Românii au început să îşi învingă temerile din ultimii doi ani legate de criză, ajungând la concluzia corectă că nu vine sfârşitul lumii şi viaţa trebuie trăită normal. Mai avem de lucru în ceea ce priveşte conştientizarea faptului că vacanţa nu este un moft, ci obligatorie pentru sănătate.

E adevărat că sunt mulţi români fără bunăstare materială, dar cu toate acestea faptul că 73% dintre români nu-şi fac nicio vacanţă într-un an nu se explică numai prin lipsa banilor ci şi prin faptul că mulţi pun diferite achiziţii şi cumpărături mai sus în lista de priorităţi decât concediul. Una dintre consecinţe am putut să o constatăm în ultimii ani: vânzarile de medicamente au crescut semnificativ.Dar anul trecut nu a adus numai veşti bune pentru turism. Pentru prima dată într-o măsură mai importantă, suficient de mulţi români s-au trezit cu servicii turistice achitate din timp dar nepuse la dispoziţie, pentru că anumiţi touroperatori au intrat în incapacitate de plată. Oameni absolut nevinovaţi (fie turişti, fie agenţii mai mici revânzătoare) au fost obligaţi să mai plătească o dată ca să se poată repatria sau să nu fie daţi afara din hoteluri. Sigur, nimeni nu a rămas fără soluţie dar mulţi dintre ei au avut vacanţa stricată. 

Care sunt învăţămintele? Oare să nu apelăm la agenţiile de turism şi să mergem direct la hotel? Să apelăm la site-urile de cupoane? Să apelăm la site-uri din străinătate? Să rămânem acasă? Răspunsul este simplu : evident că nu. Dintre toate soluţiile existente tot agenţiile de turism rămân de regulă cea mai bună soluţie, chiar dacă se poate întâmpla ca pe internet, în cazuri izolate, să putem găsi soluţii mai ieftine. Dar două lucruri trebuie înţelese. Primul este că atunci când vine vorba despre concediu nu preţul ci siguranţa şi calitatea trebuie să stea pe primul loc în lista de criterii după care alegem. Vacanţa este prea dorită, prea muncită, prea importantă, pentru a merita să fie stricată.

Al doilea lucru se referă la faptul că trebuie să fim atenţi de la cine exact ne achiziţionăm vacanţa. Dacă alergăm numai după chilipiruri şi negociem discounturi (metodă utilă câteodată, dar nerecomandabilă în turism) avem şanse să economisim la cumpărare o sumă relativ mică, care ar putea să fie cea mai scumpă atunci când constatăm consecinţele exact în timpul concediului. Există în piaţă multe agenţii de turism şi touroperatori de calitate. Nu mereu este uşor pentru turişti să facă diferenţa. Dar există totuşi nişte criterii (care nu oferă o garanţie 100%, dar duc la diminuarea masivă a riscurilor): renumele, vechimea în piaţă, recomandările clienţilor, studiul forumurilor în care se vorbeşte despre experienţele trăite cu o agenţie sau alta). În plus este de recomandat să fie vizitaţi la faţa locului, să se evalueze modul în care arată sediul lor, în care se comportă consultanţii, de intrat pe site-urile lor şi evaluat cum se prezintă, de cerut licenţa de turism şi asigurarea de insolvenţă. Iar dacă o agenţie de turism acceptă să ofere discount din preţul afişat aş recomanda atenţie maximă. Marjele în turism sunt mici şi cine le diminuează şi mai mult cu astfel de practici are toate şansele să intre în incapacitate de plată. Dacă vrem să facem economii (de înţeles de altfel) la capitolul vacanţă, singura metodă recomandabilă este achiziţia din timp, cu minim 3-6 luni înainte de plecare. Ofertele de early booking nu reprezintă scăderea de marjă din partea agenţiilor ci negocieri şi discounturi ale unităţilor de cazare, pentru a avea banii în conturi mai din timp. Mulţi cred că last-minute e mai convenabil. Este un mit, chiar dacă există excepţii. În ultima secundă "rafturile" sunt aproape goale, la early booking sunt doldora de marfă!Şi în 2012 românii vor continua să meargă în vacanţă şi e bine aşa.

Din întâmplarile anului trecut ar trebui însă să înveţe cum să evite capcanele. Vacanţa trebuie să fie un succes, asta este axioma. Alegerea partenerului potrivit, în orice situaţie de viaţă, reprezintă garanţia succesului. Vă doresc mână bună în acest demers şi, pentru că tot vine primăvara, concedii plăcute şi pline de zâmbete în acest an.
Dragoş Anastasiu este om de afaceri, proprietarul Eurolines.