Autostrada Unirii avansează cu 14,4 km în Carpați, contract de 820 mil. lei

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a făcut marți un pas concret în direcția realizării Autostrăzii Unirii (A8), atribuind contractul pentru construcția lotului 1D Joseni–Ditrău, unul dintre cele mai dificile tronsoane din zona montană a viitorului drum de mare viteză care va lega Transilvania de Moldova. Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban.

Construcție strategică pe A8: 14,4 km de autostradă cu infrastructură complexă

Tronsonul atribuit are o lungime de 14,4 kilometri și un preț de execuție de 821 milioane de lei, fără TVA. Conform ministrului, contractul prevede un termen total de 34 de luni, împărțit în 10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție.

„Vorbim de un tronson de 14,4 km, cu:

  • 21 pasaje și viaducte (din care 3 ecoducte pentru animalele sălbatice)
  • Nod rutier la Ditrău
  • Descărcare temporară pentru legătura cu lotul următor

Spații moderne de servicii (benzinării, magazine, 12 stații de încărcare pentru mașini electrice și toalete)”, a precizat oficialul.

Asociere româno-bulgară câștigătoare. Semnarea, posibilă în 10 zile
Contractul a fost adjudecat de o asociere formată din firme românești și bulgare. Dacă nu apar contestații în perioada legală de 10 zile, contractul ar putea fi semnat oficial, deschizând calea pentru începerea lucrărilor efective.

cnir
SURSA FOTO: CNIR

Ministrul Șerban a dat asigurări că proiectul beneficiază de monitorizare atentă din partea Ministerului Transporturilor:

„Pentru lotul 2B Grințieș–Pipirig, suntem aproape de finalul evaluării ofertelor.

Pas cu pas, construim ceea ce românii așteaptă de zeci de ani.

Ca ministru al transporturilor, urmăresc îndeaproape fiecare etapă și vreau să fie foarte clar: suntem hotărâți să mergem înainte cu proiectele mari, fără blocaje și fără întârzieri inutile”.

Autostrada Unirii, epopeea celor 300+ kilometri nerealizați

Autostrada Unirii (A8), proiectată să lege Târgu Mureș de Iași și Ungheni, este una dintre cele mai ambițioase infrastructuri rutiere ale României, menită să conecteze regiunile istorice Transilvania și Moldova, și să faciliteze legătura cu Republica Moldova, printr-un nou pod peste Prut.

„Autostrada Unirii începe la granița României cu Republica Moldova, printr-un nou pod peste râul Prut, și se termină printr-o conexiune cu Autostrada A3 Brașov-Borș, în apropierea orașului Târgu Mureș. Autostrada Unirii cuprinde două tronsoane principale: Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț și Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, precum și un pod peste râul Prut”, arăta textul inițial al legii.

Proiectul, reglementat printr-o lege adoptată în 2018, cuprinde:

  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț
  • Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni
  • Podul de la graniță cu Republica Moldova

În ciuda importanței sale strategice, niciunul dintre cele cinci loturi ale A8 nu este, în acest moment, finalizat. Totuși, trei dintre ele sunt în șantier și au șanse reale de inaugurare în 2026:

  • Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (25 km)
  • Leghin – Târgu Neamț (30 km)
  • Podul Ungheni peste Prut (1 km)

Evaluarea ofertelor pentru lotul 2B Grințieș–Pipirig este aproape finalizată, potrivit ministrului, care sugerează că următoarea etapă va fi și ea deblocată în curând. Atribuirea contractului pentru lotul 1D semnalează că Autostrada Unirii începe, în sfârșit, să prindă contur concret după ani de promisiuni și stagnare.