Mari companii americane oferă specialiştilor în IT din întreaga lume posibilitatea să câştige sume importante de bani. Tinerii indieni au început deja să profite de această oportunitate, care stă şi la îndemâna românilor.

Jayant Agarwalla este un indian care, la numai 21 de ani, ştie deja cum se construieşte o aplicaţie software de succes la nivel internaţional. Împreună cu fratele său, a creat un joc care a devenit foarte apreciat în întreaga lume. „Scrabulous.com are deja peste o jumătate de milion de utilizatori şi rata de creştere s-a accelerat foarte mult în ultimele luni, după ce am pus aplicaţia noastră pe site-ul Facebook“, spune Jayant pentru revista Capital. „Şi noi am fost surprinşi de rata imensă de creştere a numărului de utilizatori şi am fost uluiţi când am văzut că scrabble, care este considerat de mulţi un joc pentru bunici, este atât de îndrăgit de studenţi şi chiar de manageri“, adaugă el.

Dar succesul nu ar fi fost posibil în aceeaşi măsură dacă tânărul indian nu ar fi beneficiat de o nouă tendinţă recent promovată de marile reţele sociale online din Statele Unite, cum ar fi Facebook, MySpace sau LinkedIn. Acestea au decis să permită programatorilor din întreaga lume să creeze aplicaţii care pot fi instalate pe site-urile lor şi accesate de mi-lioane de utilizatori.

Facebook, de exemplu, este un site pe care oamenii se înregistrează pentru a gestiona relaţiile cu persoanele cunoscute şi pentru a interacţiona online cu acestea. Având peste 60 de milioane de membri, care comunică în permanenţă unii cu alţii şi care îşi împărtăşesc preferinţele muzicale, turistice sau intelectuale, Facebook reprezintă o platformă pe care foarte mulţi antreprenori vor să fie prezenţi. Aceasta pentru că, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul Scrabulous, utilizatorii reţelei sociale îşi pot semnala cu uşurinţă unii altora apariţia unui joc interesant sau se pot invita să joace o partidă online. Comunitatea poate astfel să transforme un program software într-un mare succes, la nivel internaţio-nal, în numai câteva săptămâni.

Deşi toate aplicaţiile sunt oferite gratis utilizatorilor, cei care le-au creat obţin venituri din afişarea de reclame. Iar un antreprenor cum este Jayant poate câştiga sume importante de bani, având în vedere că peste 520.000 de persoane joacă online în fiecare zi cel puţin o partidă de scrabble.

Dar de ce au decis site-urile să apeleze la terţi pentru a crea aplicaţii? Răspunsul este simplu: pentru a stimula inovarea şi pentru a atrage mai mulţi utilizatori. „Dacă programatorii creează aplicaţii bune, atunci ei oferă un serviciu membrilor noştri şi întăresc comunitatea, lucru care este benefic şi pentru noi“, spune Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook.

La această metodă nu apelează însă numai reţele sociale online. Google, de exemplu, a anunţat, la sfârşitul lui 2007, lansarea unei competiţii, Android Developer Challenge, în care se vor pune în joc zece milioane de dolari sub formă de premii pentru cele mai bune aplicaţii software înscrise în concurs de către programatori din întreaga lume. Această iniţiativă este susţinută de peste 30 de companii din domeniul high-tech şi are ca scop stimularea inovării în domeniul aplicaţiilor pentru telefoanele mobile. „Am construit aplicaţii foarte interesante pentru proiectul Android, dar cele mai bune încă nu există, pentru că acestea vor fi construite de dezvoltatori externi. Dorim să recompensăm aceşti dezvoltatori şi să le recunoaştem meritele cât mai bine posibil“, a spus Sergey Brin, cofondatorul Google, în momentul în care a anunţat premiile.

Decizia marilor firme de IT de a apela la aplicaţii dezvoltate de terţi a deschis o nouă serie de oportunităţi pentru antreprenorii internetului. Iar de acest trend nu profită numai tinerii programatori, ci şi cei care au construit deja afaceri renumite. Este şi cazul lui Max Levchin, cofondatorul PayPal, care în urmă cu doi ani a fondat o nouă companie, Slide. Startup-ul creează programe utile membrilor reţelelor sociale, iar în acest moment aplicaţiile acestei firme sunt folosite deja de peste 150 de mi-lioane de persoane pe lună. „Unul dintre motivele datorită cărora Slide a crescut cu o asemenea viteză fenomenală este natura virală a reţelelor sociale. Noi avem o distribuţie variată şi echilibrată prin toate reţelele sociale majore, cum ar fi Facebook, MySpace, Orkut, Friendster sau Hi5“, spune, pentru revista Capital, Tammy Nam, directorul de comunicare al companiei Slide.

Cu gândul la profit, dar şi la una dintre cele mai de succes aplicaţii de pe Facebook, creatorii Scrabulous spun că intenţionează să lanseze în curând încă cinci jocuri noi, pe care la un moment dat admit că ar putea să le vândă unor firme mai mari. „Proprietarul aplicaţiei SuperWall a declarat recent că ar refuza o ofertă de 11 milioane de dolari pentru ea, aşa că vă daţi seama ce potenţial extraordinar au aceste aplicaţii“, conchide india-nul Jayant Agarwalla.

Premii

70 dintre aplicaţiile care vor fi, până pe data de 3 martie 2008, înscrise în competiţia Android Development Challenge vor primi premii cuprinse între 25.000 de dolari şi 275.000 de dolari.

MĂSURA SUCCESULUI

84-9747-1.jpgCrestere spectaculoasa

Reţeaua socială Facebook a crescut de la un milion de membri, la sfârşitul anului 2004, până la 60 de milioane, la sfârşitul anului trecut.
   Sursa: Facebook.com

84-9748-2.jpgCele mai folosite programe

Cea mai de succes aplicaţie instalată pe reţeua socială Facebook este FunWall, care are 4,4 milioane de utilizatori.
   Sursa: Facebook.com

84-9749-3.jpgO afacere de succes

Cifra de afaceri a firmei Google a crescut între 2002 şi 2006 de peste 24 de ori. Compania are o marjă de profit de peste 30%.
   Sursa: Google