Cei mai mari producători de televizoare din lume îşi concentrează eforturile în direcţia dezvoltării de televizoare ultra HD, după ce tehnologia 3D nu a reuşit să prindă la publicul larg. După succesul înregistrat de pelicula „Avatar“, majoritatea producătorilor de televizoare şi multe televiziuni au pariat pe tehnologia 3D. Lipsa conţinutului şi preţul piperat al televizoarelor au fost piedici importante în răspândirea tehnologiei, iar în prezent funcţia 3D este umbrită de o nouă tehnologie, ultra HD sau 4K.  Formatul 4K a fost propus de japonezii de la NHK. Acesta a fost aprobat de Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor, iar anul trecut la Consumer Electronics Show din Las Vegas au fost prezentate primele televizoare 4K. Un astfel de televizor are o rezoluţie de 3.840 × 2.160 pixeli (8,3 milioane pixeli), adică de patru ori mai mare decât cea existentă la televizoarele Full HD, 1.920 × 1.080 pixeli (2,1 milioane pixeli). De aici şi denumirea 4K.

Estimare de vânzări: 100 de bucăţi

Primii care au lansat un televizor 4K în ţara nostră au fost cei de la Sony. Modelul Bravia KD-84X9005 a fost prezentat la începutul lunii martie. Televizorul are un ecran LCD de 213 cm, motor de procesare X-Reality PRO cu tehnologie Image Pattern Analysis şi Reality Creation, care optimizează conţinutul în mod inteligent la rezoluţie 4K.  Televizorul are  un sistem de sunet care include 10 boxe încorporate cu subwoofere şi tehnologie S-Force Front Surround 3D. Acestea creează un sunet surround virtual pe 5.1 canale de 50 waţi. Preţul de comercializare la lansare era de 26.000 de euro; acum acesta este redus la 25.000 de euro. Compania a anunţat ca a reuşit să comercializeze deja un model în ţara noastră. În Bulgaria, compania a vândut 7 unităţi.
„Sony a adus pe piaţa din România primul televizor 4K, modelul KD-84X9005, deschizând atât un segment de piaţă, cât şi o nouă eră în tehnologia de imagine pentru acasă. Recent, Sony a extins gama de televizoare cu tehnologie 4K, prin lansarea modelului Bravia X9005A cu diagonale de 55 de inchi, respectiv 65 de inchi. Odată cu introducerea noilor diagonale, dar şi în perspectiva noilor lansări ce vor avea loc în această toamnă, estimăm că vom comercializa 100 de unităţi pe acest segment“, a declarat Lucian Rădulescu, country head Sony pentru România, Moldova şi Bulgaria.

Tot 100 de unităţi speră să vândă şi sud-coreenii de la LG, care au lansat modelul 84LM960V cu diagonală de 213 cm la o lună distanţă de japonezi. Modelul 4K al celor de la LG încorporează tehnologia de procesare a imaginii, Triple XD Engine şi funcția Upscaler care prelucrează imaginile Full HD, astfel încât acestea se vor vedea foarte clar pe ecranul gigant, chiar și în cazul în care nu există conținut ultra HD disponibil. Televizorul LG ultra HD are încorporată și tehnologia Cinema 3D. Fiind mai ieftin cu 5.000 de euro decât modelul Sony, LG a reuşit să vândă două televizoare chiar în ziua lansării, iar în prezent în magazinul online eMAG stocul este epuizat. „Dacă piaţa va fi favorabilă, vom vinde în acest an 100 de bucăţi“, a declarat Sorin Spînu, senior sales managerul diviziei de home entertainment a LG.

Samsung a fost al treilea mare producător de televizoare care a intrat pe piaţa românească cu o gamă de televizoare ultra HD. Vârful de gamă, UE85S9, are o diagonală de 213 cm şi tehnologia Quadmatic picture engine, un procesor quad core care permite transformarea imaginii într-un algoritm în patru paşi pentru îmbunătăţirea imaginii de la HD sau Full-HD până la UHD. UE85S9 poate fi controlat prin mişcări şi voce şi are încorporate difuzoare de 120 de waţi.  Modelul poate fi achiziționat din magazinele partenerilor Samsung la prețul de 33.000 euro. Victor Armăşelu, şeful diviziei audio-video al Samsung Electronics România, a anunţat că un român a comandat deja acest model. Împreună cu UHD TV 85S9, Samsung a lansat pe piaţa locală şi modelele UHD din seria F9000, de 65 de inchi şi 55 de inchi, la preţurile recomandate de 7.000 de euro şi 5.000 de euro. Samsung estimează că va găsi, până la finele acestui an, 100 de clienţi pentru noile televizoare cu tehnologie ultra HD.  

