Ce se va întâmpla cu pensiile speciale?

Întrebat dacă pensiile speciale nu vor mai rezista mult timp, Ionuț Dumitru a exprimat speranța că situația se va rezolva, dar a subliniat că trebuie acționat cu prudență, deoarece au existat și în trecut tentative de a aborda problema fără rezultate semnificative.

Acesta a menționat că problema nu se limitează doar la pensiile speciale, ci vizează și modul general în care sunt cheltuiți banii publici, evidențiind lipsa de eficiență și risipa. De asemenea, a observat că în ultima perioadă au crescut cazurile semnalate privind gestionarea defectuoasă a fondurilor publice în companiile de stat și alte instituții ale statului.

„Așa sperăm cu toții, însă trebuie făcute cu grijă aceste lucruri pentru că au mai fost tentative în trecut de a adresa această problemă a pensiilor speciale și am văzut că nu am rezolvat mai nimic, adică problema pensiilor speciale și nu numai a pensiilor speciale, a cheltuirii banilor publici, în general, a eficienței cu care cheltuim banii publici și a risipei, vedem zi de zi, în ultima perioadă, parcă s-au înmulțit știri legate de modul în care se cheltuie banii publici în companiile de stat, în diverse entități ale statului”, a declarat el pentru B1 TV.

Economistul a afirmat că astfel de știri stârnesc nemulțumirea cetățenilor, ceea ce este firesc. El a subliniat că aceste ineficiențe trebuie abordate și rezolvate, deoarece scopul pachetelor de reforme este de a crește veniturile și resursele bugetare, pentru a putea investi mai mult în domenii precum educația, sănătatea și apărarea, domenii care resimt presiuni mari.

Totodată, a explicat că, indiferent de creșterea taxelor, fără reformarea cheltuielilor publice și fără convingerea cetățenilor că banii lor sunt folosiți eficient, resursele necesare nu vor fi disponibile. În final, a punctat că este importantă o gestionare mai eficientă a fondurilor publice, astfel încât cetățenii să observe îmbunătățiri reale în calitatea serviciilor oferite de stat.

„Evident că acest gen de știri revoltă, cumva, cetățenii și este absolut natural. Ele trebuie atacate și trebuie rezolvate aceste ineficiențe pentru că ceea ce ne dorim și ceea ce vrem să facem cu acest pachet de reforme, pachetul 1, 2, 3, câte or fi ele, este direcția pe care ne-o dorim, și anume, să creștem veniturile, resursele bugetare pentru a putea investi mai mult în educație, sănătate, în partea de apărare, pentru că vedem presiunile sunt foarte mari și acolo, dar noi nu avem resursele necesare în momentul de față și nici nu o să le avem, chiar dacă crește taxele, dacă nu reușim să convingem cetățenii că ceva bun se întâmplă cu banii lor, adică reformăm și partea de cheltuieli publice.

Adică eficiența cu care cheltuim banii publici este una mai bună și sunt rezultate palpabile pentru cetățeni în termeni de calitate a serviciilor pe care statul le livrează”

Importanța pachetului de măsuri propus de Guvern

Ionuț Dumitru a discutat despre pachetul de măsuri fiscale propus de Guvern, evidențiind importanța acestuia în contextul unui deficit bugetar de 9,3%. El a atras atenția că, fără implementarea acestor măsuri, situația financiară ar putea să se înrăutățească, explicând că un scenariu extrem ar fi o ajustare abruptă a deficitului, în care piața financiară ar înceta să mai ofere finanțare.

Acesta a precizat că există două scenarii posibile și a subliniat că adoptarea pachetului este esențială pentru a convinge Comisia Europeană că România ia măsuri responsabile, acest lucru fiind crucial pentru a preveni suspendarea fondurilor europene.

“Scenariile posibile în momentul în care ai un deficit bugetar atât de mare precum cel pe care îl avem noi, 9,3 % din PIB, scenariile posibile sunt 2: iei niște decizii care ajustează acest dezechilibru rațional și cu măsuri de politici economice, care să îți aducă o aterizare lină, adică să-ți aducă o corecție graduală a deficitului sau scenariul alternativ, care este cel mai rău posibil – nu faci nimic și pretinzi că nu e nicio problemă, caz în care te ajustezi foarte brutal pentru că piețele financiare nu te mai finanțează și va trebui să cheltui doar ceea ce încasezi, adică deficitul bugetar care scade mod natural la zero, pentru că nu te finanțează nimeni și nu pot finanța un deficit bugetar.

Scenariul alternativ celui pe care îl adoptăm, adică acest pachet de ajustare fiscal-bugetară, scenariul alternativ, e, încă o dată, cel mai rău posibil. În momentul în care ai de făcut o ajustare atât de mare precum cea pe care trebuie să o facem noi, nu încape discuție chiar și într-un scenariu rațional, cu decizii asumate, care să facă ajustarea gradual, sunt efecte negative în economie, pentru că noi trebuie să reducem deficitul bugetar. Ori economia noastră trăiește de ani de zile pe deficite mari, pe îndatorare, deficite care nu mai sunt posibile pentru că nu mai sunt finanțabile la nivelul la care am ajuns.

Deci avem un potențial efect negativ în economie care, în același timp, aduce și o perspectivă favorabilă pe termen mediu, în sensul în care, odată ce faci ajustarea aceasta gradual și rațional, ai șansele să însănătoșești finanțele publice, să refaci încrederea investitorilor și să pornești creșterea economică pe baze mai sănătoase în anii care vin”, a explicat acesta.