Pachetul de propuneri pregătit de Bruxelles este ”enorm” şi cuprinde şase propuneri de lege, două comunicări şi un raport, a precizat Comisia. Pachetul trebuie adoptat şi prezentat de Executivul UE la 23 sau 30 ianuarie. Obiectivul său este de a deschide concurenţa în transportul de pasageri pe căile ferate pentru 2019, iar pentru a face acest lucru, Comisia preconizează separarea activităţilor de gestionare a infrastructurii de cele de exploatare. ”Ne dorim o consolidare a independenţei în gestionarea instrastructurii”, a precizat purtătoarea de cuvânt a CE, Pia Ahrenkilde-Hansen, citată de Agerpres.
Prin aceste propuneri, Comisia atacă mari companii precum Deutsche Bahn din Germania, SNCF din Franţa şi FS din Italia. Bruxellesul a primit cu o anumită satisfacţie adoptarea, miercuri, de către guvernul belgian a acestui model de entităţi separate, deoarece ar putea convinge alte două ţări, Italia şi Polonia, să urmeze exemplul, a precizat o sursă apropiată dosarului.
Germania, care vrea să conserve structura actuală a Deutsche Bahn, care are de asemenea în administrare şi societatea DB Netz, deţinătoare de căi ferate, pierde unul din aliaţii săi. Berlinul are în continuare sprijinul Austriei (10 voturi) şi al Luxemburgului (4 voturi), ultimii susţinători ai structurii integrate, însă are nevoie şi de susţinerea altor ţări pentru a ajunge la 29 de voturi şi pentru a constitui astfel o minoritate de blocaj (90 de voturi din 381).
Olanda (13 voturi) şi Cehia (12 voturi) sunt împinse de operatorii lor să revină la modelul de gestiune german, ceea ce ar putea echilibra raportul de forţe din prezent. Poziţia Franţei (29 de voturi) devine hotărâtoare, însă aceasta este în continuare considerată ambiguă la Bruxelles, potrivit aceleiași surse.
Comisia Europeană speră însă ca reforma aprobată de guvernul belgian de coaliţie condus de socialistul francofon Elio Di Rupo să influenţeze deciziile Franţei.