De multe ori, conducătorul auto vine să îşi repare maşina şi se declară nemulţumit de felul cum achită despăgubirile compania de asigurări. Atunci face reclamaţie la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Managerii de la service-uri se plâng, la rândul lor, că aceste reclamaţii nu sunt rezolvate rapid şi eficient. Ei spun că din această cauză pierd foarte mulţi bani, iar asigurătorii, văzând că nu păţesc aproape nimic, continuă să rămână impasibili la numărul mare de petiţii. ASF încearcă să mişte lucrurile şi a elaborat recent un proiect de normă prin care îşi propune să accelereze procedurile. Conform proiectului, în situaţiile când cazul necesită o cercetare mai amănunţită, termenele rezoluţiilor pot fi prelungite cu numai 5 zile, nu cu 7 zile, ca până acum.

ASF face ordine?

În plus, noul act normativ obligă asigurătorii să trimită Autorităţii, în format electronic, în 10 zile sau în termenul specificat de aceasta, o serie de documente privind cazul. De asemenea, companiile de asigurare trebuie să raporteze trimestrial situaţia petiţiilor.

Firmelor din domeniu li s-au pus şi condiţii referitoare la site-urile proprii. Acestea vor afişa obligatoriu mai multe informaţii privind numărul de petiţii rezolvate şi nerezolvate. Dar reparatorii auto nu au primit iniţiativa cu prea mult entuziasm. Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto din România (ASSAI), a observat că potrivit proiectului de normă, fereastra ce va conţine legătura către pagina de prezentare „va rămâne activă timp de 5 secunde şi nu va putea fi închisă de către utilizator“.

70.000 euro amendă

Considerând că 5 secunde e prea puţin pentru useri, Muntean cataloghează ASF drept „o instituţie narcisistă, preocupată să facă un joc de imagine“. El mai semnalează că proiectul nu cuprinde sancţiuni clare şi nu atinge în mod special companiile de asigurări cu număr ridicat de reclamaţii nerezolvate. ASSAI a venit şi cu o contra-replică la iniţiativa ASF şi a propus un set de 12 măsuri menite să îi pună la punct pe asigurătorii neprofesionişti.

Documentul Asociaţiei prevede ca sancţiuni amenzi de până la 70.000 euro şi chiar retragerea licenţei pentru 30 de zile. Reparatorii auto mai cer ca site-urile companiilor de asigurări şi ASF să fie mai accesibile pentru utilizatori, iar termenele de răspuns la petiţii – mai stricte.

Istoria unui conflict vechi

„Războiul“ dintre service-uri şi asigurători nu durează de ieri, de azi. Încă din 2010, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) a acuzat ASSAI că funcţionează „ca un cartel“, practicând preţuri prea mari prin metode neconcurenţiale şi că, în realitate, are un număr de companii-membre mult mai mic decât cel pe care îl declară.

Asigurătorii afirmau că ASSAI nu are nicidecum 400 de membri, reprezentând peste 60% din piaţă, aşa cum pretindea, şi că include numai câteva zeci de firme, adică în jur de 5% din piaţa service-urilor, care cuprinde mii de firme. În replică, reprezentanţii ASSAI au protestat la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (instituţie înglobată azi în ASF), susţinând că firmele de asigurare îi presează să coboare preţurile. Ei au mai cerut şi o anchetă de la Consiliul Concurenţei, pentru a se dovedi că nu fac competiţie neloială.

Accidente provocate

Asigurătorii consideră însă că nici şoferii nu sunt, toţi, „uşă de biserică“. La un forum de specialitate desfăşurat anul acesta, reprezentanţii UNSAR au anunţat că intenţionează să construiască o bază de date cu istoricul tuturor maşinilor pentru care a fost plătită asigurare Casco. Aceasta ar ajuta la depistarea celor care îşi accidentează maşina intenţionat, pentru a primi bani. Oficialii Uniunii au prezentat cazul unui poliţist care în decurs de o lună şi jumătate a primit despăgubire de la 5 companii diferite.

Auto, în top

Asigurările auto domină topul reclamaţiilor înregistrate la ASF. Astfel, în primul trimestru al acestui an, din totalul de 2.841 de petiţii transmise de asiguraţi/păgubiţi, cele referitoare la RCA şi carte verde au reprezentat aproape 69%, şi peste 22% făceau referire la poliţe Casco. Numai 6% din totalul petiţiilor aveau ca obiect asigurări de incendii şi alte daune la proprietăţi. ASF a primit, în primele 3 luni ale acestui an, 4.692 de petiţii, din care au fost înregistrate în mod unic pe petent, analizate şi soluţionate 3.128 de petiţii. Dintre acestea, 2.841 au fost transmise de asiguraţi/păgubiţi şi 287 de solicitări au venit de la service-urile auto.