Cine pe cine va sprijini? Va fi „romaniaIT“, brandul de export lansat zilele trecute, un suport real pentru produsele industriei autohtone de tehnologia informaţiei sau va fi mai degrabă invers? Teoretic, este important să ai un „timbru“ naţional lipit de produsele autohtone care merg peste hotare, pentru că asta sugerează preocuparea pentru susţinerea unui sector economic, care, iată, primeşte oficial valoare strategică. Şi, din nou, este important, pentru că echivalează cu o recunoaştere a meritelor şi realizărilor unui domeniu a cărui contribuţie la capitalul de imagine al României este majoră. Câte alte produse autohtone reuşesc să fie cel puţin la fel de competitive precum cele din sectorul IT? Le poţi număra pe degete. Ceea ce însă e de neînţeles este de ce, după atâţia ani de discuţii, planuri şi declaraţii, după ce s-au cheltuit şi nişte bani, nu puţini, s-a ieşit pe piaţă cu un brand cu o identitate modestă, după cum observă, pentru Capital, unul dintre specialiştii în branding. Având în memorie experienţa a două programe apropiate ca scop – „Fabricat în România“ şi „Produs în România“ – eşuate într-un trecut nu foarte îndepărtat, nu ar fi trebuit ca această nouă iniţiativă să fie pregătită şi lansată ireproşabil? Oare nu cumva, îndrăgostiţi fiind de idee, cei implicaţi în proiect nu au mai văzut decât calităţile, nu şi defectele a ceea ce au construit? Să fie doar o chestiune de comunicare faptul că o serie de mari producători din industria de profil nu se arată impresionaţi de noul brand, afirmând din start că nu îl vor folosi? „Cea mai puternică promovare o facem prin rezultatele noastre excelente“, a declarat, tranşant, şeful uneia dintre companiile chestionate de Capital. Ceea ce naşte, firesc, încă o întrebare: cât de eficient va fi brandul „romaniaIT“ dacă nu va fi utilizat de către toţi cei cărora li se adresează? Până una-alta, Bill Gates, fondatorul Microsoft, vine în România pentru a deschide un centru global de suport tehnic. O vizită şi o investiţie cu semnificaţii mai puternice şi cu efecte mai ample pe plan mondial decât orice brand sectorial.