Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Retail

Cine vinde mai multe fructe și legume românești

Autor: | | 1 Comentarii

Vine sezonul pentru fructe și legume. Pe de o parte, micii comercianți din piețe se plâng că nu mai au vânzări mari, pe de alta, marii retaileri spun că vând mii de tone într-o singură lună.

“Supermarket-urile astea au împânzit toată România şi noi nu mai avem loc acum să ne vindem merele, perele, tot ce vedeţi pe aici . Orăşeanul e comod şi ajunge mai rar la piaţă”, spune iritat nea Gică, aşa cum îl strigă colegii de tarabă într-o piaţă din Bucureşti, când îl întreb ce cantitate de legume vinde într-o lună. Desigur, nea Gică evită să-mi răspundă şi se arată supărat pe marii retaileri care au distrus micile afaceri.

În fapt, aproximativ 50-60% din producţia românească de fructe şi legume este comercializată în pieţe ţărăneşti organizate în centre urbane şi la poarta fermei, reiese din ”Strategia naţională pentru programele operaţionale în sectorul fructe-legume, pentru perioada 2018-2020”, a Ministerului Agriculturii. Apariţia marilor lanţuri de  magazine, schimbarea preferinţelor consumatorilor către produsele sortate, ambalate şi etichetate, continuă să reducă procentul din producţia comercializată la poarta fermei în favoarea pieţelor organizate.

Astăzi, cifre exacte despre vânzarea de fructe şi legume în pieţele din România nu există, fiind publicate doar taxele pe care ţăranii sau micii fermieri trebuie să le plătească atunci când închiriază un loc să-şi vândă produsele. În general, potrivit asociaţiilor de profil, în pieţele din Bucureşti, de exemplu, aceste tarife pornesc de la 100 lei pe lună şi ajung până la 450 lei, în funcţie de sector. În provincie, taxele scad cu câteva zeci de lei.

Pe ultimul loc

În urmă cu mai bine de un an, un raport al Eurostat (Oficiul European de Statistică) ne plasa pe ultimul loc în Uniunea Europeană la consumul zilnic fructe şi legume. Mai exact, peste două treimi dintre români cu vârsta de peste 15 ani (65,1%) nu consumă fructe şi legume. La mică distanţă de români sunt bulgarii, mai mult de jumătate din populaţia ţării vecine (58,6%) declarând că nu consumă zilnic fructe şi legume. Iar la polul opus, campioni în UE la consumul zilnic de fructe şi legume sunt grecii (30,1% din populaţie), urmaţi de croaţi (27,5%) şi sloveni (27%).

Într-un fel, dezvoltarea marilor reţele din retailul alimentar, multe dintre ele având parteneriate cu producătorii locali, a adus o creştere uşoară a consumului, un singur retailer vânzând mii de tone în  fiecare lună, în sezon.   

 

„Valoric, într-o lună de vară, vindem fructe de circa 15 mil. lei şi legume de 8 mil. lei. În iulie 2017, am propus clienţilor peste 65% produse româneşti, fructe şi legume. Pe categorie, mixul este diferit: peste 80% dintre legume au provenienţă românească, iar fructele peste 30% deoarece în categoria de fructe includem articolele de «top vânzare retail» utilizate la fresh-uri sau salate, precum banana, lămâia, portocala, avocado, etc. Dacă în perimetrul de fructe luăm în calcul doar cele care cresc în România, atunci şi pe fructe avem peste 80% produse româneşti în magazinele noastre“, au declarat reprezentanţii Auchan România, într-un interviu anterior pentru Capital. În volum, acest magazin a comercializat, în aceeaşi perioadă, peste 2.200 tone de fructe - în top aflându-se pepenele verde -, şi peste 2.100 tone de legume, cu cea mai mare cerere pentru cartoful alb, toate provenite din România.

Cantităţi similare pentru lunile de vară au fost amintite şi de cei de la Carrefour, atât pentru fructe (circa 2.000 tone), cât şi pentru legume (aproximativ 2.800 tone), exclusiv româneşti. „Legumele care provin din România reprezintă 75% din achiziţia totală, iar fructele româneşti, în media anuală, înseamnă peste 60% din achiziţia totală“, spuneau în urmă cu câteva luni reprezentanţii Carrefour România.

Potrivit Organizaţiei Interprofesionale ProdCom LegumeFructe, capacitatea totală de procesare a fructelor şi legumelor în România este de circa 160.000 de tone pe an. De asemenea, conform aceleiaşi strategii citată de la Ministerului Agriculturii, suprafaţa cultivată cu legume a scăzut continuu, de la aproape 290 de mii de hectare în anul 1989 la circa 228 mii în urmă cu mai bine de un an. Chiar şi aşa, reprezentanţii marilor retaileri sunt optimişti.

„Suntem de părere că piaţa culturilor româneşti de legume şi fructe are un mare potenţial de dezvoltare, iar acest standard este primul pas către o agricultură locală durabilă. Am urmat dintotdeauna o politică de achiziţii axată pe sortiment local, astfel că reuşim să oferim în reţea peste 51% produse din România. În categoria legumelor şi fructelor româneşti, în funcţie de sezonalitate şi disponibilitate, pe timpul verii procentele cresc considerabil. La fructe, sortimentul de provenienţă locală depăşeşte 51%, iar la legume ajunge la peste 80%“,  au  punctat şi reprezentanţii Kaufland România.

Acest articol a fost publicat în numărul 19 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 14-20 mai 2018.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.