Cu cinci ani inainte de a deveni studenta la Academia de Teatru si Film, Virginia sarga lucra deja la Teatrul din Baia Mare ca actor papusar. A urmat perioada studentiei in Bucuresti, iar problemele financiare au inceput sa isi faca simtita prezenta. Pentru un tanar din provincie care vine la studii in Capitala, banii sunt chiar o problema acuta. Virginia sarga era studenta la Academia de Teatru si Film sectia de Papusi si marionete, iar acesta constituia un avantaj. Spre deosebire de cei care urmeaza cursurile la Politehnica, cei de la ATF gasesc mult mai usor un loc de munca temporar. Acestia pot juca in reclame, filme de scurt sau lungmetraj, pot prinde contracte pentru diverse spectacole. Desi la astfel de evenimente a mers cu majoritatea colegilor de facultate, cele mai multe colaborari au fost cu Victor Bucur. In timp, cei doi au inceput sa faca echipa si sa negocieze impreuna fiecare oferta pe care o primea unul dintre ei. „Castigam cateva milioane de lei lunar”, explica Virginia sarga. Ceea ce era insa doar o sursa de venit suplimentar in timpul facultatii s-a transformat intr-o mica afacere dupa absolvire.In primavara lui 2004, Virginia a luat hotararea de a participa la preselectia pentru show-ul de televiziune Big Brother. Contrar asteptarilor sale, a fost acceptata, si vreme de cateva saptamani a fost ocupata cu „supravietuirea” in casa Big Brother. Desi era in joc un premiu de 75.000 de euro, Virginia nu a reusit nici macar sa se califice in finala, insa stransese capital de imagine pe care spera sa il valorifice. A reluat participarea la evenimente, iar veniturile lunare de cinci-sase milioane de lei au revenit. Celor doi actori le-a venit ideea sa creeze propriile show-uri pe care sa incerce sa le vanda. Initial, s-au rezumat doar la spectacolele pentru copii, insa existau multe comenzi si in zona evenimentelor organizate de diverse companii. S-au gandit sa se indrepte si catre aceasta zona. Primul contract pe care l-au prins a fost prin-un intermediar la deschiderea unui complex comercial. Cei doi au cerut un buget, au angajat actori si au conceput show-ul propriu-zis. „Am primit fiecare circa 200 de euro. Cel care a intermediat participarea noastra castiga mai mult decat noi”, spune Virginia sarga. Asa ca s-au gandit sa dezvolte o afacere proprie, in care sa se ocupe atat de conceperea spectacolelor, cat si de contactarea clientilor si negocierea contractelor. „Practic, stiam foarte bine ceea ce puteam face. Problema era ca trebuia sa vindem produsul respectiv”, spune Victor Bucur. Luna decembrie este plina in evenimente, asa ca cei doi s-au concentrat atat asupra gasirii de clienti atat pentru spectacolele destinate copiilor, cat si asupra organizarii de evenimente pentru companii. La acestea din urma, trebuia sa prezinte conceptul si sa ceara un buget pentru recuzita si plata actorilor colaboratori. Spectacolele pentru copii aveau insa nevoie de o recuzita proprie in care cei doi au investit circa 300 de euro. Pe piata exista multe firme care presteaza astfel de servicii, insa doar putine lucreaza cu actori profesionisti. Cei doi aveau o groaza de prieteni actori, care erau gata sa colaboreze. In urma negocierilor pentru primul contract, cei doi au primit un buget de 100 de milioane de lei pentru organizarea unul eveniment intr-un centru comercial. „Cand am auzit despre ce suma era vorba, nu stiam ce sa mai spunem. Noi primeam de obicei cateva sute de euro”, spune Virginia sarga. In numai o luna, comenzile au venit una dupa alta, iar veniturile au ajuns la 150 milioane lei. „Dupa ce am platit colaboratorii, am ramas cu 40 milioane lei”, explica Victor Bucur. Afacerea a inceput sa se contureze din ce in ce mai bine, insa au aparut si primele probleme. Pana in acest moment, cei doi erau platiti pe contracte de prestari servicii de catre fiecare client. Deja bugetele erau foarte mari, iar potentialii clienti au inceput sa ceara facturi. „Am ajuns la concluzia ca trebuie sa ne facem firma. Pana in luna ianuarie, vom continua insa sa lucram ca pana acum”, spune Virginia sarga. Promovarea afacerii a inceput sa se desfasoare pe doua fronturi. Pe de-o parte, merg la companii pentru organizarea de evenimente, iar pe de alta, distribuie fluturasi in gradinite si scoli pentru a gasi spectacole pentru copii. O vizita la domiciliu a unui Mos Craciun profesionist si cu diploma de ATF costa trei milioane de lei. „Sunt multi care se imbraca in Mos Craciun, dar care nu au lucrat in viata lor cu copiii”, spune Victor Bucur. Perioada Sarbatorilor este una plina, cu venituri foarte mari, insa cei doi sunt optimisti si pentru primele luni ale anului 2005. Zilele de nastere vor asigura venituri constante pe toata perioada anului, iar costuri nu exista decat in cazul unor evenimente. „Daca lucrurile merg in acest ritm, in 2005 am estimat ca cifra de afaceri a firmei va fi de circa 60.000 de euro, in conditiile unei rate a profitului de 25%. Practic, asta inseamna ca fiecare dintre noi va castiga circa 600 de euro lunar”, explica Virginia sarga. Cei doi au in plan colaborarea cu un magazin unde sa fie infiintat un loc de joaca pentru copii si unde sa existe spectacole zilnice, veniturile urmand sa provina doar din organizarea de zile de nastere.

puncte tari / puncte slabe ale afacerii
· este o afacere care nu necesita investitii mari. Cu cateva milioane de lei si cu inventivitate, ea poate fi pusa destul de usor pe picioare.
· concurenta pe piata este destul de puternica. Pe piata sunt multe companii si multi independenti care ofera servicii asemanatoare, desi majoritatea nu sunt actori profesionisti.

Business start
Investitia: Minimum 300 de euro in recuzita si costurile de infiintare a unei firme.
Angajati: Minimum trei actori colaboratori permanenti, care trebuie platiti in functie de fiecare eveniment. O astfel de colaborare costa intre unu si opt milioane de lei, in functie de spectacol si numele actorului. Numarul colaboratorilor este in functie de amploarea evenimentului.
Strategie:
· Organizarea de evenimente pentru copii asigura venituri mici, insa ele vin constant pe toata perioada anului. Promovarea ar trebui facuta atat in scoli si gradinite, cat si la companiile (de genul mall-uri, lanturi de supermarketuri etc.) care organizeaza spectacole pentru copii.
· Organizarea de evenimente pentru companii asigura venituri mari, insa acestea vin destul de rar.
Alte sfaturi:
· Este o afacere care marcheaza un maxim in perioada sarbatorilor, care trebuie foarte bine pregatita.
· Nu neglijati micile evenimente de genul zilelor onomastice sau al spectacolelor pentru copii, care asigura venituri pe toata perioada anului.