ANAF: Amenzi de 4,6 milioane lei și raportări lunare obligatorii pentru Uber, Bolt și alte platforme

ANAF anunță oficial că, începând cu 30 iunie 2025, toate platformele de ride-sharing vor fi obligate să raporteze lunar activitatea economică printr-un nou formular detaliat, care va deveni instrument-cheie în lupta împotriva evaziunii din transportul alternativ.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) anunță că a încheiat o primă etapă de controale antifraudă extinse în sectorul transportului alternativ, cu un bilanț care marchează începutul unei politici fiscale mult mai stricte în domeniu.

Potrivit unui comunicat oficial, în primele șase luni ale anului 2025, controalele efectuate asupra companiilor care operează prin platforme precum Uber, Bolt, Black Cab sau alte aplicații similare au condus la identificarea de creanțe fiscale suplimentare în valoare de 151,28 milioane de lei și la aplicarea de sancțiuni contravenționale în cuantum de 4,6 milioane de lei.

Măsura vine în paralel cu implementarea unui mecanism de raportare fiscală nou și detaliat: Formularul 397, introdus prin Ordinul ANAF nr. 382/2025, care marchează debutul unei supravegheri lunare, digitale, a activităților de transport alternativ desfășurate prin platforme online.

Ce este Formularul 397 și de ce schimbă regulile jocului în ride-sharing, potrivit ANAF

Începând cu 30 iunie 2025, toți operatorii de platforme de transport alternativ vor avea obligația legală de a transmite lunar Formularul 397 – o declarație informativă complexă, ce urmărește să ofere autorităților o imagine completă asupra activităților economice derulate prin aplicații de ride-sharing.

Formularul va trebui transmis în format PDF cu XML atașat, semnat digital, până la ultima zi calendaristică a fiecărei luni pentru perioada de raportare anterioară. Platformele care nu respectă acest termen riscă sancțiuni semnificative și includerea într-o analiză de risc fiscal detaliată.

„Reamintim operatorilor de transport alternativ obligația de a respecta legislația fiscală, inclusiv cea care vizează utilizarea forței de muncă, respectiv de a declara și plăti la bugetul general consolidat al statului creanțele fiscale corespunzătoare activității desfășurate.

Direcția generală antifraudă fiscală continuă acțiunile de control în domeniul ride-sharing, având ca obiectiv prevenirea și combaterea evaziunii fiscale care se manifestă în acest domeniu specific”, transmite ANAF.

Ce informații va conține Formularul 397

Formularul 397 este conceput pentru a capta toate datele relevante legate de activitatea economică a companiilor care intermediază servicii de transport alternativ. Acesta va include:

  • Valoarea curselor și încasările realizate de fiecare operator de transport;
  • Codul fiscal al operatorului, data acceptării sau eliminării din platforma digitală;
  • Informații despre autovehicule: număr de înmatriculare, kilometri parcurși în regim de ridesharing;
  • Detalii despre conducătorii auto: nume, prenume, CNP, data acceptării în platformă, sumele încasate în numerar pentru cursele efectuate.

În cazul în care, ulterior depunerii, se constată erori sau omisiuni, platforma este obligată să retransmită o declarație rectificativă completă, care va înlocui formularul anterior.

Obligația de a depune Formularul 397 revine tuturor operatorilor de platforme digitale de transport alternativ, indiferent dacă sunt entități rezidente sau nerezidente. În cazul în care platforma este deținută de o persoană juridică străină, responsabilitatea revine filialei prin care se derulează activitatea în România, conform prevederilor Ordinului 382/2025.

sediu ANAF
SURSA FOTO: Dreamstime

Această prevedere elimină portițele legale exploatate în trecut de unele companii multinaționale care desfășurau activități în România fără o prezență fiscală clară pe teritoriul național.

Supraveghere digitală și selecție automată pentru controale antifraudă

Declarațiile depuse prin Formularul 397 vor fi folosite de ANAF într-un proces automatizat de analiză de risc, menit să identifice contribuabilii care prezintă semnale de fraudă fiscală sau neconformare.

„Informațiile furnizate prin aceste declarații vor fi analizate integrat, pentru efectuarea analizelor de risc și selectarea contribuabililor cu risc fiscal semnificativ pentru eventuale controale antifraudă”, a avertizat instituția.

În esență, Fiscul își propune să utilizeze aceste date pentru a construi profiluri de risc fiscal ale companiilor de transport alternativ, reducând astfel dependența de sesizări sau controale aleatorii și trecând la un model predictiv, bazat pe date digitale.

Piața de transport alternativ din România a cunoscut o expansiune accelerată în ultimii ani, stimulată de digitalizare, urbanizare și preferințele generației tinere pentru servicii flexibile. Cu toate acestea, reglementarea fiscală a acestui domeniu a rămas în urmă, generând dezechilibre în raport cu transportul clasic (taximetrie) și suspiciuni persistente de evaziune.

Măsurile ANAF vin într-un moment în care autoritățile încearcă să creeze paritate fiscală între toți jucătorii din domeniul transportului de persoane și să reducă pierderile bugetare generate de neconformarea fiscală.

Ce urmează pentru platforme și șoferi

Platformele de ride-sharing au la dispoziție doar câteva zile pentru a finaliza implementarea sistemelor interne de raportare conform cu cerințele Formularului 397. Nerespectarea obligațiilor poate duce la:

Amenzi contravenționale;

  • Suspendarea activității platformei sau a conturilor individuale;
  • Posibile inspecții fiscale și controale antifraudă țintite.

Pentru șoferi, schimbarea ar putea aduce o supraveghere fiscală mai riguroasă asupra veniturilor încasate, inclusiv a celor realizate în numerar – o practică des întâlnită, dar greu de urmărit până acum de autorități.