CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

UPDATE S-a aprobat! Jumătate din calea ferată, tăiată la fier vechi

Autor: |

Guvernul tocmai a aprobat memorandumul care cuprinde, printre altele, concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă. Ce înseamnă acest lucru? Ei bine, 40% din calea ferată ar putea să dispară.

În şedinţa de miercuri a Guvernului a fost aprobat şi un memorandum privind ”măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României”, în ideea în care, spun cei care au iniţiat proiectul, aceste măsuri sunt necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport al României.

Documentul a fost redactat de către AECOM, iar pe masa Guvernului a ajuns, prima oară, în şedinţa din 28 mai, când s-a discutat „într-o primă lectură“. Acest lucru a stârnit un mare scandal printre reprezentanţii industriei feroviare: „concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă“ sau, cu alte cuvinte, reţeaua naţională de cale ferată să se reducă la aproximativ 6.200 km (n.r. – 10.000 km de linie desfăşurată, faţă de 20.000 km câţi sunt în prezent).

Adio, investiţii

„Să vii cu propunerea să închizi linii care unesc localităţi, oraşe... este o aberaţie. Pe ceea ce ei au scris, nimeni nu mai face investiţii. Cei 4.000 km de reţea urmând a fi destinaţi închiderii, din fonduri publice nu se mai pot face investiţii pentru că se consideră că durata de amortizare a investiţiilor este mai mare decât durata de exploatare. Și aşa, acele linii sunt condamnate la distrugere“, spune Ștefan Roşeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.

În plus, s-a mai pus o problemă, „în aparenţă corectă“: să mute subvenţiile pentru trenurile de călători pe reţeaua primară (n.r. - cei 6200 de km), statul urmând să nu mai acorde nicio subvenţie pentru serviciile de pe liniile secundare, ceea ce transformă aceste linii în linii total nesustenabile. „Nicio firmă privată nu va mai putea să menţină contractele de închiriere sau să închirieze alte linii de pe reţeaua secundară. Dacă muţi subvenţia, privaţii îşi retrag activitatea sau nu mai participă la o nouă licitaţie de închiriere, condamnând toată această reţea secundară la închidere“, explică Roşeanu.

Totodată, prin legislaţia fiscală în privinţa finanţelor publice, autorităţile locale nu au dreptul să cheltuiască niciun ban pentru infrastructura feroviară, nici pentru serviciile de transport feroviar de călători. Or, acest lucru înseamnă că, în condiţiile în care liniile secundare s-ar transfera către autorităţile publice locale, acestea nu au prevederea legală să susţină o activitate în acest sens, ceea ce duce, iarăşi, la închiderea lor.

„Aşa ceva nu poate fi acceptat. E un paradox. Europa se dezvoltă pe acest segment, iar la noi se închide. Probabil că europenilor le convine... noi să rămânem doar cu coridoarele.  Că înţeleg că de la Comisia Europeană a venit această idee. Este clar că nimeni nu poate aproba aşa ceva“, spune şi Florin Dobrescu, peşedintelele Federaţiei Sindicale „Drum de Fier“.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DCNews

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii
loading...