in lume, productia anuala de cafea este de 90 de milioane de saci a 60 de kg fiecare. Dupa petrol, este cel mai tranzactionat produs, i industria de profil lucrind aproximativ 21 milioane de oameni. De altfel, este vorba de cea mai raspindita bautura de pe mapamond: se beau 400 de miliarde de cesti de cafea anual i itreaga lume.
in dezvoltarea pietei rominesti de cafea, 1993 a fost un an decisiv, fiind marcat de aparitia mai multor firme care, de-a lungul anilor, s-au impus i atentia consumatorilor. Este vorba, i primul rind, de Elite International, care a venit i Rominia i acel an, deschizind o fabrica i 1995. Societatea Elite Rominia a investit pina i prezent circa zece milioane USD, achizitionind recent un echipament de prajit cafea i valoare de 1,5 milioane USD.
Nova Brasilia a aparut pe piata romineasca tot cu sapte ani i urma, totalul investitiilor realizate de societatea Supreme Imex, firma producatoare, depasind opt milioane USD. Aceste investitii s-au concretizat itr-o fabrica ridicata pe platforma IMGB Berceni, marirea capacitatii de productie, automatizarea procesului tehnologic si dezvoltarea unui sistem de vinzari si distributie.
Firma Nestle, cea care a inventat cafeaua solubila si a carei marca Nescafe este lider mondial i segmentul instant, exista pe piata romineasca din 1995.
Un alt brand, aflat i topul preferintelor consumatorilor de pretutindeni, este Jacobs, care apartine companiei Kraft Jacobs Suchard si care a intrat pe piata romineasca i 1994.
Milioane de dolari
investiti i reclama
„in momentul de fata, marii producatori prezenti i Rominia se afla itr-o lupta strinsa pentru cistigarea unor cote cit mai mari din piata”, remarca Andi Dumitrescu, director cercetare panel la GfK Rominia, Institut de Cercetare de Piata. „Cel care are de cistigat de pe urma acestei competitii este consumatorul romin, care va beneficia de cel putin doua avantaje: pe de o parte, cresterea calitatii cafelei, iar pe de alta parte, scaderea pretului care, i prezent, are unul dintre cele mai ridicate niveluri din Europa Centrala si de Est. Un alt rezultat al acestei competitii este faptul ca asistam i ultimii ani la o diminuare de aproximativ 50% a pietei de cafea boabe, i favoarea celei macinate”, precizeaza Andi Dumitrescu.
Nemes Szabolcs, Business Analist la Roland Berger & Partner, afirma ca exista un potential al pietei neutilizat, principalul motiv fiind puterea scazuta de cumparare a populatiei. „in pofida investitiilor masive i publicitate si reclama facute de producatori si importatori, consumul mediu anual de cafea se mentine sub cel din restul tarilor din Europa Centrala si de Est. Cheltuielile cu marketingul, cu publicitatea si cu reclama iseamna itre patru si opt procente din cifra de afaceri a firmelor mari si, practic, se icadreaza i valorile, i general valabile, pentru industria bunurilor de larg consum”, ne spune Nemes Szabolcs.
Daca anul trecut producatorii si importatorii au investit i publicitate sapte milioane USD (la valori de ratecard), pentru anul curent se estimeaza ca valoarea investitiilor de acest gen sa se ridice la noua milioane USD.
Magazinele de cafea
se vor imulti
Volumul de desfacere a cafelei a variat usor din punct de vedere cantitativ i ultimii trei ani, valoric isa, piata a scazut continuu. Astfel, consumul de cafea a crescut de la 20,022 mii tone i 1998 la 20,616 mii tone i anul 2000, conform estimarilor companiei Roland Berger & Partners. in termeni valorici, vinzarile au scazut cu 9,6% i acelasi interval de timp. De asemenea, pretul de consum a scazut de la 10,8 USD/kg de cafea i 1998, la 8,5 USD/kg i 2000. Acest lucru se explica prin orientarea cumparatorilor catre marci mai ieftine.
„Numai 8% din consumatorii romini au sub 30 de ani, dar i final, tinerii de astazi sunt batrinii de miine, si ei vor trece treptat dintr-un segment i celalalt”, apreciaza Andrei Filip, consultant la Roland Berger & Partner, care atrage atentia si asupra faptului ca, pe segmente de virsta, asteptarile consumatorilor sunt diferite i ceea ce priveste gustul, imaginea si promovarea cafelei. in viitor, tocmai tinerii vor fi cei care vor consuma din ce i ce mai putina cafea. Unul dintre motive este faptul ca, i imaginea lor, cafeaua este un produs conservator, demodat si plictisitor. Alte cauze tin de constientizarea starii de sanatate si de aparitia de noi produse care substituie cafeaua (bauturi energizante, bauturi pe baza de cafeina sau ilocuitori).
in functie de preferinte si gust, cafeaua este servita cu produse aditionale. Cei mai multi dintre consumatori (65%) o prefera neagra si cu zahar si doar 1% folosesc idulcitor si lapte.
in ultima perioada, ca tendinte ale pietei, se remarca scaderea importantei cafelei prajite (clasice), mari inovatii i segmentul specialitatilor instant catre care se orienteaza foarte multa lume si introducerea cafelei la doze. De asemenea, datorita magazinelor de cafea care au aparut si care se vor imulti, va creste consumul i afara casei, acesta fiind i prezent nesemnificativ.