"Anul acesta ieşim pe piaţă cu 8 – 8,1 milioane de cozonaci, peste cifra de anul trecut de 7,3 milioane, datorită creşterii exportului, dar şi cererii pe plan naţional. Trebuie să fim realişti, cozonacul este şi mai ieftin anul acesta cu 12% datorită reducerii TVA de la 24 la 9%. Suntem bine poziţionaţi şi în ceea ce priveşte exporturile de cozonaci care s-au dezvoltat foarte bine în această perioadă premergătoare Crăciunului. Am ajuns la o cifră de 700 – 800.000 de cozonaci ceea ce înseamnă aproape 10% din producţia naţională", a declarat, marţi, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu. 

Potrivit sursei citate, cozonacul românesc ajunge "pe tot globul", exporturile dezvoltându-se foarte bine în Germania, Marea Britanie, ţările nordice, dar mai ales în ţările unde sunt comunităţi importante de români. 

"Mergem la export cu cozonaci pe tot globul. Acesta s-a dezvoltat foarte bine în Germania, Marea Britanie şi ţările nordice, dar se menţine foarte bine în Spania şi Italia şi mai nou în Australia, SUA şi Canada, peste tot unde sunt comunităţi de români. Noi mergem cu produsele tradiţionale româneşti şi trebuie să fim foarte atenţi să ne adresăm şi comunităţilor locale din fiecare ţară în aşa fel încât să fie apreciat cozonacul şi de populaţia din ţările respective", a explicat şeful ROMPAN.

Popescu a afirmat că patiserii români au câştigat 'războiul în faţa cozonacului de import", în condiţiile în care mai mult de 80% dintre consumatorii români preferă cozonacii tradiţionali în defavoarea celor din import, care sunt oferiţi mai mult pentru cadouri, decât pentru consumul propriu, deoarece au un termen de valabilitate mult mai mare. 

"Am câştigat războiul totalmente în faţa cozonacului de import. Aceşti cozonaci sunt luaţi mai mult de firme pentru cadouri, pentru protocol, pentru că au o durată de valabilitate mai mare, dar românii clar doresc cozonacul românesc. Eu consider că mai mult de 80% dintre români vor cozonaci româneşti ca şi la pâine de altfel. Ei preferă gustul şi aroma pâinii şi a cozonacului românesc", a adăugat Popescu. 

Deşi au prins foarte bine pe piaţa locală, dar şi la export, cozonacii cu arome şi umpluturi diverse, mai mult sau mai puţin tradiţionale, cel mai bine vândut pe piaţa locală rămâne în continuare cozonacul cu nucă şi cacao. 

"Ca să satisfacem cerinţele consumatorilor facem o gamă diversificată de cozonaci, cu umpluturi diverse: nucă, stafide, cacao, rahat, dar cel mai căutat atât pe plan naţional cât şi extern este cel cu nucă şi cacao. Noi vrem să satisfacem cerinţele tuturor consumatorilor, astfel încât omul să poată să aleagă dintr-o gamă largă de produse", a menţionat preşedintele ROMPAN. 

Potrivit sursei citate, la ora actuală există peste 70 de reţete tradiţionale de cozonac consacrate, înregistrate la Ministerul Agriculturii, iar cererea producătorilor de a înregistra astfel de reţete este foarte mare. 

"În România sunt foarte multe reţete tradiţionale consacrate pentru cozonaci şi sunt foarte multe cereri din partea producătorilor de înregistrare pe programul MADR cu reţete consacrate. Majoritatea încearcă să readucă în activitate ceea ce se făcea odată. În momentul de faţă avem 70 de astfel de reţete", afirmă Popescu. 

Cozonacii pot fi cumpăraţi în această perioadă cu sume cuprinse între 5 şi 50 de lei/bucata, în funcţie de gramaj. 

ROMPAN este prima asociaţie constituită în România în 1990 şi cuprinde 300 de societăţi din toate domeniile industrie. Cota de piaţă este de 65% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi. 

AGERPRES