SE INTAMPLA ACUM!

Asigurari si Pensii

Poate mânca "monstrul" ASF banii asiguraţilor din România?

Autor: Ioana Hasotti | marţi, 15 ianuarie 2013 | 2 Comentarii

Fondurile speciale gestionate de comisiile ce vor forma ASF îşi vor păstra destinaţia. Astfel, niciuna dintre cele trei comisii topite în megastructura financiară care va supraveghea piaţa asigurărilor, cea a pensiilor şi bursa, nu va putea utiliza fondurile altei comisii

După cum este deja bine cunoscut, în data de 18.12.2012, Guvernul României a emis Ordonanţa de Urgenţă nr. 93, prin care a dispus înfiinţarea Autorităţii de Supraveghere Financiară până la cel târziu 15.03.2013, prin comasarea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private. Dincolo de aceste aspecte preliminare ce ţin de oportunitatea creării unei asemenea instituţii, se pun o serie de probleme practice cu privire la modalitatea efectivă de înfiinţare şi de finanţare a ASF. Potrivit art. 1 alin. 2 din Ordonanţă, ASF va funcţiona ca autoritate administrativă autonomă, de specialitate, cu personalitate juridică, independentă, autofinanţată, care îşi exercită atribuţiile potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, prin preluarea tuturor atribuţiilor şi prerogativelor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private. Aşadar, forma de înfiinţare aleasă de Guvern este fuziunea prin contopirea mai multor persoane juridice, modalitate prevăzută de art. 234 din noul Cod civil.

Trei într-unu

O.U.G. nr. 93/2012 prevede că de la data înfiinţării ASF îşi vor înceta existenţa cele trei comisii comasate, urmând ca toate drepturile şi obligaţiile acestora, inclusiv toate disponibilităţile băneşti existente în conturi, să fie preluate de către organismul nou-înfiinţat pe bază de protocoale de predare-primire. Prin urmare, cele trei patrimonii ale comisiilor vor fuziona şi vor crea împreună patrimoniul unic al ASF. În ceea ce priveşte modalitatea de finanţare a ASF, Ordonanţa prevede că instituţia este autofinanţată, iar sursele ei de venit sunt extrabugetare şi reprezintă în fapt sursele fiecăreia dintre cele trei comisii care se desfiinţează.

Chestiunea patrimoniului ASF devine cu atât mai interesantă cu cât art. 25 alin. 1 din Ordonanţă stabileşte că ASF se va substitui celor trei comisii şi în toate litigiile în care acestea erau parte. Se pune astfel problema sursei de venituri din care vor fi satisfăcute  creanţele deţinute împotriva oricăreia dintre cele trei comisii, în condiţiile în care CSA de exemplu gestionează două fonduri speciale în care s-au acumulat rezerve băneşti importante, anume Fondul de garantare şi Fondul de protecţie a victimelor străzii.

Fiecare fond cu piaţa lui

Răspunsul la această întrebare este că fondurile cu destinaţie specială, aşa cum este şi Fondul de garantare administrat de CSA, nu vor putea fi utilizate pentru satisfacerea oricărei creanţe, ci numai pentru acelea în vederea cărora au fost constituite.
Art. 31 din noul Cod civil prevede că patrimoniul (totalitatea drepturilor şi obligaţiilor) unei persoane fizice sau juridice poate fi supus unei diviziuni sau afectaţiuni speciale în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege.
Or, revenind la exemplul Fondului de garantare, acesta reprezintă un patrimoniu de afectaţiune specială, aflat în administrarea CSA în prezent şi a ASF pe viitor.
Astfel, conform art. 60 alin. 1 din Legea nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările, Fondul de garantare se constituie în vederea protejării asiguraţilor, beneficiarilor poliţelor de asigurare şi terţelor persoane păgubite şi este destinat plăţii indemnizaţiilor rezultate din contractele de asigurare obligatorii sau facultative, în cazul constatării insolvabilităţii asigurătorului.
Mai mult decât atât, art. 61 ind. 1 alin. 7 din aceeaşi Lege stipulează că sumele depuse la fondurile de protecţie pot fi supuse urmăririi silite numai în vederea executării obligaţilor pentru care au fost constituite.

Aşadar, este evident că acest Fond de garantare reprezintă în fapt un patrimoniu de afectaţiune specială, ce va fi administrat de ASF în conformitate cu scopurile pentru care a fost constituit. ASF nu va avea însă posibilitatea de a dispune în mod liber de acest fond, sau de oricare alt patrimoniu de afectaţiune specială pe care îl va gestiona ca efect al comasării celor trei comisii. Prin urmare, conform configuraţiei legislative actuale, niciunul dintre aceste fonduri speciale nu poate fi executat silit pentru  satisfacerea unei creanţe care nu se circumscrie scopului avut în vedere la constituirea lor.
Există însă posibilitatea ca, în momentul elaborării legislaţiei secundare ce va guverna activitatea ASF, organele abilitate să decidă redistribuirea acestor fonduri speciale pe alte categorii de cheltuieli.

Rămâne de văzut ce strategie va fi abordată pe viitor şi cum vor fi dezvoltate prevederile Ordonanţei nr. 93/2012 prin diverse regulamente sau metodologii.
Concluzia este că deşi s-a dorit uniformizarea supravegherii din sectoarele finaciare aflate în afara competenţei băncii centrale pentru a creşte încrederea publică în sistemul financiar, înfiinţarea ASF nu a făcut, până în prezent, decât să genereze o temere accentuată cauzată de lipsa de reglementare şi previziuni sumbre cu privire la eficienţa cu care va funcţiona acest organism.


Ioana Hasotti,
partener Haşotti Mîneran Nistor şi Asociaţii


SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.