Este vorba atit despre institutii ale statului (Ministerul Sanatatii si Ministerul Finantelor), cit si despre presedinti de case teritoriale, directori de spitale, medici de familie si farmacisti.
in momentul de fata nu exista un control al circuitului banilor i sistem, ceea ce a lasat loc fraudelor de proportii, care au golit bugetele spitalelor si au lasat bolnavii pe drumuri. Cind au fost luate la verificat, mai multe unitati sanitare s-au dovedit a fi i neregula cu decontarile efectuate cu casele teritoriale. Numai i Bucuresti au fost depistate 12 laboratoare medicale care decontau un numar mult mai mare de analize complete si a caror justificare nu se regasea i registre. si medicii de familie verificati au fost gasiti cu raportari fictive. Deconturile farmaciilor erau icarcate cu medicamente scumpe pe retete gratuite, i multe cazuri acestea nefiind recomandate diagnosticului pentru care a fost eliberata reteta.
La pierderea unor sume importante din fondul asigurarilor de sanatate au contribuit si interesele din plan local ale unor presedinti de case judetene. Nu putine sunt situatiile i care aprovizionarea cu medicamente si alte materiale consumabile s-a facut la comanda persoanelor sus puse pentru a umfla buzunarele unor astfel de furnizori. Ca influenta distribuitorilor de medicamente este foarte puternica i sistemul sanitar o dovedeste si modificarea repetata a listei compensatelor. in ultimii doi ani, aceasta lista a fost schimbata de cinci ori, adaugindu-se de fiecare data alte medicamente noi, care i multe tari din lumea civilizata nu fac obiectul subventiilor. De exemplu, i Marea Britanie, lista medicamentelor compensate nu a fost modificata de cinci ani, indiferent de noutatile care au aparut i industria de medicamente. si asta pentru ca bugetul asigurarilor de sanatate nu permite subventionarea unor medicamente scumpe, care isi pot gasi buni ilocuitori si printre medicamentele deja existente pe lista. in schimb, i Rominia, cele mai noi medicamente aparute pe piata sunt incluse pe lista compensatelor, atunci cind distribuitorul are suficienta influenta la nivelul comisiei care are putere de decizie.
Situatia financiara dificila i care au ajuns unele spitale din tara a fost provocata si de proasta gestionare a banilor. S-au facut stocuri de medicamente, nejustificat de mari, aprovizionari de materiale consumabile la preturi dezavantajoase, majorari salariale la nivelul conducerii spitalelor, i momente i care situatia financiara nu le permitea etc. „O zecime din banii primiti se risipeste din cauza unui management defectuos”, afirma Alexandru Ciocilteu, fostul presedinte al Casei Nationale de Asigurari Sociale de Sanatate.
O contributie majora la diminuarea fondurilor CNASS a adus si Ministerul Finantelor, care, practic, dispune cit sa se cheltuiasca pentru sanatatea rominilor. Restul banilor fiind opriti i Trezorerie pentru care se acorda o dobinda la vedere, de 10%, cu mult sub inflatie.
Luptele pentru administrarea celor 28.000 de miliarde s-au extins din planul profesional i planul politic. Schimbarile succesive facute la conducerea CNASS au dovedit acest lucru. Desi cei doi presedinti de pina acum au fost declarativ numiti pe criterii profesionale si administrative, cum si-au schimbat coloratura politica ei au fost demisi. Acum, ilocuirea lui Virgil Paunescu cu serban Bubennek, fost director i Ministerul Sanatatii, membru PNL?CD si, se pare, omul lui Remus Opris, nu face altceva decit sa arate ca actuala putere politica nu-si permite sa lase din mina administrarea acestei „banci” – CNASS.