Firmele de asigurări ar putea pune la comun informaţii des­pre daunele Casco achitate în întreaga piaţă. Efectul: clienţii care au folo­sit poliţa nu vor mai putea evita penalităţile schimbând asigurătorul.

Repararea maşinii pe Casco este sancţionată de asigurători prin majorarea preţului poliţei în anul următor. În prezent, asiguraţii pot scăpa de aceste majorări schimbând compania de asigurare. Evitarea penalităţilor ar putea fi blocată în viitor de apariţia unei baze de date cu toate despăgubirile plătite pe poliţele Casco în România.

Există însă cel puţin un impediment major în apariţia unei astfel de baze de date. Transmiterea datelor despre clienţi într-o astfel de bază de date contravine legii privind protecţia datelor cu caracter personal, afirmă directorul executiv general pe asigurări al Allianz-Țiriac, Aurel Badea. Potrivit acestei legi, asigurătorii au nevoie de acordul expres al asiguraţilor pentru a transmite datelor unui terţ. În cazul în care acest aspect va fi rezolvat sau asigurătorii vor lua acordul clienţilor pe măsură ce vor vinde noi poliţe Casco, baza de date comună îi va favoriza pe clienţii care nu au încasat despăgubiri pe asigurarea auto facultativă: asigurătorii afirmă că pentru aceşti clienţi tarifele vor fi mai avantajoase.

Totodată, vor fi avan­tajate şi companiile de asigurări: vor reduce cazurile de fraudă şi vor lua mai mulţi bani de la clienţii cu profil de risc ridicat, urmând să înregistreze, în consecinţă,  rezultate mai bune pe segmentul asigurărilor facultative.

Fără termene obligatorii

Baza de date cu despăgubirile plătite pe Casco va fi ataşată celei care conţine informaţii despre asigurările obligatorii RCA, însă nu a fost stabilit un termen pentru finalizarea acestui proitect. „Nu există termene nici pe partea de IT, nici pentru transmiterea datelor şi nici pentru implementare“, afirmă Albin Biro, membru în Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, referindu-se la cele mari trei etape care trebuie parcurse. Baza de date nu va conţine şi in­formaţii despre clienţii care nu au folosit poliţele facultative pentru a-şi repara maşinile. De altfel, unii asigurători nu ar fi dispuşi să verse astfel de informaţii într-o bază care poate fi accesată şi de concurenţă. „Nu vreau să dau datele despre clienţii noştri care au bonus de cinci ani“, afirmă Aurel Badea. Dacă ar fi disponibile informaţii despre clienţii care nu au avut daune cinci ani pe Casco la nivelul pieţei, ar putea fi concepute campanii speciale pentru atragerea acestor clienţi de către un alt asigurător, explică Badea.

În prezent, asigurătorii aplică sistemul bonus-malus utilizând bazele de date interne în cazul reînoirii poliţelor. Reducerile acordate de Astra ajung până la 50%, dar abia în al zecelea an de re­înoire a poliţei, iar la Allianz-Țiriac ajung la 40% în al cincilea an fără daune. În schimb, sancţiunea maximă pentru clienţii cu multe daune duce la dublarea primei de asigurare care ar fi fost percepută pentru respectivul autovehicul.

214-52633-23_catalinstroe_22_rp.jpgEfectele sunt pozitive: vor fi eliminate fraudele. Baza de date comună va ajuta în final clienţii buni care vor plăti mai puţin.
Cătălin Stroe, director divizia vânzări alternative, Asirom

2,88 miliarde lei a fost valoarea despăgubirilor plătite pe Casco în 2009, în creştere cu 17,5% faţă de 2008

214-52634-23_radumustatea_22_c.jpgAsiguraţii care migrează de la o companie la alta nu vor mai fi luaţi drept clienţi «buni».
Radu Mustăţea, director general, Astra Asigurări