În urma acestui acord, ale cărui detalii financiare nu au fost dezvăluite, participaţia deţinută de TPAO la proiectul de gaze naturale Shah Deniz va creşte de la 9% până la 19%, în timp ce firma Total se va retrage din acest proiect.

În paralel, compania Botas, care operează reţeaua de oleoducte şi gazoducte din Turcia, a semnat un acord cu compania energetică SOCAR din Azerbaidjan pentru a-şi majora, de la 20 până la 30%, participaţia sa la proiectul conductei de gaze Trans-Anatolian (TANAP).

Shah Deniz este cel mai mare câmp de gaze naturale din Azerbaidjan şi este dezvoltat de un consorţiu de firme compus din BP, Statoil, SOCAR şi TPAO. Prima fază a acestui proiect a început livrările în 2006 şi în prezent a ajuns la o capacitate anuală de aproximativ 10 miliarde metri cubi. Etapa a doua a exploatării zăcământului Shah Deniz va permite producţia a 16 miliarde de metri cubi de gaze naturale începând din 2019, dintre care 10 miliarde metri cubi sunt destinate Europei şi şase miliarde metri cubi pentru Turcia.

Gazele de la Shah Deniz II vor fi aduse prin conducte cu o lungime totală de 3.500 de kilometri prin Azerbaidjan, Georgia, Turcia, Grecia, Bulgaria, Albania şi pe sub Marea Adriatică în Italia. Aceste conducte includ gazoductul Trans-Anatolian (TANAP) ce va transporta gaze în Turcia, precum şi conducta TAP, care va transporta gaze din Turcia către Italia, prin graniţa cu Grecia, pe sub Marea Adriatică.

Estimările preliminare privind costurile conductei TANAP se ridică la 20 de miliarde de dolari. Recent, ministrul turc al Energiei, Taner Yildiz a declarat că lucrările de construcţie la conducta TANAP se vor finaliza până în 2018 pentru ca să poată livra gaze naturale de la Shah Deniz II în 2019.

e \� r)p �� p ce analiştii se aşteptau la un câştig de 4,12 miliarde de euro.

 

Cu o expertiză de peste 80 de ani pe piaţa românească de telecomunicaţii, Romtelecom oferă, în prezent, o gamă completă de servicii de comunicare şi divertisment pentru toate nevoile unei gospodării, cu pachete personalizate de televiziune, internet şi voce.

La finalul primului trimestru al anului în curs, Romtelecom avea peste 4,84 milioane de abonamente în portofoliu, pentru servicii de televiziune, internet în bandă largă şi voce, precum şi soluţii complexe de business ICT.

Cosmote România este divizia locală a Cosmote Group, operatorul cu cea mai extinsă prezenţă în sud-estul Europei, care are o bază de 15,6 milioane de clienţi. Compania avea, la 31 decembrie 2013, aproximativ 6,1 milioane de clienţi.

AGERPRES