CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

UPDATE S-a aprobat! Jumătate din calea ferată, tăiată la fier vechi

Autor: |

Guvernul tocmai a aprobat memorandumul care cuprinde, printre altele, concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă. Ce înseamnă acest lucru? Ei bine, 40% din calea ferată ar putea să dispară.

În şedinţa de miercuri a Guvernului a fost aprobat şi un memorandum privind ”măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României”, în ideea în care, spun cei care au iniţiat proiectul, aceste măsuri sunt necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport al României.

Documentul a fost redactat de către AECOM, iar pe masa Guvernului a ajuns, prima oară, în şedinţa din 28 mai, când s-a discutat „într-o primă lectură“. Acest lucru a stârnit un mare scandal printre reprezentanţii industriei feroviare: „concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă“ sau, cu alte cuvinte, reţeaua naţională de cale ferată să se reducă la aproximativ 6.200 km (n.r. – 10.000 km de linie desfăşurată, faţă de 20.000 km câţi sunt în prezent).

Adio, investiţii

„Să vii cu propunerea să închizi linii care unesc localităţi, oraşe... este o aberaţie. Pe ceea ce ei au scris, nimeni nu mai face investiţii. Cei 4.000 km de reţea urmând a fi destinaţi închiderii, din fonduri publice nu se mai pot face investiţii pentru că se consideră că durata de amortizare a investiţiilor este mai mare decât durata de exploatare. Și aşa, acele linii sunt condamnate la distrugere“, spune Ștefan Roşeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.

În plus, s-a mai pus o problemă, „în aparenţă corectă“: să mute subvenţiile pentru trenurile de călători pe reţeaua primară (n.r. - cei 6200 de km), statul urmând să nu mai acorde nicio subvenţie pentru serviciile de pe liniile secundare, ceea ce transformă aceste linii în linii total nesustenabile. „Nicio firmă privată nu va mai putea să menţină contractele de închiriere sau să închirieze alte linii de pe reţeaua secundară. Dacă muţi subvenţia, privaţii îşi retrag activitatea sau nu mai participă la o nouă licitaţie de închiriere, condamnând toată această reţea secundară la închidere“, explică Roşeanu.

Totodată, prin legislaţia fiscală în privinţa finanţelor publice, autorităţile locale nu au dreptul să cheltuiască niciun ban pentru infrastructura feroviară, nici pentru serviciile de transport feroviar de călători. Or, acest lucru înseamnă că, în condiţiile în care liniile secundare s-ar transfera către autorităţile publice locale, acestea nu au prevederea legală să susţină o activitate în acest sens, ceea ce duce, iarăşi, la închiderea lor.

„Aşa ceva nu poate fi acceptat. E un paradox. Europa se dezvoltă pe acest segment, iar la noi se închide. Probabil că europenilor le convine... noi să rămânem doar cu coridoarele.  Că înţeleg că de la Comisia Europeană a venit această idee. Este clar că nimeni nu poate aproba aşa ceva“, spune şi Florin Dobrescu, peşedintelele Federaţiei Sindicale „Drum de Fier“.

Cu menţiunea că în document se precizează că şi reprezentanţii Comisiei Europene au recomandat reducerea reţelei feroviare de transport feroviar. „În cadrul scrisorii adresate Ministerului Transporturilor, în data de 27 septembrie 2013, cu privire la Master Plan, Comisia Europeană a declarat următoarele: Reducerea reţelei de transport feroviar la un nucleu sustenabil reprezintă baza de la care trebuie să pornească elaborarea modelării reţelei de transport feroviar“, se menţionează în document. Autorităţile române pun această recomandare ca pe o condiţie pentru a primi sprijin atât de la FMI, cât şi de la CE.

„Eu ştiu că e o strategie mai veche negociată cu FMI de reducere a pierderilor privind societăţile de cale ferată şi, în acest sens, ştiţi, săptămâna viitoare avem discuţia cu cei de la FMI. Da, e strategia mai veche de a păstra pentru CFR liniile care sunt profitabile, pentru CFR Călători de a deschide piaţa pentru operatorii privaţi, iar dacă sunt linii care nu mai sunt folosite e evident că acestea trebuie închise, pentru că produc pierderi“, a declarat şi premierul Victor Ponta.

Reprezentanţii din industria feroviară mai spun că, deşi în document sunt date exemplele unor ţări europene care au ajustat dimensiunea reţelei feroviare, totuşi în cazul Româmniei nu poate fi vorba de aşa ceva. „Este adevărat că în alte ţări s-au tăiat linii, dar acestea nu se mai foloseau, cele mai multe fiind către centre industriale care au murit“, explică ei.

Artere pietonale sau piste pentru biciclişti

În Memorandumul amintit sunt oferite „opţiuni posibile“ pentru liniile secundare ce nu sunt incluse în cadrul reţelei naţionale de servicii publice. „Ce s-ar putea întâmpla, de fapt? Linia de cale ferată respectivă ar putea fi închisă şi transformată chiar în arteră pietonală sau pistă pentru biciclişti, chiar dacă, se ştie, calea ferată este în afara localităţilor. 10.000 de cale ferată ar putea să dispară în diverse forme. În loc să investim în infrastructura feroviară, unde gradul de poluare este foarte redus, noi ce facem? Distrugem“, mai spun sursele din industria feroviară.

Că sectorul feroviar din România nu stă deloc bine la capitolul investiţii nu este un lucru nou. Însă această variantă este considerată extremă. Potrivit documentului, începând cu anul 1990 traficul feroviar de călători a scăzut cu 90% în termeni absoluţi şi cu 93% în ceea ce priveşte cota de piaţă. „Dacă se continuă evoluţia din ultimii 22 de ani, conform scenariului de activitate obişnuită, până în anul 2030 transportul feorviar de călători din România va înregistra o scădere de până la 97% comparativ cu volumul transportat în 1990, ceea ce este echivalent cu un număr de mai puţin de 20.000 de călători pe zi pentru întreaga reţea.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

09 decembrie 2016

Buşe: Discutăm cu Boeing şi Airbus despre reînnoirea flotei TAROM

Transporturi si Infrastructura

09 decembrie 2016

Care sunt țările de unde vin cei mai mulți români să voteze

Transporturi si Infrastructura

08 decembrie 2016

IATA: Profiturile companiilor aeriene vor scădea anul viitor

Transporturi si Infrastructura

07 decembrie 2016

BREAKING NEWS: O NOUĂ AUTOSTRADĂ în România!

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii