Finanţările care nu mai trebuie restituite Uniunii Europene, doar cu birocraţie şi răbdare se obţin. Dosarele pentru IMM vor avea circa 100 de pagini, chiar dacă unele documente sunt accesibile online.

Programul prin care firmele mici şi mijlocii vor primi fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană pentru investiţii în producţie a fost lansat în ultima zi a lunii martie. România va primi astfel peste 20 de miliarde de euro, dar mare parte a banilor va intra în conturile instituţiilor publice (de exemplu, pentru investiţii în drumuri sau sisteme de canalizare, ori pentru finanţarea activităţii de cercetare).

Prin urmare, fondurile care pot fi accesate de companiile din sectorul privat sunt limitate, iar principalul program destinat acestora este cel de competitivitate, axa „un sistem inovativ şi eficient de producţie“. Suma maximă a finanţărilor nerambursabile pentru proiectele din acest „subprogram“ va fi de 34 de milioane de euro în 2008. Există trei tipuri de cereri de proiecte – pentru investiţii sub 250.000 de euro, pentru investiţii între 250.000 şi 1.500.000 de euro şi pentru investiţii mari. Ponderea fondurilor nerambursabile poate ajunge şi la 70% din valoarea cheltuielilor eligibile, adică din cheltuielile totale minus cele cu TVA, dobânzi etc.

Procesul obţinerii de fonduri se prefigurează anevoios şi birocratic, dosarul de finanţare trebuind să aibă peste 100 de pagini. Partea bună este că modul de evaluare a proiectelor nu este la fel de exigent ca în cazul unui dosar de credit la bancă.

Ghidul solicitantului, făcut pe ultima sută de metri

Teoretic, fondurile nerambursabile postaderare ar fi putut fi accesate imediat după 1 ianuarie 2007. Autorităţile au întârziat însă foarte mult aprobarea programelor la Bruxelles. În prag de alegeri şi după numirea unui nou secretar de stat în Ministerul Economiei şi Finanţelor, responsabil de fondurile europene, eforturile de lansare a proiectelor au început să se intensifice.

Astfel, termenul de lansare a programului a fost stabilit pentru data de 31 martie, iar în ultima lună, funcţionarii s-au chinuit să elaboreze ghidul solicitantului, făcând publice, în final, nu mai puţin de trei tipuri de ghiduri-proiect. Acestea stabilesc documentele necesare pentru a cere finanţare, modul de depunere şi modul de evaluare.

În cazul investiţiilor mici, sub 250.000 de euro, solicitanţii vor pierde cel mai mult timp cu obţinerea certificatelor emise de diferite autorităţi: registrul comerţului, ANAF, taxe şi impozite locale. Documentul de bază pentru aprobarea sau respingerea proiectului va fi planul de afaceri, în timp ce în cazul investiţiilor mai mari este nevoie şi de studii de fezabilitate şi de impact.

Dosarele de finanţare trebuie depuse – fie personal, fie prin poştă – la oficiile teritoriale pentru IMM sau la direcţia de specialitate din cadrul Ministerului pentru IMM. Există şi o tentativă de depunere online a cererilor, care, însă, mai mult încurcă procesul: solicitanţii pot să se înregistreze pe un site, însă nu vor primi decât un număr de dosar, rămânând obligatorie depunerea documentelor în format clasic, pe hârtie.

Termenul de răspuns pentru aprobarea proiectului este de 40 de zile de la data aprobării eligibilităţii proiectului. La acest termen se mai adaugă zece zile, pentru a verifica dacă dosarul este complet.

Ştacheta jos în procesul de evaluare

Proiectul ideal, adică cel care poate primi punctaj maxim, arată aşa: peste 70% din costul investiţiei va fi pentru achiziţionarea de echipamente, numărul de locuri de muncă din firmă va creşte cu 20% (exemplu: cu un singur angajat nou, dacă firma are deja patru), cifra de afaceri va creşte cu peste 10%, rata internă de rentabilitate este mai mică de 5%, iar valoarea investiţiei nu este foarte mare, raportată la fondurile proprii ale firmei.

Alocatia anului

34 mil. euro este suma totală din fonduri europene nerambursabile care a fost alocată, pentru anul 2008, finanţării proiectelor destinate întreprinderilor mici şi mijlocii

Cota nerambursabila

Ponderea fondurilor nerambursabile în valoarea totală a investiţiei diferă în funcţie de tipul întreprinderii (mică sau mijlocie) şi de regiunea de dezvoltare în care activează. Firmele mici au cifră de afaceri sub zece milioane de euro şi mai puţin de 50 de angajaţi.

Bucureşti-Ilfov Alte regiuni
Firme mici 60% 70%
Firme mijlocii 50% 60%

Munti de hârtie

Documente la dosar
• Cererea de finanţare
• Planul de afaceri
• Declaraţia de eligibilitate
• Declaraţia de angajament
• Declaraţie privind încadrarea în categoria IMM
• CV-urile persoanelor din care să reiasă că există capacitatea de management al proiectului
• Împuternicirea celui care se ocupă de cererea de finanţare şi decizia AGA de aprobare a proiectului
• Certificatul constatator de la Registrul Comerţului cu datele de identificare şi obiectul de activitate al firmei. Deşi aceste documente pot fi accesate de autorităţi şi pe internet, funcţionarii preferă „varianta“ pe hârtie – care presupune cozi şi plata unor taxe la Registrul Comerţului
• Certificatele de atestare fiscală de la administraţiile financiare şi direcţiile de taxe locale care să ateste că sunteţi la zi cu impozitele
• Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere depuse la administraţia financiară, tipărit pe hârtie, chiar dacă şi aceste documente sunt disponibile în sistemul informatic al MEF.
• Cazier judiciar al reprezentantului firmei
• Cazierul fiscal al firmei
• Dovada existenţei resurselor necesare cofinanţării proiectului (scrisoare de confort de la bancă)
• Actele de proprietate asupra terenului/ clădirii unde va fi implementată investiţia
• Certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire
• Autorizaţia de mediu
• Fişa tehnică de mediu.

Evaluare
• Criteriile privind impactul investiţiei sunt uşor de atins. De exemplu, punctajul maxim privind creşterea cifrei de afaceri este obţinut la o majorare de 10%
• O firmă cu patru angajaţi, care creează un singur loc de muncă, va primi punctajul maxim la acest capitol. „Note maxime“ se vor obţine şi dacă fondurile nerambursabile vor fi utilizate pentru achiziţia de echipamente.

Capital – Editia nr.13, data 2 aprilie 2008