Adrian Negrescu avertizează asupra celei mai acerbe bătălii pentru clienți din ultimii ani
În pragul unor schimbări fiscale majore, piața de retail din România se pregătește să intre, de la 1 august, într-o perioadă fără precedent de competiție acerbă, avertizează analistul economic Adrian Negrescu.
Într-o postare amplă pe rețelele sociale, Negrescu conturează tabloul unui adevărat „război comercial”, declanșat de creșterea taxelor și de presiunile tot mai mari asupra puterii de cumpărare a românilor.
Creșterea taxelor: startul unei lupte pentru fiecare client
Modificarea cotei TVA și majorarea altor taxe cheie vor obliga atât producătorii, cât și marile lanțuri de magazine să-și regândească rapid strategiile de piață. „De la 1 august, bătălia pentru clienți va deveni mai puternică ca niciodată. Pe fondul scăderii puterii de cumpărare, retailerii vor miza totul pe fidelizarea clienților și pe păstrarea cotelor de piață”, subliniază Negrescu.
Pentru a atenua șocul fiscal și a evita pierderile de vânzări, marii retaileri au început deja să anunțe înghețarea prețurilor pentru luna august, absorbind astfel creșterea TVA-ului alături de producători și importatori. Alte lanțuri mizează pe campanii agresive de fidelizare, lansând promoții zilnice, sisteme de puncte, reduceri speciale sau vânzări combinate.
„Dinamica prețurilor va atinge, probabil, un nivel fără precedent. Vom vedea modificări frecvente de prețuri, adaptate în funcție de fluxul de clienți și intervalele orare cu trafic ridicat în magazine”, notează analistul.
El estimează că aplicațiile de loialitate ale magazinelor vor deveni instrumente indispensabile pentru consumatori, care vor încerca să-și reducă la minimum valoarea bonului de casă.

Retailerii, presați de costurile energetice
Negrescu atrage atenția că impactul fiscal este amplificat de creșterile semnificative ale costurilor cu energia electrică și carburanții, componente esențiale în structura de cost a producătorilor și retailerilor. Totuși, el respinge scenariile alarmiste privind o explozie a prețurilor:
„Nu vine nicio apocalipsă financiară la 1 august. Prețurile nu se vor duce până la cer, pentru că retailerii riscă să rămână cu marfa nevândută.”
Chiar dacă inflația ar putea ajunge la 8-9% – un nivel record în Uniunea Europeană – Negrescu consideră că efectele pot fi gestionate atât la nivelul companiilor, cât și al consumatorilor, prin adaptare și reevaluarea priorităților.
„Poate este momentul să ne regândim modul în care facem cumpărături și să înțelegem că trecem printr-o criză economică fără precedent în ultimii 15 ani”, transmite acesta.
Retailul românesc, la startul unui „război comercial” fără precedent
De la 1 august, retailul românesc intră într-o perioadă de competiție fără precedent, determinată de creșterea taxelor și de scăderea puterii de cumpărare. Producătorii și comercianții își intensifică eforturile pentru a-și păstra clienții, mizând pe strategii agresive de fidelizare și pe înghețarea prețurilor, în încercarea de a atenua efectele majorărilor fiscale.
Pe fondul costurilor în creștere la energie și carburanți, specialiștii anticipează o volatilitate ridicată a prețurilor și o concurență tot mai acerbă între retaileri, fără riscul unei „apocalipse financiare”, dar cu presiuni inflaționiste semnificative. În acest context, adaptarea consumatorilor și reevaluarea priorităților devin esențiale.
„Începând cu 1 august, bătălia pentru clienți va deveni mai puternică ca niciodată. Creșterea taxelor va declanșa un adevărat război comercial în care producătorii și comercianții se vor lupta pentru a-și securiza sau chiar extinde cotele de piață.
Pe fondul scăderii puterii de cumpărare, miza principală a retailerilor o va reprezenta păstrarea clienților, fidelizarea acestora, iar strategiile de marketing vor fi turate cu un ritm fără precedent în ultimii ani.
Deja vedem comercianți care anunță că vor îngheța prețurile în august, absorbind împreună cu producătorii și importatorii creșterea TVA. Alții au declanșat ample campanii de fidelizare prin tot felul de strategii de marketing – promoții zilnice speciale, sisteme de puncte de fidelitate, vânzări combinate etc.
Bătălia se va da pe fiecare leu, pe marje, pe dinamica prețurilor, urmând să asistăm la o concurență tot mai acerbă între retaileri, cum n-am văzut-o în ultimii ani.
Dinamica prețurilor va atinge, probabil, un nivel fără precedent. În funcție de atractivitatea produselor, de vânzările în volum, de evoluția fluxului de clienți, vom vedea că prețurile se vor schimba mult mai des, retailerii încercând să se focuseze pe anumite intervale orare când au trafic în magazine, pe susținerea unor obiceiuri de consum.
Vom vedea tot mai mulți clienți cu aplicațiile magazinelor deschise pe telefon, în căutarea promoțiilor, în folosirea punctelor, în tentativa de a-și reduce cât mai mult bonul de casă.
Toate aceste soluții sunt menite să tempereze efectele creșterii taxelor dar mai ales ale scumpirii energiei electrice și a carburanților, două elemente esențiale în costurile producătorilor și ale comercianților.O mai spun din nou. Nu vine nicio apocalipsă financiară la 1 august, prețurile nu se vor duce până la cer pentru simplul motiv că nimeni nu își permite să scumpească prea mult pentru că riscă să rămână cu marfa nevândută.
Și așa vânzările sunt sub nivelul așteptărilor în mai toate domeniile economice, de la sectorul alimentar, la fashion, beauty etc. Așa că nu sunt motive de isterie, de spaimă cum, din păcate, unii politicieni încearcă să inducă în spațiul public.
Creșterile de prețuri vor fi temperate, iar asta vom constata cu toții încâ din primele zile ale lunii august.Să nu ne facem însă iluzii. Inflația va crește, probabil până la 8-9%, un nivel record în UE, însă va depinde de fiecare dintre noi cum ne vom adapta scumpirilor. Poate este timpul să ne regândim modul în care facem shopping, să ne focusăm pe priorități, să realizăm că suntem într-o criză economică cum n-am mai văzut în ultimii 15 ani”, a scris Adrian Negrescu pe Facebook.