Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, l-a acuzat vineri la Bruxelles pe premierul ungar, Viktor Orban, că desfăşoară campanii de dezinformare cu privire la migraţie şi Brexit, relatează AFP. „Unii prim-miniştri aşezaţi la masa Consiliului European sunt la originea unor ştiri false”, a declarat Jean-Claude Juncker în cursul conferinţei de presă organizate la finalul summitul european.”Când Viktor Orban spune că eu sunt responsabil pentru Brexit, aceasta este fake news. Când Viktor Orban spune că migranţii sunt responsabili pentru Brexit, şi aceasta este fake news”, a adăugat preşedintele Comisiei Europene. „Să nu aruncăm deci întreaga responsabilitate pe alţii şi să verificăm în rândurile noastre cine sunt cei care le răspândesc”, a insistat el. 

Atacul lui Jean-Claude Juncker la adresa lui Viktor Orban este o confirmare a relaţiilor tensionate dintre cei lideri, amândoi membri ai Partidului Popular European (PPE). Jean-Claude Juncker a denunţat încălcarea drepturilor omului de către Viktor Orban în Ungaria şi s-a pronunţat în public în favoarea excluderii acestuia din PPE. 

Lupta contra dezinformării a fost discutată vineri în cursul summitului şi premierul belgian, Charles Michel, a cerut Comisiei „să prevadă sancţiuni dacă o campanie de minciuni are ca scop dorinţa deliberată de a destabiliza democraţiile”.  El a denunţat „campania de minciuni deliberat orchestrată privind Pactul ONU pentru migraţie”, cu consecinţă ruperea coaliţiei guvernamentale formate cu naţionaliştii flamanzi din NV-A care se opun semnării documentului de către Belgia. Ungaria, Austria, Polonia, Cehia, Bulgaria, Letonia şi Slovacia au refuzat să semneze Pactul şi Viktor Orban face campanie împotriva documentului. Comisia Europeană a prezentat un „plan de acţiune” cu crearea unui „sistem de alertă rapidă” între instituţiile şi ţările din UE pentru a partaja „în timp real” datele lor cu privire la campaniile de difuzare voluntară a informaţiilor false. Executivul european implică, de asemenea, actorii majori ai internetului, ca Facebook, Twitter şi Google. Din ianuarie, aceste le va cere rapoarte lunare pentru a verifica dacă pun în aplicare angajamentele luate într-un „cod de bune practici” semnat în septembrie.