Guvernul a stabilit, prin Ordonanță de Ur­gen­ță, că tariful RCA va fi plafonat pe o perioadă de șase luni. Un proiect de hotărâre de guvern, lansat, săptămâna trecută în dezbatere publică, motivează decizia în baza legii concurenței, arătând că piața asigurărilor este într-o situație critică. Potrivit documentului, aceste noi norme au fost luate „având în vedere împrejurările excepționale, precum disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România, consecință a ieșirii recente din piața asigurărilor a unor operatori care vindeau ieftin, dar cu pierderi masive, precum și a situațiilor de dificultate financiară majoră ale unor societăți din piață, fapt ce a generat o evoluție ascendentă a primelor medii din piață. La aceasta se adaugă volatilitatea ridicată și dispersia extremă a tarifelor de primă RCA pe categorii de risc similare“.

Tarifele maxime pentru RCA, stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și făcute publice de Guvern, aduc motive de bucurie șoferilor din orașele mari, aglomerate. Cei mai fericiți vor fi bucureștenii care nu vor mai fi penalizați pentru că în orașul lor au multe accidente și care vor plăti prețuri sensibil mai mici pentru asigurarea RCA. 

Cu cât este mai mare motorul mașinii pe care o conduc, cu atât mai mare este și diferența între viitoarele tarife maxime și cele practicate în prezent. La un automobil cu capacitate cilindrică de 1,8 litri, prețul asigurării, stabilit pentru un șofer din categoria B0, adică fără accidente la activ  dar și fără bonus, asigurarea RCA scade cu până la 40%. Concret, o persoană în vârstă de 38 de ani care conduce un automobil Skoda Octavia cu motor de 1,8 litri plătește, în prezent, 1.250 de lei pentru asigurare, dacă alege City Insurance, adică cea mai ieftină variantă. Ceilalți asigurători nu vând sub 1.500 de lei. După intrarea în vigoare a tarifelor maxime, această persoană nu va achita mai mult de 784 de lei, după cum prevede Hotărârea de Guvern. Aceasta înseamnă o reducere de 40% a prețului, în cazul extrem în care toate societățile vor cota la tariful maxim.

Concurența nu dispare

Brokerii de asigurare apreciază că vor exista în continuare societăți ca Euroins sau City care vor prefera să meargă pe tarife sub piață, întrucât dacă ar avea prețuri similare cu concurența ar pierde din cauza imaginii de prost plătitori. Clientul care va avea de ales, în condiții de preț similar, între o societate aproape fără reclamații la ASF, cum este Allianz sau Omniasig și una care conduce în topul plângerilor, cum este City Insurance, va alege întotdeauna prima variantă, spun brokerii. 

Veștile sunt bune și pentru clasicul șofer de Logan. În cazul unui automobil cu motorizarea de 1,6 litri, prețul scade cu cel puțin 20%. În prezent, un tânăr de 33 de ani din București care conduce o Dacia Logan cu motor de 1,6 litri ar trebui să plătească pentru o poliță RCA 1.130 de lei, dacă alege să o încheie la cea mai ieftină firmă de asigurare, adică City Insurance. Dacă optează pentru oricare altă societate de asigurare, va plăti cel puțin 1.500 de lei. Hotărârea de Guvern care va implementa tarifele maxime limitează prețul, în acest caz, la doar 909 lei, ceea ce înseamnă o reducere de cel puțin 20%.