Întârzierea unui acord politic pentru formarea unui Guvern stabil care să-și asume măsurile economice și fiscale de care România are nevoie crește îngrijorarea în rândul comunității de afaceri, tensiunea în societate și transmite semnale negative către partenerii instituționali, finanțatori și agențiile de rating, transmite AmCHAM.
AmCHAM: Trebuie să depășească logica electorală și orgoliile personale
„În acest context, în numele celor peste 600 de companii membre active în România în 32 de sectoare economice, transmitem un apel la aliniere pentru adoptarea soluțiilor de care România are nevoie urgent. Mediul de afaceri vrea ca interesele și bunăstarea României să fie puse mai presus de agende politice și soluțiile care vor fi adoptate să nu conducă la adâncirea dezbinării din societate. Mizele negocierii trebuie să depășească logica electorală și orgoliile personale.
Pentru noi, la nivelul comunității de afaceri, este clar că România nu mai are luxul de a amâna deciziile dificile și de a tergiversa asumarea unor politici care să răspundă și urgențelor momentului, cât și unei viziuni coerente pentru parcursul economic al țării pe termen lung. Comisia Europeană așteaptă un plan coerent din partea României la reuniunea Consiliului Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) din data de 8 iulie, iar Agenția de Rating Fitch a transmis ieri un mesaj de îngrijorare în perspectiva emiterii raportului de evaluare pe 15 august”, transmite Camera de Comerț Americană din România.
Cota unică de impozitare, cea mai potrivită variantă
Astfel, sub presiunea riscurilor majore care planează asupra economiei, singura variantă viabilă este ca România să păstreze ceea ce s-a dovedit benefic până acum și să evite orice ar putea agrava situația. În niciun scenariu, România nu își permite retrogradarea la junk, intrarea în incapacitate de plată, suspendarea fondurilor europene sau frânarea economiei prin măsuri contraproductive.
Din această perspectivă și pentru deblocarea dialogului pe temele fiscal-bugetare, AmCham România reafirmă cota unică de impozitare drept cea mai potrivită variantă pentru depășirea acestui impas, concomitent cu restructurarea urgentă a cheltuielilor publice.
Reducerea semnificativă a risipei cu prioritizarea clară a destinației alocărilor bugetare este temelia unei redresări durabile. Nu există o alternativă viabilă fără acest pas, alături de asumarea unor măsuri reale și curajoase pentru reducerea evaziunii fiscale și a decalajului de TVA, potrivit AmCham.
AmCham România susține aplicarea unei cote unice generalizate
Beneficiile pe care cota unică le-a generat în creșterea economică a României sunt incontestabile: extinderea semnificativă a clasei de mijloc, creșterea participării pe piața muncii, reducerea muncii la negru, intensificarea convergenței economice reale.
Cota unică rămâne unul dintre puținele avantaje competitive pe care România le mai are în regiune, în competiția pentru menținerea și atragerea de investiții. Este un sistem simplu, transparent și predictibil, ușor de administrat, atât pentru stat, cât și pentru contribuabili.
AmCham România susține aplicarea unei cote unice generalizate pentru toate categoriile de venit, cu eliminarea tuturor portițelor și excepțiilor pentru a permite o colectare superioară și concentrarea eforturilor pe reformele structurale reale. Echitatea socială, un deziderat legitim pentru reprezentanții statului, poate fi asigurată în mod foarte eficient de cota unică generalizată cu aplicarea de deduceri pentru salariile mici.
Prin contrast, introducerea unui sistem progresiv de impozitare în acest moment de incertitudine fiscală și macro-bugetară va determina, mai degrabă, o accentuare a dezechilibrelor. Țările care au trecut la impozitarea progresivă au făcut-o doar după perioade lungi de tranziție, cu pregătiri tehnice serioase și campanii ample de informare a contribuabililor. România nu este într-o astfel de situație încă, transmite organizația.
În actualul context marcat de urgența corectării unui deficit bugetar excesiv într-un interval scurt, impozitarea progresivă nu reprezintă o soluție reală. Nu va aduce o creștere a colectării, nu va corecta cauzele dezechilibrelor ci doar deviază atenția de la reformele structurale.
Este esențial ca viitorul pachet de măsuri economice și fiscale să aibă în vedere nu doar suplimentarea veniturilor bugetare pe termen scurt, ci și evoluția ulterioară a economiei. Fără asigurarea unui cadru atractiv pentru investiții, în care sectorul privat să performeze, riscul este ca eventualele creșteri de taxe să nu aducă mai multe fonduri la bugetul de stat, ci să sufoce și să contracte economia.