Monitorul Oficial depăşeşte adesea termenul legal de anunţare a licitaţiilor. Legislaţia privind achiziţiile publice este în continuă schimbare. Ne-ar plăcea să spunem că este, în acelaşi timp, în continuă îmbunătăţire, dar nu suntem prea siguri de asta.

Asistăm destul de sceptici la eforturile pe care statul le depune pentru a controla achiziţiile publice. Dacă aruncăm o privire atentă la regulile, condiţiile şi instituţiile antrenate în sistemul achiziţiilor publice, putem să ne facem o idee despre volumul mare de resurse alocate. Ne aminteşte într-un fel de efortul – cel puţin la fel de însemnat – depus de stat pentru a controla circuitul produselor accizabile. Sigur că da – şi într-un caz şi în celalălat, sunt la mijloc o grămadă de bani de la bugetul statului – într-o parte de dat, iar în cealaltă de luat.
Cine a parcurs, chiar şi numai de curiozitate, legislaţia privind achiziţiile publice, este copleşit de complexitatea acesteia. Nenumăratele reguli şi excepţiile de la reguli fac aplicarea normelor legale o treabă foarte complicată. De asemenea, stabilirea unor amenzi destul de mari pentru nerespectarea procedurilor privind achiziţiile publice face ca organizarea acestora să semene cu un dans pe sârmă.

Cu toate acestea, suntem de părere că există prea puţine garanţii în legătură cu corectitudinea şi obiectivitatea procedurilor de achiziţie publică. Nu are rost să vorbim despre cum se întocmesc caietele de sarcini – este bine ştiut că modul în care sunt formulate condiţiile de eligibilitate limitează din start accesul unor posibili participanţi – sau, dimpotrivă, deschide larg uşa altora.

Până a ajunge însă să soliciţi un caiet de sarcini şi să depui o ofertă ai de trecut un alt hop: acela de a afla despre organizarea unei licitaţii publice. Pare ceva simplu? Nu chiar.

Conform art.47 din OUG nr. 34/2006, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare anunţurile de intenţie, de participare şi de atribuire către operatorul SEAP (Sistemul electronic de achiziţii publice), atunci când o serie de condiţii sunt îndeplinite:
• iniţiază procedura de licitaţie deschisă, licitaţie restrânsă, dialog competitiv sau negociere, cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, pentru atribuirea contractului de achiziţie publică sau pentru încheierea acordului-cadru;
• lansează un sistem dinamic de achiziţie;
• iniţiază procesul de atribuire a unui contract de achiziţie publică printr-un sistem dinamic de achiziţii, în acest caz publicându-se un anunţ simplificat;
• organizează un concurs de soluţii.

Publicarea efectivă a anunţurilor este condiţionată de existenţa unui accept de publicare din partea Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP). Excepţie fac situaţiile în care valoarea estimată, fără TVA, a contractului de achiziţie publică este mai mică decât sau egală cu echivalentul în lei al următoarelor praguri:
• pentru contractul de furnizare: 75.000 euro;
• pentru contractul de servicii: 75.000 euro;
• pentru contractul de lucrări: 500.000 euro.

Avizul – favorabil sau nu publicării anunţului în SEAP – trebuie dat de către ANRMAP în termen de două zile lucrătoare. Avizul nefavorabil se transmite autorităţii contractante în vederea remedierii erorilor sau omisiunilor.
În cazul în care primeşte acceptul de publicare, SEAP va publica anunţul în termen de două zile lucrătoare.

Diferenţe în publicarea aceluiaşi anunţ

Mai departe, legea prevede că, „după publicarea anunţului în SEAP, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite anunţul şi către Regia Autonomă «Monitorul Oficial», spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, Achiziţii publice“. La rândul său, Monitorul Oficial are obligaţia publicării anunţurilor transmise spre publicare în cel mult 8 zile de la data înregistrării acestora, cu anumite excepţii.

SEAP este o invenţie relativ nouă, „sistemul informatic de utilitate publică“ – după cum este numit – începând să funcţioneze de la sfârşitul lunii septembrie 2006 (www.e-licitatie.ro). Dealtfel, pentru contractele de publicitate media există un sistem distinct şi anume www.publicitatepublica.ro.

Pentru mulţi însă, Monitorul Oficial reprezintă încă sursa principală de informare. Se ştie poate mai puţin că, începând cu 1 ianuarie 2008, publicarea anunţurilor prevăzute de OUG nr. 34/2006 în Monitorul Oficial al României devine facultativă.

Este, desigur, discutabilă această măsură de eliminare a obligaţiei de publicare a anunţurilor în Monitorul Oficial. Credem că o publicitate cât mai largă nu poate fi decât binevenită. Cu condiţia însă ca ea să fie corectă şi oportună.

În momentul de faţă, cu greu se poate spune despre Monitorul Oficial că reprezintă o sursă utilă de informare pentru cei interesaţi de achiziţiile publice. Publicarea anunţurilor se face nu de puţine ori cu întârziere faţă de termenul prevăzut de lege.

Uneori, între data publicării şi data limită pentru achiziţionarea caietului de sarcini sau chiar data depunerii ofertelor nu sunt decât câteva zile. Evident, insuficient pentru a mai putea face ceva. Cu toate acestea, anunţurile par a fi transmise în timp util către Monitor, publicarea lor cu întârziere neavând motive evidente.
Nu ne-am propus să generalizăm. Am analizat prin comparaţie o serie de anunţuri publicate atât în SEAP, cât şi în Monitorul Oficial. Ne-a atras atenţia nu numai intervalul mare de timp care separă apariţia unui anunţ în SEAP de apariţia în Monitor, dar şi diferenţa, uneori notabilă, între conţinutul acestor anunţuri. Iar diferenţele nu sunt niciodată în favoarea Monitorului Oficial.

De unde şi concluzia că, deşi reprezintă sursa cea mai bine cunoscută şi accesată de informare, Monitorul Oficial nu reprezintă şi sursa cea mai bună. Paradoxul este cu atât mai mare cu cât, în timp ce accesarea informaţiei în SEAP este gratuită, accesul la informaţiile publicate în Monitor se face pe bani. n

Eliminare

72-7234-11_beculmilionarului.jpgÎncepând cu 1 ianuarie 2008, publicarea anunţurilor prevăzute de OUG nr. 34/ 2006 în Monitorul Oficial al României devine facultativă, deşi Monitorul reprezintă încă sursa principală de informare a celor interesaţi să participe la licitaţiile publice.