Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

«Privatul», un eşec pe bani mulţi în firmele de stat

Autor: |

Operaţiunea „manageri privaţi în companiile de stat“, proiect scris de experţi străini din Banca Mondială şi Fondul Monetar Internaţional, s-a aplicat în stilul românesc, ineficient şi cu resurse financiare fabuloase pierdute pe salarii de mii de euro pe lună. Opt din zece manageri selectaţi au plecat după câteva luni de la învestirea în funcţie.

În ultimii doi ani, foarte puţini manageri privaţi au rezistat la conducerea unor societăţi strategice pe care ar fi trebuit să le facă profitabile. Cu plata salariilor acestora, s-au irosit milioane de euro. Acum statul vrea din nou manageri privaţi. Procedurile de selecţie costă însă alţi bani. Societăţile din CFR, Tarom sau Aeroporturile Bucureşti, afaceri de sute de milioane de euro, sunt conduse în prezent de interimari din cauză că managerii privaţi instalaţi iniţial fie au demisionat, fie au fost concediaţi. Mai exact, din 10 manageri numiţi în urma unor procese de selecţie, opt au plecat.

Primul privat a plecat după o săptămână

Început din vara anului 2012, primul proces de selecţie a unui manager profesionist s-a finalizat cu plecarea acestuia după nicio săptămână. Austriacul Heinrich Vystoupil, a refuzat să semneze contractul de CEO la compania TAROM, la doar o săptămână după ce fusese numit în această funcţie. De atunci, compania a schimbat trei consilii de administraţie. În prezent, cel mai longeviv CEO numit în urma selecţiei recrutare a managerilor profesionişti este Christian Heinzmann, şeful TAROM, care a fost ales de mai bine de trei ani în fruntea operatorului aerian. Acesta primeşte o indemnizaţie de 10 mii de euro pe lună, potrivit declaraţiei de avere.

Consiliu de administraţie schimbat de 6 ori

La conducerile CFR Marfă, Metrorex, CFR SA şi CFR Călători s-au peridant mai mulţi manageri şi membri ai consiliilor de administraţie. În 2 ani, CFR SA a schimbat de 6 ori componenţa Consiliului de Administraţie, în timp ce la conducerea societăţii s-au perindat 4 directori, dintre care 2 interimari. Şi la CFR Marfă directorii au fost schimbaţi, după doar câteva luni de mandat. La conducerea societăţii s-au perindat şase şefi într-un an şi jumătate. Un manager privat la CFR SA a încasat 9 mii de euro lunar, în timp CFR Marfă, directorul general primeşte la 9.500 de euro pe lună. În plus, statul a fost în judecată de către mai mulţi manageri privaţi care acuză că au fost demişi în mod abuziv. De exemplu, membrii fostului consiliu de administraţie al TAROM, din care face parte şi Dan Pascariu cer despăgubiri de la stat de sute de mii de euro.

„Managerul privat nu a însemnat colacul de salvare“

George Butunoiu, unul dintre cei care se ocupă de recrutarea CEO, întrebat câţi dintre managerii privaţi numiţi conform OUG 109/2011 au rămas încă la conducerea companiilor unde au fost selectaţi ne-a precizat că sub 20%. „Managerii nu au rezistat pentru e prea mult de lucru, au subevaluat dificultăţile, alteori nu ştiu ce să facă, îşi văd de interesele proprii sau nu pot lucra cu sindicatele. Managerul privat nu a însemnat colacul de salvare pentru companiile de stat aflate într-o stare avansată de degradare“, ne-a declarat George Butunoiu. Expertul în selecţia de manageri profesionişti ne-a precizat că durata de finalizare a proceselor de recrutare durează aproximativ 60 de zile. „Legea nu spune şi în cât timp să ia angajatorul o decizie, aşa că unii întârzie cu lunile sau cu anii - recordul este de 3 ani“, a spus Butunoiu.

În prezent, se derulează procese de selecţie pentru Metrorex, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Telecomunicaţii CFR, Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile Constanţa şi Adminitraţia Fluvială a Dunării. Pentru Ministerul Economiei, în acest moment se caută manageri privaţi pentru Oil Terminal, Complexul Energetic Oltenia si Societatea de Administrare a Participaţiilor în Energie, ne-a mai precizat Butunoiu.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

22 iulie 2017

Fonduri europene pentru redeschiderea navigaţiei pe Canalul Bega

Transporturi si Infrastructura

21 iulie 2017

14 milioane de euro pentru calea navigabilă a Canalului Bega

Transporturi si Infrastructura

21 iulie 2017

CNAIR stopează proiectul insulelor de calmare de pe şosele

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro