Capital: Numirea unui ministru pentru dezvoltarea mediului de afaceri presupune un stat cu un rol mai puternic în economie. Este această aserţiune adevărată? Care sunt, în linii mari, ţintele pe care vi le-aţi propus pentru acest mandat?
Lucian Isar: Perioada în care statul construia combinate sau se implica direct în finanţarea campionilor naţionali a trecut. Ce îmi doresc este un rol de facilitator pentru iniţiativele private. Punem la dispoziţia întreprinzătorilor şi investitorilor privaţi unelte care, până acum, au fost doar la dispoziţia statului. Aceste unelte pornesc de la reţeaua noastră de consilieri economici externi, care pot ajuta companiile româneşti cu activitate în străinătate, şi până la faptul că statul poate capacita diferiţi agenţi dintr-o comunitate, de la mediul universitar şi până la autorităţile locale. Suplimentar, pe lângă rezolvarea problemei economice de coordonare, statul poate face şi un transfer de credibilitate şi de bonitate către diferiţii parteneri.

Capital: Care sunt avantajele şi care sunt dezavantajele României în acest moment, din punctul de vedere al investitorilor?
Lucian Isar: Economia românească încă este o economie în formare, în maturizare, şi acest lucru aduce cu sine o serie de avantaje şi oportunităţi. Costul capitalului, riscul financiar nu sunt atât de scăzute ca într-o economie matură, gen Franţa sau Germania, dar posibilităţile de profit sunt mult mai mari, echivalente cu cele dintr-o economie emergentă. Acesta este marele avantaj al economiei României, de fapt: o ţară cu caracteristici de economie emergentă, dar care se află totuşi în UE şi beneficiază de un cadru legislativ superior celui din majoritatea economiilor emergente.
Dacă adăugăm la aceşti factori populaţia destul de numeroasă şi educată, resursele naturale semnificative şi proximitatea multor pieţe importante din UE, obţinem o imagine mult mai favorabilă decât cea pe care, actualmente, o au mulţi investitori despre România.
Capital: Cum s-ar putea, concret, promova România ca o destinaţie pentru investiţiile străine directe şi care sunt sectoarele cele mai atractive?
Lucian Isar: Mesajul pe care România trebuie să-l trimită investitorilor străini e foarte simplu: România este cea mai atractivă destinaţie de investiţii din Europa, oferă caracteristici şi posibilităţi de profit tipice unei economii emergente cu o creştere venită din convergenţa economică spre partenerii din UE, deţine resurse umane şi naturale care pot susţine activitatea oricărui investitor, totul într-un cadru superior de macrostabilitate financiară.

Capital: Detaliaţi, vă rog, planul ministerului cu privire la polii de creştere, în sensul explicitării facilităţilor. Când vă aşteptați să obţineţi primele rezultate concrete?

Lucian Isar: Polii de creştere urmăresc să exploateze avantajele de ordin economic şi concentrările deja existente în anumite sectoare de activitate în diferite zone din ţară, prin promovarea şi facilitarea activităţii companiilor din domeniul respectiv şi prin atragerea de noi ancore de business. Ca să dăm un exemplu, la Cluj vom realiza un pol de creştere concentrat asupra inovaţiei în IT, după modelul Silicon Valley din SUA. În cadrul acestui  pol de creştere, statul va aduce la aceeaşi masă companiile, mediul universitar, investitorii şi autorităţile locale, şi va stabili, împreună cu acestea, un pachet de resurse care va fi pus la dispoziţia oricărui investitor dornic să facă parte din acest pol.

Capital: Cum poate stimula ministerul mediul de afaceri, în condiţiile în care este aproape imposibilă aplicarea unor măsuri care să aibă ca efect diminuarea veniturilor statului?
Lucian Isar: Prin eficientizarea asistenţei deja disponibile, MECMA poate facilita dezvoltarea mediului de afaceri fără a cheltui veniturile statului. Resursele care sunt deja disponibile pot fi distribuite cu mai multă atenţie pentru a facilita investiţiile mediului privat. În acest moment, domeniul de business are o fixaţie pe obţinerea ajutorului de stat, dar sunt convins că putem depăşi această paradigmă. Trebuie înţeles că există multiple alte pârghii aflate la dispoziţia statului, care nu presupun diminuarea veniturilor statului şi creşterea cheltuielilor.

Capital: Dacă statul îşi doreşte să devină un jucător important în economie, ar trebui să-şi demonstreze capacităţile făcând performanţă în companiile de stat. Aveţi un proiect cu privire la creşterea performanţei în intreprinderile cu capital majoritar de stat?

Lucian Isar: Premisa mi se pare falsă. Eficientizarea companiilor statului, unde am moştenit anumite probleme, se poate derula concomitent cu crearea unui mediu prielnic investiţiilor.
Tot ceea ce s-a întreprins de la începutul mandatului nostru arată că ne dorim să creştem performanţa în companiile de stat. Introducerea managementului privat, grăbirea procesului de listare, renegocierile pe contractele cu caracter abuziv sunt doar câteva dintre măsurile luate pentru a ajuta companiile de stat să se dezvolte.