a fost tinut ascuns in halele IAR din Brasov. Elicopterul a facut senzatie la Salonul Aeronautic International de la Le Borget in Franta, in toamna lui 1985. In timpul Revolutiei a indeplinit misiuni de lupta, survoland cerul Brasovului. Neputand fi identificat, s-a considerat ca apartine teroristilor. Nu semana cu nici un tip de aeronava aflata in dotarea armatei romane. Vopsit in culori de camuflaj, elicopterul misterios a survolat orasul, provocand ingrijorare in randul militarilor de la sol. S-a deschis focul asupra lui si a fost lovit in sapte locuri, dar a reusit sa aterizeze in siguranta. Anul acesta, inginerii care l-au conceput aniverseaza 20 de ani de istorie a elicopterului care a socat de la nastere. Unicul exemplar realizat valora atunci aproximativ unu-doua milioane de dolari. O echipa de specialisti, condusa de inginerul Traian Tomescu si sub directa coordonare a directorului tehnic de atunci (actual director general), Ion Georgescu, a realizat in sectia de montaj la intreprinderea de avioane din Ghimbav un aparat de zbor capabil sa lupte simultan cu doua tancuri. Constructia lui s-a realizat prin modificarea elicopterului IAR 316 Alouette. Schimbarile majore s-au facut la geometria fuselajului si a cabinei. Doua locuri, unul in spatele celuilalt, pentru pilot si tragator. S-a micsorat suprafata vulnerabila a elicopterului pentru a-i putea fi aplicat un blindaj de 62 mm fata de numai 7 mm cat avea inainte. Prototipului i-au fost atasate doua mitraliere, stanga-dreapta, si patru rachete antitanc. „Ratiunea constructiei Airfox era sa dam armatei romane un elicopter specializat, 100% militar, care sa actioneze si pentru apararea coloanelor de infanterie in miscare si contra blindatelor. A fost ales Alouette pentru aceasta transformare pentru ca se preta la o schimbare majora dintr-un elicopter civil, prietenos si bland, in unul militar, de lupta. La acea vreme, zburau in lume 2.000 de Alouette si se spera ca aceasta solutie de transformare sa fie adoptata si de alti utilizatori” explica Ion Georgescu.Airfox era primul elicopter de atac realizat intr-o tara socialista. Formula de elicopter de atac era atunci la inceput in SUA, in timp ce in Europa nu se vorbea inca de asa ceva. Airfox a fost un pionier in lupta antitanc si putea sa abordeze doua asemenea tinte simultan. Dupa mai multe schite, proiecte si machete, montarea elicopterului Airfox s-a facut intr-un timp record de numai o luna. A fost un pariu intre inginerii care l-au conceput. S-a pariat pe o lada de bere straina si s-a trecut la un program de lucru zi si noapte. Intr-o seara de august, in 1984, la ora 22.00, sub lumina farurilor unui tractor, pilotul brasovean Miron Randetean a urcat la bord. Trebuia sa ridice aparatul la un metru si sa aterizeze. Misiunea a fost indeplinita si el a aterizat fara incidente. Botezul s-a facut cu lada de bere straina pariata. Oficial, Airfox a fost prezentat la o convocare militara in octombrie 1984 in poligonul de la Mihai Bravu in fata Sefului de Stat Major, general Vasile Milea. S-a facut si o demonstratie de tragere cu rachete antitanc Malitka. Toate oficialitatile militare au fost impresionate. Dupa aceasta prestatie, elicopterul a fost tinut in hangar pana in februarie 1985, cand s-au facut noi probe de zbor. In luna mai a aceluiasi an Airfox a plecat in zbor la Salonul Aeronautic de la Le Bourget, unde a facut valva, petru ca era primul elicopter inarmat din lagarul comunist ce era prezentat in public. Presa straina a dedicat pagini intregi in care aprecia elicopterul, numindu-l „romanian tank killer”. Show Dailly din 7 iunie 1985 publica un articol in care se spunea: „Facandu-si debutul la Le Bourget, IAR 317 Sky Fox demonstreaza cum un elicopter antitanc poate deriva dintr-un aparat conceput pentru transport si contine o dovada palpabila a iscusintei tehnice a IAR Romania. Din fata elicopterul seamana cu A129 Mangusta, din spate cu Alouette 3 Aerospatiale din care a derivat, iar in lupta s-ar putea dovedi un veritabil distrugator de tancuri”. Viitorul Airfox a fost insa risipit de un ordin dat de Nicolae Ceausescu. In sedinta Comitetului Central din septembrie 1985, cand Ceausescu a analizat industria aeronautica cu ministrii de atunci, a dat ordinul de sistare a productiei elicopterului de atac. In prezent, la IAR Brasov se deruleaza un program de modernizare a elicopterelor Puma in colaborare cu EADS si Eurocopter, prin remotorizarea cu motoare mai puternice Makila 1A1, avionica digitala si pilot automat in patru axe, prototipul urmand a se finaliza la sfarsitul acestei luni. Pe platforma IAR, functioneaza acum patru societati: IAR cu 920 angajati, societatea mixta romano-franceza ECROM, cu 50, Constructii Aeronautice, cu 100, si Top Therm, specializata in geamuri, usi si profile din PVC in domeniul neaviatic, cu 86 de salariati.

Ce se Intampla la IAR
Chiar daca nu se mai afla in situatia financiara critica din anii anteriori IAR este mentinuta pe lista societatilor monitorizate de FMI. Din aceasta cauza cresterile salariale si angajarile de personal sunt restrictionate. Sindicalistii spera ca privatizarea programata in urmatorii ani sa permita noi dezvoltari tehnologice si sa aduca politici moderne economico-financiare. Dupa infiintarea Eurocopter Romania, in 2002, prin colaboarea dintre Eurocopter Franta si IAR Ghimbav, compania a investit in modernizarea capacitatilor de productie. Din aceasta toamna Eurocopter Romania incepe productia unor elicoptere usoare, destinate politiei, Ministerului Sanatatii si pentru Armata.
Pentru a castiga cat mai mult din piata Europei Centrale, Eurocopter intentioneaza sa construiasca o fabrica de asamblare a elicoperelor la Brasov. Eurocopter a semnat recent un contract pentru furnizarea unui sistem integrat pentru securizarea frontierelor de stat ale Romaniei, valoarea contractului fiind de 1 miliard de euro. Afacerea, incheiata cu garantia statului roman, va fi finantata de un consortiu de banci.