

Postpandemie, dupa o perioada plina de stari negative, panica, frici si temeri, oamenii vor sa / vor sa isi demonstreze că renasc economic, că pot cumpăra, pot calatori, pot face tot felul de acte economice, că incă sunt actori in economie.

De aici un comportament exuberant, motivat psihologic, de crestere a cererii de bunuri si servicii si de compensare a perioadei cand nu erau posibile / necesare anumite cumparaturi.

”Strategie necâștigătoare pe termen lung”

Deci, posibil ca inca o luna vom mai vedea astfel de fenomene economice. Ele nu reprezinta decat ceva temporar, estomparea lor avand drept cauze principale reducerea naturala a exuberantei, cresterea exploziva a preturilor si scaderea puterii de cumparare.

Am vorbit pana acum despre consumatori. Majoritatea producatorilor / vanzatorilor au avut in ultima perioada si vor mai avea inca cel putin cateva luni un comportament de maximizare a profitului prin cresterea preturilor, invocand aici anumite probleme de aprovizionare dar si nevoia de a-si recupera partial sau integral pierderile din anul trecut.

Este o strategie care merge doar pe termen scurt, fiind necastigatoare pe termen lung. Ea reprezinta o strategie valida, dar imorala, doar in cazul monopolurilor naturale sau de orice alt tip si mai ales la bunuri /servicii cu cerere inelastica, strict necesare – aveti exemplele graitoare cu cresterea fara precedent a preturilor la alimente, energie, gaze si combustibil.

Sunt vremuri interesante pentru cercetări în domeniul economiei comportamentale. Nu degeaba au fost câştigate atâtea Premii în economie în onoarea lui Nobel în acest domeniu al economiei, în ultimii ani”, a scris economistul.