Conţinutul nu va fi o problemă

În ceea ce priveşte conţinutul 4K, nu va fi o problemă pentru utilizatori, în primul rând pentru că televizoarele pot îmbunătăţi imaginea de la HD sau Full-HD până la UHD, iar în al doilea rând pentru că sunt semne clare de la televiziuni că vor adopta în curând acest format. „Am avut o discuţie cu CTO-ul (Chief Techical Officer – n.red.) de la UPC, care mi-a spus că au un proiect 4K. Mi-a confirmat că există posibilitatea tehnică. În prezent, se efectuează teste, şi ei aşteaptă produsele noi de la Sony pentru a efecuta  teste şi pe acestea înainte de a lansa pe piaţă serviciul“, a afirmat Lucian Rădulescu. Japonia va trece la transmisia în format 4K în luna iulie a anului viitor. Cum este posibil ca România să ia faţa niponilor? „Toate tehnologiile sunt mai avansate în România, deoarece am intrat ultimii în cursă şi e mai uşor să implementezi aceste tehnologii, dar şi pentru că e concurenţă foarte mare. Noi avem sute de canale pe care nu le regăsim în alte pieţe, precum cea japoneză“, a precizat Rădulescu.  Oficialul Sony a mai spus că toate filmele de la Hollywood sunt filmate în prezent în format 4K, majoritatea televiziunilor achiziţionează camere 4K, iar Campionatul Mondial de Fotbal din 2014 va putea fi vizionat în 4K. Despre lansarea unui canal 4K a făcut declaraţii şi Sorin Spînu la lansarea propriului model 4K. Acesta a spus doar că unul dintre principalii operatori de televiziune din România va începe testele pentru un canal transmis în format 4K anul acesta. Contactaţi de Capital, reprezenanţii UPC nu au dorit să comenteze pe marginea acestui subiect. Segmentul televizoarelor are o evoluţie din ce în ce mai rapidă, spre deosebire de ultimul deceniu, iar în prezent utilizatorii ar trebui să îşi schimbe aparatul odată cu laptopul, pentru a fi pas cu tehnologia. În privinţa televizoarelor ultra HD, acestea se simt deja ameninţate de un alt format, 8K, care a fost deja testat de japonezii de la Sharp.

Au renunţat la 3D pentru 4K

Postul de televiziune american ESPN a anunţat că va renunţa la canalul TV cu acelaşi nume transmis în 3D din cauza audienţelor mici şi se va orienta către tehnologia 4K. ESPN 3D a fost lansat în 2010, prima transmisie fiind meciul de fotbal de la Campionatul Mondial din Africa de Sud dintre ţara gazdă şi Mexic. Canalul 3D de sport va înceta emisia la sfârşitul anului. Conform ultimelor cifre, în SUA doar 120.000 de oameni se uitau la canalele 3D.  Deşi canalul se va închide, reprezentanţii postului american au declarat că  nu este exclus să reia transmisia în 3D atunci când tehnologia va deveni mai populară.

Sony Bravia KD-84X9005
Ecran: LED, 213 cm
Tehnologie: 3D da
Caracteristici: 4K X-Reality PRO,Motionflow XR 800 Hz,
Advanced Contrast Enhancer,
Tehnologie Live Colour, Deep Colour, Reducere inteligentă a zgomotului MPEG, 24p True Cinema, LAN wireless, Skype, Browser Web, BRAVIA Internet Video
Putere consumată: 360 W
Greutate: 95  kg
Preţ: 114.000 lei

Samsung UE85S9
Ecran: LED, 213 cm
Tehnologie: 3D da,
Caracteristici: Web Browser, cameră retractabilă, funcţie de recunoaştere a feţei şi a vocii, ConnectShare USB 2.0,Personal Video Recorder Ready, BD Wise Plus, Anynet+ (HDMI-CEC), USB HID Support, Auto Channel Search,Teletext (TTX)
Putere consumată:  295 W
Greutate: 85,8 kg
Preţ: 148.000 lei

LG 84LM960V
Ecran: LED,  213 cm
Tehnologie: 3D da
Caracteristici: Senzor inteligent,
SIMPLINK (HDMI CEC), DLNA, 2nd TV Ready WiDi, DVR Ready (digital),
Camera Ready, WiFi Direct
Putere consumată: 256 W
Greutate: 81,4  kg
Preţ: 90.000 lei


Te-ar putea interesa și: