Doar cine nu a suferit o daună, oricât de mică, nu știe că repararea mașinii în baza unei polițe RCA sau chiar CASCO poate fi o adevărată epopee. 

Firmele care vând cele mai multe asigurări auto din România sunt deja renumite pentru întârzierile uriașe chiar și în prima fază a instrumentării unui dosar de daună- constatarea. Nu puține au fost situațiile în care, din lipsa unui număr adecvat de angajați, firme ca City Insurance sau Euroins au programat păgubiții, pentru constatare și la 1-2 săptămâni după ce a avut loc evenimentul. Pentru această problemă a apărut, recent, o soluție digitală. Departe de a fi încă populară printre firmele de asigurare (se află deocamdată în fazele de prezentare), aplicația promite să rezolve, în cel mai scurt timp, problema constatării daunelor. 

Soft-ul a fost lansat recent de către Audatex, firma care furnizează date despre costurile pieselor de schimb și ale vopselei în 85% dintre dosarele de daună din România. 

Aplicația se numește AudaSmart și ar permite șoferului să parcurgă toate fazele instrumentării unui dosar de daună din fața telefonului sau de la locul accidentului. Asta doar în condițiile în care ar avea de a face cu un asigurător care acceptă și cumpără aplicația. 

Cum funcţionează

Într-o primă fază, cel puțin în cazul companiilor bune plătitoare care domină piața CASCO această aplicație ar putea deveni operațională de la jumătatea anului viitor.

„Aplicația funcționează simplu. După ce notifică dauna companiei de Asigurări, clientul primește un link (token) pe adresa de email. Acest link poate fi deschis în orice browser al telefonului mobil, fără a fi necesară descărcarea unei aplicații și urmează un proces prin care clientul este ghidat pentru autocostatarea daunei. Sunt selectate piesele avariate, sunt încărcate fotografii cu automobilul avariat și, la sfârșitul constatării, clientul primeşte (instant sau după ce este revizuit dosarul de compania de asigurări), informarea privind valoarea despăgubirii. După terminarea autoconstatării, compania de asigurări are acces imediat la informaţiile încărcate de asigurat sau păgubit“, explică specialiștii Audatex.

 

Aceeași firmă a venit și cu un produs care permite păgubitului să urmărească, în timp real, stadiul dosarului său de daună. Și acest soft se află în faza de prezentare către asigurători, şi ar putea deveni operațional foarte rapid. 
Denumită AudaWatch, apli­cația permite stabilirea unor etape în care clientul primește informații în legătură cu dosarul de daună. Clientul va cunoaște astfel momentele esențiale, ca de exemplu când este introdus automobilul în service, când a fost finalizată reparația, când se intră în perioada de așteptare pentru avizul de plată sau când poate fi livrată mașina. 

„Clientul accesează informările și fotografiile în baza unui link primit pe email. Unitatea reparatoare încarcă informațiile prin accesarea unei aplicații instalată pe telefonul mobil, disponibilă în Google Play şi AppStore. Procesul de încărcare a informaţiilor este simplu: pentru fiecare dosar de daună monitorizat prin AudaWatch se generează o fișă cu un QR code. Prin scanarea cu telefonul mobil, se deschide dosarul de daună și se încarcă informarea sau fotografia. Informațiile sunt trimise automat la adresa de email a clientului“, mai explică reprezentanţii Audatex.

Două aplicații care te păzesc de țepe

Tot pentru șoferi sunt disponibile, în România, și două softuri care permit verificarea mașinilor second hand, extrem de căutate în ultima vreme, în condițiile în care doar în primele 9 luni ale acestui an au fost înmatriculate 300.000 de astfel de vehicule. 

Cele două portaluri cunoscute pentru acest tip de servicii sunt AutoDNA și Inspectorauto.ro. Prima este o franșiză a grupului polonez cu același nume, care susține că deține informații despre 75% din automobilele înmatriculate în Europa. 

Serviciile celor două site-uri pot fi extrem de utile, iar costul unei interogări este între 30 și 80 de lei. 
De ce sunt utile? Pentru că, statisticile arată că mai mult de trei din zece mașini second hand care se vând în România au kilometrajul dat înapoi. De la lipsa unor componente importante, cum ar fi air bag-urile, până la „dotarea“ cu elemente de interior de calitate proastă, mașinile aduse în România pentru revânzare pot avea o groază de probleme.

 

„Am descoperit automobile care suferiseră daună totală într-o țară europeană, au fost reparate în altă țară și apoi readuse în țara de origine, înmatriculate și trimise în România spre vânzare. Originea automobilului nici nu mai are importanță. Cei care le revând în România spun exact ce vrea să audă clientul, pentru că mașina există deja în România din momentul discuțiilor. Avem cazul unei mașini de lux care a zăcut într-un lac luni de zile. Cel care a cumpărat-o în România habar nu a avut. A aflat abia după ce a consultat raportul dat de noi“, explică cei de la AutoDNA.

Robotul agent de asigurare care a fost deja listat la Bursă

În țările mai dezvoltate, serviciile pe care le-am prezentat mai sus sunt banale, însă acolo inovația în asigurări a ajuns la un nou nivel. Un exemplu relevant este Rosie, un sistem robot care asigură interacţiunea cu clienţii de asigurări în mediul online atât pe partea de vânzare, cât şi pe cea de retenţie. Sistemul a fost dezvoltat de compania Flamingo Customer Experience, şi colaborează deja în SUA cu asigurătorul Nationwide. Până la Rosie, însă, „chatbots“ au devenit o realitate care îi preocupă și pe asigurătorii români.

„În ceea ce privește domeniul asigurărilor, probabil că asistența virtuală se va plia pentru vânzările online sau chiar asistență în caz de daună (eveniment asigurat), având ca principal obiectiv îmbunătățirea proceselor de vânzare și eficientizarea fluxurilor de comunicare cu clienții. Trebuie însă avut în vedere faptul că implementarea unui astfel de sistem presupune punerea în balanță a avantajelor și a dezavantajelor unei astfel de interacțiuni automate, în schimbul interacțiunii umane directe“, a atras atenţia Ilona Alexandru, reprezentantul companiei Gothaer Asigurări Reasigurări.

CIFRA

3 din 10 maşini vândute în România au kilometrajul dat inapoi