Deși legislația europeană prevede posibilitatea angajării de conducători auto străini din afara UE în Statele Membre UE, cu toate acestea în România nu există  posibilitatea susținerii examinării conducătorilor auto profesioniști în limbile engleză sau franceză pentru obținerea atestării profesionale obligatorii conform legislației naționale și europene, chiar dacă proba teoretică pentru obținerea permisului de conducere în România poate fi susținută într-o limbă străină. 

"Precizăm că un conducător auto străin din afara UE poate fi angajat legal în România de un operator român de transport rutier de mărfuri care deține o licență comunitară, pe baza Atestatului de conducător auto prevăzut de Regulamentul european nr. 1072/2009 privind accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri. 

De asemenea, precizăm că atestarea profesională a conducătorilor auto profesioniști, respectiv deținerea unui certificat de calificare profesională inițială (CPI), care trebuie actualizat periodic printr-un Certificat de calificare profesională continuă (CPC) este o condiție obligatorie pentru a-şi putea exercita ocupația, în România și în orice Stat Membru UE, pentru toți conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare transportului rutier profesionist de mărfuri și de persoane.

În același timp, salutăm faptul că procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere, stabilită de MAI, prevede că proba teoretică se poate susține, la cerere, în limbile engleză, franceză sau germană", au spus reprezentantii UNTRR. 



În acest context, UNTRR solicită Guvernului să realizeze toate demersurile necesare pentru asigurarea posibilității angajării legale în România de conducători auto din terțe țări conform Regulamentului european 1072/2009, prin stabilirea cadrului necesar susținerii probelor teoretice și practice pentru obținerea atestatelor CPI/ CPC pentru conducătorii auto profesioniști de transport marfă și persoane, în limbile engleză și franceză. 

"Considerăm că această măsură vine în sprijinul operatorilor români de transporturi rutiere de marfă și persoane, în contextul crizei de șoferi profesioniști de pe piața românească și europeană. Reamintim că la începutul acestui an, UNTRR a semnalat criza acută de șoferi profesioniști, care afectează competitivitatea transportatorilor români, solicitând să fie tratată ca o prioritate națională, prin măsuri care să asigure formarea vocațională a tinerilor de la vârsta de 18 ani ca șoferi profesioniști", au adaugat reprezentantii UNTRR.