Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a vorbit joi despre procedura prin care România se poate întoarce la o piaţă reglementată de energie, precizând că preţurile nu pot fi stabilite pentru o perioadă mai mare de 6 luni, potrivit adevărul.ro

„Avem cadrul legal pentru a interveni pe preţuri, iar reglementarea este o intervenţie pe preţuri, pe o perioadă limitată de timp, pentru cel mult 6 luni. Un scenariu avansat în coaliţie a fost reglementarea preţului pentru clienţii casnici.

Procedura de punere în practică a ANRE-ului este cam lungă şi atunci nu a mai fost loc de discuţii aprofundate pe această temă, dar ea rămâne ca scenariu în lucru, în funcţie de evoluţia preţurilor. Am preferat o soluţie rapidă. Şi plafonarea este o intervenţie în piaţă, practic vorbim de o reglementare a preţurilor.”, a spus ministrul Energiei, Virgil Popescu.

De la 1 iulie 2020, preţul gazelor naturale, pentru consumatorii casnici, nu mai este stabilit de către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), ci se formează liber, reflectând condiţiile din piaţă.

Virgil Popescu nu știe exact câte facturi au fost emise greșit

Virgil Popescu a declarat, miercuri seară, la TVR 1, că nu are datele exacte privind facturile mari emise de furnizori, dar că acestea ar putea fi în număr de 1-2 milioane.

„1-2 milioane, nu am datele. E şi un furnizor mare care a greşit facturile, pe de altă parte spune că facturile nu trebuie plafonate şi compensate la ei pentru că preţul e neschimbat în contracte şi nu necesita acest lucru. De aceea, nu pot să estimez câte vor fi refăcute”, a declarat Virgil Popescu.

Întrebat cum se va rezolva o situaţie ca aceasta, Virgil Popescu a declarat că este destul de simplu pentru consumatori să îşi dea seama că factura este eronată, iar consumatorul este acum protejat de ordonanţa guvernamentală.

Cum ne dăm seama că factura este eronată?

„Îţi poţi da seama că o factură este eronată, că nu poate fi făcută în conformitate cu legea, dacă ţi se pare că preţul e mai mare decât plăteai în mod curent. Dacă nu are nici plafonare, nici compensare, atunci factura nu este în conformitate cu legea. Dar există şi o situaţie în care compensarea şi plafonarea nu se aplică, dar preţul din factură e dintr-un contract vechi şi nu necesită nici plafonare, nici compensare.

Primul indiciu, factura este mai mare la acelaşi consum. Dacă nu ai în factură nici plafonare, nici compensare, este probabil ca factura să fie eronat făcută.

În această situaţie, pentru a evita solicitarea din partea consumatorului, am adoptat astăzi o ordonanţă prin care obligăm furnizorii de a reface facturile în termen de 15 zile, de a nu percepe penalităţi şi de a suspenda la plată aceste facturi, până când vor fi refăcute, tocmai pentru a nu pune oamenii pe drumuri şi sunt convins că furnizorii vor face acest lucru, dacă nu l-au şi făcut. Avem informaţii că unii au început să îşi recalculeze aceste facturi întocmite eronat”, a declarat Virgil Popescu.