Marius Vetrici a venit în Romånia să înveţe informatică şi să studieze în limba romånă, dar după absolvirea facultăţii a rămas în Bucureşti să dezvolte o afacere în domeniul IT. Acum are deja opt angajaţi şi un portofoliu de peste 200 de clienţi care folosesc softul creat de firma sa.

De cånd era copil, Marius Vetrici (26 de ani) avea un vis: să emigreze în Romånia. S-a născut în Ucraina într-o minoritate etnică romånească, iar ulterior s-a mutat cu familia în Republica Moldova, unde a învăţat limba rusă şi pianul şi unde şi-a descoperit pasiunea pentru calculatoare. Pentru că în timpul liceului a ajuns la performanţa de a participa la olimpiada internaţională de informatică, a decis să meargă să studieze la o universitate de calitate, iar Facultatea de Cibernetică din cadrul ASE Bucureşti a fost alegerea firească în acel moment. „Bunica mea, care era profesoară de romånă, ne-a învăţat să fim foarte uniţi, să preţuim şi să ţinem la tot ceea ce este romånesc. Privind din afară lucrurile, pentru mine, Romånia era Ţara, iar Bucureştiul era un fel de Mecca. Vroiam să studiez informatica la cel mai înalt nivel şi vroiam să studiez în limba romånă“, explică Marius Vetrici. 

Prima firmă, lansată în căminul studenţesc

La numai patru zile după ce s-a stabilit în Bucureşti, a reuşit să se angajeze ca programator la o firmă, lucru care l-a ajutat să înţeleagă cum funcţionează o companie de software şi să fie conectat la o sursă de informaţii practice din domeniu. După trei ani, însă, a decis să-şi lanseze propria afacere, şi pentru că ajunsese la o saturaţie în privinţa programării, a început să caute idei de afaceri din alte domenii. „Mai întåi, am încercat să import aparate foto Zenit din Rusia. Am contactat producătorul, am  făcut un site pe internet şi am aşteptat să vină clienţii. Neavånd bani suficienţi pentru un stoc iniţial de produse, am crezut că voi primi comenzi de la clienţi, le voi solicita un avans şi abia ulterior voi face un import mai mare“, spune Marius Vetrici. „Din păcate, afacerea mea a murit încă din faşă, pentru că numărul de comenzi a fost mult prea mic, iar eu nu am mai ajuns să fac acel prim import niciodată“, adaugă tånărul.

După acel eşec, a făcut studii de piaţă pentru alte două idei de afaceri. Prima, era deschiderea unei ceainării, iar cealaltă, înfiinţarea unei firme care să importe paturi cu apă din Statele Unite. Ambele s-au dovedit nepotrivite după o analiză detaliată a pieţei. „Eu am realizat că la vårsta studenţiei, cånd locuiam în cămin, aveam cel mai puţin de pierdut în cazul în care o afacere ar fi eşuat. Aşa că, principiul meu a fost «încearcă, chiar dacă faci greşeli»“, mărturiseşte Marius Vetrici.  Prima afacere care a funcţionat a fost deschiderea unui mic centru de copiere chiar långă căminul studenţesc în care locuia. Dar, deşi nu a fost una foarte profitabilă, a reprezentat punctul de pornire pentru businessul pe care îl conduce astăzi, pentru că un prieten, care era student tot la Facultatea de Cibernetică şi care avea o firmă de software de succes, l-a ajutat să revină la domeniul IT. „Prietenul meu a fost foarte surprins că eu, un programator foarte bun, îmi irosesc timpul cu tot felul de afaceri mărunte şi m-a sprijinit să lansez o companie de software“, explică Marius Vetrici, fondatorul firmei Soft Mentor.

Guvernul, unul dintre cei mai mari clienţi

Prietenul său, care în acel moment producea software pentru industria farmaceutică şi soft de gestiune pentru supermarketuri, a decis să îşi concentreze eforturile pe primul dintre cele două segmente de clienţi şi i-a dat aplicaţia de gestiune pentru cel de-al doilea, pentru a construi o afacere pornind de la aceasta. În plus, i-a dat şi primul client, un supermarket.

„Primii paşi pe care i-am făcut după aceea au fost să înţeleg cum funcţionează programul de gestiune, apoi să rescriu de la zero versiunea preliminară primită. În acest fel, am ajuns să pot face orice fel de modificări tehnice ulterioare care s-ar fi impus“, spune Marius Vetrici. „În continuare, mi-am făcut pliante de prezentare şi am început să colind la rånd toate magazinele din Bucureşti. Discutam cu managerii, le lăsam pliante şi făceam prezentări ale softului meu de gestiune“, adaugă antreprenorul.

Dacă iniţial aplicaţia era adresată segmentului supermarketurilor şi depozitelor de marfă, ulterior, lucrurile au evoluat şi Vetrici a ajuns să creeze programe pentru magazine de optică, pentru gestiunea producţiei, precum şi pentru gestiunea cabinetelor notariale şi de avocatură. Apoi, a continuat cu dezvoltarea unui sistem de management al creditelor ipotecare neperformante pentru  Statele Unite, cu un sistem de arhivare electronică şi cu unul de management al documentelor.

În prezent, star-tup-ul are opt angajaţi, o cifră de afaceri de peste 200.000 de euro pe an şi un portofoliu de peste 200 de clienţi, atåt din ţară, cåt şi din străinătate. „Am ieşit din anonimat atunci cånd am implementat registratura electronică şi sistemul de arhivare electronică la Ministerul Economiei şi Comerţului“, spune fondatorul Soft Mentor.

Acum, antreprenorul intenţionează să accelereze ritmul de dezvoltare a afacerii, prin crearea unei reţele de distribuţie la nivel internaţional pentru sistemele de managementul documentelor, prin parteneriate cu firme străine care fac implementări de software, cu firme de arhivare clasică, dar şi cu firme care implementează sisteme pentru managementul calităţii.

«Eu am realizat că la vårsta studenţiei aveam cel mai puţin de pierdut în cazul în care o afacere ar fi eşuat. Aşa că, principiul meu a fost „încearcă, chiar dacă faci greşeli“.»
Marius Vetrici, fondatorul Soft Mentor