Rezultatul obținut de marca Dacia în 2015 la nivel mondial poate fi considerat un record. Chiar dacă și în 2014 au fost comercializate peste o jumătate de milion de mașini purtând brandul românesc pe capotă, anul trecut a fost depășit și pragul 550.000. Ce este însă demn de luat în seamă este încetinirea creșterii, un element previzibil în lipsa lansării unor modele cu totul noi. Dacă în 2013 și 2014 vânzările s-au majorat cu peste 19%, în 2015 acestea au crescut cu doar 7,7%. Acest fapt este generat și de încheierea – cel puțin temporară – a programului de expansiune către noi piețe. Deocamdată, statele unde Dacia este cel mai bine primită sunt, în ordine Franța (100.035 unități), Spania (55.168 unități), Germania (47.453 unități), Italia (46.792 unități) și Turcia (44.812 unități). Cu doar 36.946 de vehicule Dacia achiziționate, România se află pe locul opt în clasamentul celor mai mari piețe ale mărcii, după Algeria și Maroc. Asta în ciuda faptului că în țara noastră se află uzina de bază a mărcii, cea care a produs circa 80% din totalul vehiculelor Dacia comercializate. Desigur însă, vânzările Dacia în România sunt dependente în special de dimensiunile pieței.

Conform lui Jan Ptacek, directorul general al diviziei Renault Commercial Roumanie, cel mai căutat model Dacia în 2015, la nivel mondial, a fost Sandero, inclusiv varianta Stepway (185.584 unități), cu circa 80% dintre vânzări în Europa Occidentală. Pe locul secund în clasamentul vânzărilor Dacia se află micul SUV Duster (165.275 unități), în timp ce locurile următoare sunt ocupate de Logan (101.677 unități), Dokker (65.114 unități) și Lodgy (33.000 unități), ultimele două fiind produse exclusiv la uzina grupului Renault din Maroc.

Un sfert din Renault Group

Marca Dacia este cea care, și în 2015, a asigurat creșterea susținută a vânzărilor întregului grup Renault. Astfel, în timp ce vânzările mărcii principale, Renault, s-au majorat anul trecut cu doar 2,4%, iar cele ale subsidiarei coreene Samsung au scăzut cu 2,6%, Dacia a raportat o creștere cu 7,7%. Asta a făcut ca, în 2015, întregul grup să comercializeze 2,8 milioane de mașini (+3,3%). Practic, fiecare a cincea mașină comercializată de grupul Renault poartă sigla Dacia. Este însă demn de luat în calcul că doar ceva mai mult de 340.000 de unități Dacia au fost produse la uzina din Mioveni, restul provenind de la alte uzine ale grupului.

O treime din piața românească

Vânzările de autoturisme Dacia în România au atins anul trecut 36.946 unități, în creștere cu 24,5% față de 2014, fapt ce a poziționat cota de piață a mărcii în jurul a 30%. De altfel Dacia a fost și a rămas liderul absolut al pieței autohtone, iar cel mai apreciat model de către români este, conform companiei, Logan (19.230 unități), urmat de Duster (7.271 unități), Sandero (5.562 unități), Dokker (4.186 unități) și Lodgy (697 unități). Din acest total însă, doar 26% au fost achiziționate de persoane fizice, restul ajungând în parcurile auto ale unor firme.
Deocamdată, Automobile Dacia nu a făcut publice nici cifrele exacte în privința producției și exportului de la Mioveni și nici datele financiare. Acestea din urmă vor fi anunțate abia în primăvară.

3,5 milioane de automobile Dacia au fost comercializate în întreaga lume din 2004, anul lansării „Logan by Renault”