”România va participa pentru a doua oară cu un pavilion naţional la târgul de produse ecologice Biofach America 2011, unde vor expune 11 firme româneşti, cu patru mai multe decât anul trecut. Participarea României în cadrul acestui târg survine pe fondul cererii de produse alimentare ecologice care este în creştere continuă, atât în SUA cât şi pe alte pieţe importante ale lumii”, a declarat preşedintele asociaţiei patronale Bio-România, Marian Cioceanu, citat de Agerpres.

Potrivit sursei citate, în cadrul pavilionului naţional al României vor fi expuse produse ecologice precum cereale (grâu, porumb, orz, soia), leguminoase, plante oleaginoase, miere, produse apicole, fructe de pădure, pâine şi produse de panificaţie ecologice, unele cu certificare Kosher, vinuri din struguri ecologici, cosmetice bio. Evenimentul susţinut de Asociaţia Operatorilor din Agricultura Ecologică – Bio-România, împreună cu Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri – Departamentul de Comerţ Exterior.

În luna februarie a acestui an, SUA şi Uniunea Europeană au semnat un acord care oferă posibilitatea ca produsele ecologice certificate de un organism de certificare din ţările UE să fie vândute în SUA, şi invers, fără a mai avea nevoie de o altă certificare. Până la acea dată, un producător român care vroia să vândă produse ecologice în SUA avea nevoie şi de certificarea unui organism de pe piaţa americană, respectiv o certificare în plus faţă de cea obţinută în România. În prezent, certificarea de pe piaţa naţională este direct recunoscută pe piaţa Statelor Unite.

Datele estimative ale Departamentului Agriculturii al SUA (USDA) din 2011 arată că valoarea importurilor de produse ecologice în SUA depăşeşte cu mult valoarea exporturilor acestui tip de produse, iar producţia în agricultura ecologică este în creştere atât în ţările dezvoltate cât şi în ţările în curs de dezvoltare, însă concurenţa s-a accelerat puternic pe pieţele ţărilor dezvoltate.
Conform datelor furnizate de Organic Trade Association (OTA), majoritatea vânzărilor de produse ecologice este realizată de supermarketuri şi minimarketuri (93%) şi de lanţuri ale acestor tipuri de magazine. OTA estimează că procentul rezidual de 7% din vânzări este realizat de pieţele de fermieri, livrări directe şi canale de marketing, altele decât magazinele tradiţionale.

Datele comunicate de FAS (Foreign Agricultural Service) din cadrul USDA, majoritatea importurilor de produse ecologice reprezintă fructe şi legume, cafea, produse tropicale, alte produse care nu se cultivă pe teritoriul SUA, ca şi alimente procesate şi ingrediente utilizate în producţia produselor alimentare finite. Principale surse ale importurilor americane sunt Canada, America Latină, Asia şi Europa.