Daniel David, îngrijorat că mulți copii nu sunt înscriși la școală
Ministrul Educației, Daniel David, a atras recent atenția asupra unei probleme critice: un număr îngrijorător de mare de copii nu beneficiază de acces la educația obligatorie cuprinsă între 4 și 18 ani. Această situație nu doar că risipeste potențialul intelectual și creativ al copiilor, dar le limitează și perspectivele pentru o viață mai bună.
”Dragi părinţi, oameni ai educaţiei şi autorităţi locale, luni, 26 mai 2026, încep înscrierile la creşă/grădiniţă/servicii complementare de educaţie timpurie. O îngrijorare pentru mine ca ministru nu este doar faptul că unii dintre cei care ajung în sistemul de educaţie nu pot trece de o zonă de analfabetism funcţional. Această realitate şi cauzele acesteia le înţelegem tot mai bine şi sunt în proces de corectare”, subliniază ministrul.
În contextul deschiderii înscrierilor pentru creșe, grădinițe și alte servicii educaționale timpurii, ministrul a transmis un apel către părinți, cadre didactice și autorități locale să se implice activ în asigurarea accesului tuturor copiilor la educație. Daniel David a subliniat că problema analfabetismului funcțional în rândul elevilor este bine cunoscută și în curs de a fi tratată, însă cel mai mare obstacol rămâne faptul că mulți copii fie abandonează școala, fie nu sunt înscriși deloc.
Conform raportului recent asupra stării educației și cercetării în România, ministrul spune că această lipsă de incluziune în sistemul educațional reprezintă o pierdere imensă pentru societate, afectând șansele acestor copii de a reuși în viață.
”Aşa cum a arătat şi în recentul „Raport asupra educaţiei şi cercetării din ţară” (Raportul QX), o îngrijorare mare este că prea mulţi copii nu sunt parte a sistemului de educaţie care este acum obligatoriu (4-18 ani), fie ca urmare a abandonului, fie a faptului că nu au fost înscrişi, iar prin acest lucru nu doar că le irosim potenţialul bun de inteligenţă/creativitate, ci le şi reducem şansele unei vieţi mai bune”.
Daniel David insistă că, în lumea contemporană, educația devine factorul decisiv care diferențiază succesul de eșec. Tocmai de aceea, este esențial să mobilizăm toate resursele disponibile și să asigurăm copiilor accesul la o educație de calitate încă de la cele mai fragede vârste.
”În lumea care vine, educaţia va face tot mai mult diferenţa între cei care vor avea succes şi/sau o viaţă bună şi cei care vor fi pierzători. De aceea, vă încurajez pe toţi să vă mobilizaţi pentru a le putea oferi tuturor copiilor eligibili ai ţării posibilitatea de a intra măcar în sistemul obligatoriu de educaţie, unde avem deja infrastructura necesară”, arată ministrul în mesaj.
Ministrul recunoaște că mai există provocări, în special în ceea ce privește infrastructura la nivelul creșelor și altor unități educaționale, dar consideră că această construcție trebuie să meargă mână în mână cu schimbarea mentalităților. Educația, spune el, rămâne cea mai solidă cale spre bunăstarea socială și succesul individual.
”Ştiu că încă mai avem de lucru pentru a asigura toată infrastructura necesară şi/sau disponibilă la standardele pe care ni le dorim – mai ales la nivel de creşe, dar şi la celelalte niveluri -, dar haideţi să construim împreună simultan infrastructura şi mentalitatea că educaţia este cea mai bună cale spre succesul şi/sau bunăstarea socială”, transmite David.

Grădinița devine temelia succesului școlar
În prezent, copiii cu vârste între 4 și 5 ani trebuie să fie înscriși la grupa mijlocie, iar cei între 5 și 6 ani la grupa mare. Statul român asigură acces gratuit în sistemul public, dar părinții pot opta și pentru grădinițe private.
Nerespectarea acestor reguli poate atrage consecințe legale. Codul Penal prevede sancțiuni pentru părinții care împiedică accesul copilului la educația obligatorie, iar autoritățile pot interveni prin Direcțiile de Protecție a Copilului.
Prin sancțiuni se înțelege amendă penală sau chiar închisoare de la 3 luni la 1 an.
Dincolo de lege, însă, lipsa grădiniței poate avea efecte vizibile asupra dezvoltării copilului: întârzieri în limbaj, dificultăți de concentrare, probleme de interacțiune socială sau emoțională.
Totuși, dacă un copil nu a frecventat grădinița, înscrierea în clasa pregătitoare este posibilă, cu condiția unei evaluări psihosomatice realizate gratuit în centre specializate. Scopul nu este de a penaliza copilul, ci de a asigura că este pregătit emoțional și intelectual pentru tranziția la învățământul primar.